Hur mycket sämre är Biltemas gas

Test

Hej på er!

För något år sedan gjorde jag en adapter till min primusbrännare för att kunna köra med Biltemas gaspatroner. Se http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=19406

Därefter gjorde jag ett ganska utförligt test där jag körde två varianter av gasbrännnare till Trangia (Primus och Epigas) med Primusgas resp. Biltemagas.

Kontentan av testat var att det tog ungefär dubblet så lång tid att koka upp en liter vatten från +10°C med Biltemagasen som med primusgasen. Det gick MINDRE mängd gas i gram att koka upp vattnet med Biltemagasen, så min slutsats var att det berodde på lägre tryck i Biltemapatronerna, inte sämre värmevärde. Jag mätte aldrig trycket, men ljudet från brännarna stödde min teori.

Jag har skrivit en rapport på exprimentet. Om någon har webutrymme kan jag kanske få hjälp att lägga upp rapporten så kan vi länka till den här.

Citerar min slutkläm i rapporten:

"Om man antar att man gör tre måltider om dagen och använder 1 liter vatten till varje måltid räcker Biltemas gasbehållare i drygt 4 dygn om man använder Primusbrännaren.
Primus gasbehållare 2202 räcker då knappt 8 dygn och den mindre behållaren 2207 räcker knappt 4 dygn.

Primus lilla gasbehållare 2207 har ungefär samma energiinnehåll som Biltemas gaspatron. Primusbehållaren kostar ca 50 kr och Biltemas 9,90 kr.
En Markill adapter kostar 265 kr hos Getout, vilket gör att du tjänar in adaptern på sju gasbehållare, alltså ca 28 dagars friluftsmatlagning."


/RedTop
 
Varning för brännaren på Biltemas gaskök.

Jag hade en läskig stund när mitt nya Biltema gaskök smälte se http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28442

Däremot så tycker jag att Biltemas engångs gasbehållare utan ventil fungerat bra till en gaslykta som vi använt under ett par somrar på landet.

För köksändamål är jag nöjd med fotogenbrännare men gas verkar bekvämt vid sommarförhållanden.

Thure
 
Re: Test

redtop; sa:
Därefter gjorde jag ett ganska utförligt test där jag körde två varianter av gasbrännnare till Trangia (Primus och Epigas) med Primusgas resp. Biltemagas.

Kul med experiment, mera sånt!

redtop; sa:
Kontentan av testat var att det tog ungefär dubblet så lång tid att koka upp en liter vatten från +10°C med Biltemagasen som med primusgasen. Det gick MINDRE mängd gas i gram att koka upp vattnet med Biltemagasen, så min slutsats var att det berodde på lägre tryck i Biltemapatronerna, inte sämre värmevärde. Jag mätte aldrig trycket, men ljudet från brännarna stödde min teori.

Hmm, gasol (propan/butan-blandning) förvaras tryckkondenserat, dvs i huvudsak i vätskefas med en mindre gaskudde ovanför. Trycket i kärlet är den aktuella gasens partialtryck vid just den temperaturen. Alltså för samma gas (gasblandning) kan inte trycket variera i olika kärl vid samma temperatur. Det kan möjligen istället bero på värmevärde (gasblandningens propan/butan) eller andra randeffekter vi missat. Möjligen skulle kökets uppställning och gaskärlets värmeledningsförmåga till vätskan vid gasuttag (som leder till avkokning av gas från vätskeytan och lokalt sänkt temperatur) kunna förklara delar av skillnaden.

Vad det gäller bulkgasol, så är det i Sverige och övriga norden i huvudsak propan (upp till 99%) medan butanfasen i huvudsak säljs till sydeuropa istället. Det är möjligt att det är liknande vad det gäller primus campingsortiment också. De uppger en minsta blandningsprocent av propan, men det är i själva verket ganska mycket högre. Biltema kanske köper sina gasolflaskor söderifrån?
 
Jag köper resonemanget med partialtryck rakt av! Nånstans i historien har jag tentat av det där, men det betyder inte att sökmotorn i skallen hittar informationen... ;-)

Med de nya fakta så skulle jag nog sätta en krona på att arrangemanget Biltemapatron/adapter stryper flödet mer än Primusburken, vilket ger lägre gasflöde till brännaren och således lägre effekt. Kanske sitter problemet i adaptern? Markills adapter ger kanske högre flöde än min hembyggda?

Som jag skrev så gick det åt (något) mindre mängd gas (mätt i gram) av Biltemagasen för att koka upp en liter vatten, så jag tror inte värmevärdet är sämre.

/RedTop
 
redtop; sa:
Med de nya fakta så skulle jag nog sätta en krona på att arrangemanget Biltemapatron/adapter stryper flödet mer än Primusburken, vilket ger lägre gasflöde till brännaren och således lägre effekt. Kanske sitter problemet i adaptern? Markills adapter ger kanske högre flöde än min hembyggda?

Som jag skrev så gick det åt (något) mindre mängd gas (mätt i gram) av Biltemagasen för att koka upp en liter vatten, så jag tror inte värmevärdet är sämre.

/RedTop

Det låter inte helt otroligt, så kan det nog vara. Vad det gäller verkningsgrad så beror det också välidgt mycket på flödeshastigheten av de varma förbränningsgaser som ska passera pannan och värma den. Olika flöde kan ge olika effektivitetstal och det är inte säkert att ett högre flöde ger ett högre tal, det kan vara tvärtom. Det kan kanske förklara varför en adapter som stryper flödet värmer vatten med högre verkningsgrad men på längre tid (lägre effekt).

Vi har diskuterat tidigare vilka faktorer som inverkar på ett köks verkningsgrad, men just nu hittade jag inte tråden.
 
Re: Re: Test

brandmansmicke; sa:
Vad det gäller bulkgasol, så är det i Sverige och övriga norden i huvudsak propan (upp till 99%) medan butanfasen i huvudsak säljs till sydeuropa istället. Det är möjligt att det är liknande vad det gäller primus campingsortiment också. De uppger en minsta blandningsprocent av propan, men det är i själva verket ganska mycket högre. Biltema kanske köper sina gasolflaskor söderifrån?
Jag pratade för ett par år sedan med en person på Primus som verkade vara mycket insatt i gas-utrustning. Hon sa att det blir sju gånger högre tryck i behållarna om de är fyllda med ren propan än med primus normala butan/propan-mix. Det är väl därför de påfyllningsbara "husvagnstuberna" är så mycket kraftigare än engångstuberna för friluftsbruk.

Biltemas tuber verkar innehålla 70% propan, både de med och utan gängad koppling.
 
Re: Re: Re: Test

Lasse Nilsson; sa:
Jag pratade för ett par år sedan med en person på Primus som verkade vara mycket insatt i gas-utrustning. Hon sa att det blir sju gånger högre tryck i behållarna om de är fyllda med ren propan än med primus normala butan/propan-mix. Det är väl därför de påfyllningsbara "husvagnstuberna" är så mycket kraftigare än engångstuberna för friluftsbruk.

Biltemas tuber verkar innehålla 70% propan, både de med och utan gängad koppling.

Jag är inte kemist, så visst kan jag ta fel. Men ren propan har 4 ggr (833 kPa mot 208 kPa) högre ångtryck vid 20 grader än vad butan har. Jag tycker därmed att det låter konstigt att det ska skilja 7 ggr mellan en 70/30-blandning och 100% propan. Borde inte skillnaden bli mindre än 4? Men det kan ligga nåt i vad du säger att trycket är anignen högre i silversortimentet. Jag tror dock att volymen och användningen också förklarar skilladen i godstjocklek. Silverflaskorna används i en lite tuffare miljö.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ivara Hur mycket bensin krävs Kök och brännare 2
pajaro Hur mycket gas behöver man för en 12-dagars tur? Kök och brännare 4
Brundin Hur mycket gas behöver man? Kök och brännare 41
pelka hur mycket väger optimus? Kök och brännare 5
adventure_transport Hur mycket energi kan man få ut från vatten? Kök och brännare 4
andeol Trangia duossal mycket tyngre än aluminium? Kök och brännare 9
7031 hur mycket rödsprit behövs ? Kök och brännare 11
Jakan Hur mycket gas behövs? Kök och brännare 23
mohsart Hur mycket bensin går det åt? Kök och brännare 19
adventure_transport Hur mycket är det värt att elda? Kök och brännare 9
P.D Hur mycket gas behövs ? Kök och brännare 3
Strykarräven Hur mycket gas? Kök och brännare 3
oeriksson Hur mycket gaspådrag krävs? Kök och brännare 8
oeriksson Hur mycket bränsle? Kök och brännare 0
Islet Ger sotet sämre värme? Kök och brännare 2
DoktorGlas Biltemas spindelkök Kök och brännare 5
nicko_ Biltemas gas endast butan nuförtiden? Kök och brännare 31
skogsbaronen Biltemas nya gaskök Kök och brännare 25
ripnils Biltemas gas dyrare Kök och brännare 5
OBD Biltemas gaskök (17-607) Kök och brännare 34
xxargs biltemas nya 'japan' kök Kök och brännare 11
gusadani85 Biltemas gas till kök? Kök och brännare 78
nermander Specialflaska till Biltemas kök? Kök och brännare 24
Munge Biltemas gasolkök Kök och brännare 2
mördarsnigel biltemas gasolkök Kök och brännare 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.