Hur mycket sämre är Biltemas gas

Är det någon som har en uppfattning om hur mycket sämre biltemas gas är?

Är den alltid sämre eller bara vid kallare väderlek, dvs tar man en risk om man förlitar sig på den gasen när det är kallt?

Vad är då kallt (0-gradigt?)?

Sätter gasen igen brännare och lampor mer än vanlig gas?

Paul Persson
 
Vad står det på "innehållsförteckningen", vilken blandning av gas har de?

Jag har tidigare kört biltema-gas sommartid utan problem, men har inte testat i kallare klimat.
 
Är Biltemas gasflaska gängad eller är det en sådan som kräver adapter för att skruvas på brännaren?

Och vad är priset på flaskan? Har inget Biltema i stan, men man reser ju runt lite, kanske ska passa på att bunkra gas inför sommaren.
 
Den gas jag tänker på är den utan ventil som kräver en adapter. 190g gas för 10 spänn är väldigt prisvärt om gasen inte är nämnvärt sämre under sommarsäsongen.
 
PaulPersson; sa:
Den gas jag tänker på är den utan ventil som kräver en adapter. 190g gas för 10 spänn är väldigt prisvärt om gasen inte är nämnvärt sämre under sommarsäsongen.

Precis den är vad jag har kört. Dock kan jag inte påstå att jag testat den mot någon annan gasprodukt, dvs två lika kök samtidigt mot varandra. Men som sagt, 10:-/190g är mycket prisvärt och fungerar bra med en punkteringsadapter, sommartid. Dock blir hela arrangemanget lite tungt eftersom adaptern väger en del. Kanske finns det någon som känner till en adapter som inte är tillverkad i "gjutjärn" ;)
 
En adapter på 180g (Makrill) tycker jag inte verkar så farligt i sammanhanget, dessutom bör väl en punkteringsbehållare väga mindre per gram gas eftersom den inte har gänga och stödkrage.

Finns det någon som känner till någon lättare adapter?

Skulle man kunna tillverka en egen som väger mindre genom att bara göra någon form av mellanpassning eller blir det för stor risk att behållaren skulle kunna vika sig under trycket?
 
Biltema har tuber både med och utan gänga.

För min del är det så pass mycket komfortablare att slippa hantera tuben varsamt, och att slippa bära 180 gr adapter, att jag glatt betalar lite extra för tuberna med gänga. Årskostanden för gas är ändå helt försumbar jämfört med bränslekostnaden för att åka bil till friluftsaktiviteterna.

Tyvärr skriver Biltema inte ut hur mycket vikt gas som tuberna (400ml) innehåller, men om man gissar att de är lika "fulltankade" som Primus Powergas-tuber (640ml, 350gr) så väger gasen 219gr.

En stor fördel med de gängade Biltema tuberna är att de innehåller 70% propan, tex. Primus Powergas-tuber, som är relativt "hög-propaniga" innehåller 35% propan. Finns det någon som tillverkar bättre (hög-propanigare) tuber?

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=633&iItemId=77632
 
Intressant fråga. Jag använde biltemas gas med markil adaptern i vintras för första gången. Upplevde bekymmer med effekten redan vid +4 grader. Det blev att ta fram heat padden. Hade också en vanlig primus till gaslampan. Den gick inte bättre men där var gasen på väg att ta slut. Jag kommer fortsätta att prova med biltema ett tag till. Dock har jag börjat fundera på ett bensinkök.
mvh
Harald
 
Karrimor har en adapter till engångstuber, den heter "Karrimor Powerpak" och väger 226 g. Men man kanske kan ta bort nederdelen med benen på den?

6.jpg
 
Knappast sämre (eller bättre)

Även de ventillös behållarna från Biltema innehåller 70 % propan och 30 % butan. Jag har inte märkt någon skillnad i effekt mellan Primus behållare och de billiga för 10 kr/st. Jag håller med om att effekten är låg redan kring 0-grader men det upplevde jag även med de 5 ggr så dyra behållarna. Jag gör av med ca 10 st 190 g behållare per år så för mig handlar det om ca 400 kr/år som jag sparar i gaskostnad, hittills totalt runt 1600 kr (minus investeringen för adaptern). Gas är inget vinteralternativ för mig - då kör jag med fotogen istället.

/Tommy
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ivara Hur mycket bensin krävs Kök och brännare 2
pajaro Hur mycket gas behöver man för en 12-dagars tur? Kök och brännare 4
Brundin Hur mycket gas behöver man? Kök och brännare 41
pelka hur mycket väger optimus? Kök och brännare 5
adventure_transport Hur mycket energi kan man få ut från vatten? Kök och brännare 4
andeol Trangia duossal mycket tyngre än aluminium? Kök och brännare 9
7031 hur mycket rödsprit behövs ? Kök och brännare 11
Jakan Hur mycket gas behövs? Kök och brännare 23
mohsart Hur mycket bensin går det åt? Kök och brännare 19
adventure_transport Hur mycket är det värt att elda? Kök och brännare 9
P.D Hur mycket gas behövs ? Kök och brännare 3
Strykarräven Hur mycket gas? Kök och brännare 3
oeriksson Hur mycket gaspådrag krävs? Kök och brännare 8
oeriksson Hur mycket bränsle? Kök och brännare 0
Islet Ger sotet sämre värme? Kök och brännare 2
DoktorGlas Biltemas spindelkök Kök och brännare 5
nicko_ Biltemas gas endast butan nuförtiden? Kök och brännare 31
skogsbaronen Biltemas nya gaskök Kök och brännare 25
ripnils Biltemas gas dyrare Kök och brännare 5
OBD Biltemas gaskök (17-607) Kök och brännare 34
xxargs biltemas nya 'japan' kök Kök och brännare 11
gusadani85 Biltemas gas till kök? Kök och brännare 78
nermander Specialflaska till Biltemas kök? Kök och brännare 24
Munge Biltemas gasolkök Kök och brännare 2
mördarsnigel biltemas gasolkök Kök och brännare 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...