Hur meddela sin position?

X och Y igen

norpan_; sa:
Rungá; sa:
Jag anväder papperskartor därför att det inte finns andra kartor för fjällen och de andra områden jag behövt kartor för.

På Gröna kartan kan man läsa:
Punktangivelser i rikets nät



Exempel (vid angivning i 100-m)
Triangelpunkten Stängselberget
x: 66154 y: 15074

Samma X Y anvisning finns på fjällkartorna.

Vilken anvisning SOS eller brandkåren använder vet jag inte och som frilufsare bör jag använda mig av den information som finns på kartan.

Har även Norska kartor men där är angivelsn av pos en annan. Men det kanske vi inte skall ta upp här.

Satt själv här och tänkte på x och y, det var det vi körde med i lumpen. Hur enkelt som helst frågan är bara om räddningstjänsten förstår det.

/mattias

Med risk för att bli tjatig. X och Y begriper dom på SOS åtminstone vid landtransport.
Jag har inte varit i fjällen på 40 år men en slupmässig snabbkoll på några av STF’s stugor och fjällstationer visar att STF anger positionen i X och Y.
Men så smarta att dom lagt in positionerna i in waypointfil i något/några vanligt förekommade filformat har man inte varit. I alla fall hittar jag ingen waypointfil.

Jag läser regelbundet på den norska sidan http://www.gps.no/mbbs2/category-view.asp och där förekommer ibland frågor (även om jag inte läser svaren) om hur GPSen ska ställas in för att koordinater ska stämma med de norska kartorna.

http://www.gps.no/gpsdata/default.aspx?action=vis&id=43 finns en waypointfil för DNT Hyttene i ett format som kan användas av OziExplorer

Per
 
Fick nu svar från SOS:
Din fråga till oss på SOS Alarm är:
"Bl a med anledning av helgens tragiska händelser på Mälaren sår det mig att många som är aktiva i friluftsaktviteter kanske inte alltid har koll på hur de bör ange sin position när man larmar efter räddning.

Jag startade en tråd på utsidan.se där jag tog upp ämnet och undrar om ni kan hjälpa till med hur man bäst anger sin position vid ett larm. Så länge man kan hänga kvar i telefonen är det väl lösbart, men dålig täckning kan ju göra samtalet kort eller t o m göra sms nödvändigt."

Först skulle jag vilja kommentera det du skriver om dålig täckning på GSM-nätet.
Om du befinner dig på ett ställe där din mobiltelefonoperatör har dålig täckning är ändå chansen större att du når 112 än något annat nummer. Detta eftersom 112-samtalen styrs oberoende av operatör, d v s ditt 112-samtal kopplas via den telefonoperatör som har bäst täckning i området.

Det går inte att sms:a till 112. Men saknar du täckning så har du ju inte möjlighet att komma fram med ett sms heller.
När det gäller position så kan vi på SOS Alarm ta emot den i både WGS 84 (latitud/longitud) och RT90 (Rikets nät) med en noggrannhet (i teorin i alla fall) ned till en 1 meter.

Vid en olyckshändelse på land som involverar räddningtjänst använder sig brandkåren av RT90, medan Sjöräddningen som ansvarar för händelser till sjöss ( på statligt vatten) använder sig av WGS 84.

De flesta som ringer oss har dock inte tillgång till sina koordinater och då är det ett detektivarbete att hitta den nödställde. SOS Alarm hoppas dock redan i år få extra pengar från staten för att kunna få position på mobiltelefoner vid nödsamtal. Tekniken existerar redan och skulle för oss innebära möjlighet till snabbare åtgärd och att därmed snabbare hitta och kunna hjälpa den nödställde.

Hoppas att detta besvarar din frågeställning.

Med vänlig hälsning
Björn Skoglund
 
Brune; sa:
öringen; sa:

Men vad är ”statligt vatten” ?
Är det där staten via Sjöfartsverket sköter utprickningen ? Eller något annan definition ?

Per

Antar att det man menar är "allmänt vatten" - där lagstiftaren har uttryckt det på följande sätt: "Vattenområde i havet är allmänt (allmänt vatten), där det ej ingår i fastigheterna (enskilt vatten)."
"I annat vattenområde än havet finnes allmänt vatten allenast i Vänern, Vättern, Hjälmaren och Storsjön i Jämtland."

(OT: en lite kurios sak med denna lag är att den första data-satta upplagan av lagboken hade gjort ett "litet fel" vilket inte uppmärksammats och bytt "allmänt" mot "alltjämt" i just den här texten - vilket var mums för Grönköpings Veckoblad som gick ut med stor varning för torkan)

Lagvrängaren Lennart
 
Hamnområdesgränsen

Se http://www.habokommun.se/raddningstjanst/raddningpdf/ handlingsprogram_skydd_mot_olyckor_till%20Kf_2005.pdf sista sidan i bilagan.

Där definieras gränsen så här "Gräns mellan statligt och kommunalt vatten är yttre hamnpirarna."

Jag tolkar det som gränsen för var kommunala räddningstjänsten har huvudansvaret respektive var Sjöräddningen har huvudansvaret.

Thure
 
Det fina var att vi har fått entydiga svar från mer än ett håll.

Att man sedan sällan har koordinaterna är en annan sak; det viktigaste av allt är nog emellertid att alla i en gruppaktivitet försöker ha lite kolla på var de befinner sig i största allmänhet.
 
Re: Ortnamn är inte entydiga

Brune; sa:
Jag brukar ibland läsa på http://www.sjoraddning.se/ och för några år sedan (2003 ? 2004 ? länkarna funkar ej länge) var det ett larm om något söder om Ridön. Men slutklämmen var att man från Sjöräddningssällskapet inte hittade någon söder om Ridön så man gav upp, och konstaterade att man nog letat vid fel Ridön.

För er som inte är så hemma i Mälaren, så råkar det finnas 2 st Ridön i Mälaren. Den intresserade kan leta på http://www2.lantmateriet.se/ksos/index.html

Än värre är det med sjöar som Långsjön. Det finns massor av Långsjön och för att göra det riktigt klurigt så finns det vissa kommuner (t.ex Gnesta) som begåvats med flera st Långsjön.

Per

Nu har jag hittat detta med fel ”Ridön” i Mälaren

Ett urklipp från http://www.sjoraddning.se/old/larm2002.htm

02-07-09 - Kl: 11:10 Larm från MRCC angående grundstött tom båt vid Ridön. Avgick kl: 11:20 med full styrka mot platsen. Väl framme Kl: 11:25 sammanstrålar Rescue Västerås med polisbåten och föreslår till MRCC att kolla med larmaren om det inte kunde vara Ridön vid Mariefredsinfarten. Detta stämde och vi kunde återvända, medans polisen fick fortsätta, då det förmodligen rörde sig om en stulen båt. Åter station Kl: 12:15.
Räddningsenheter: Rescue Västerås, Rescue Sigfrid Edström, Polisbåten Västerås
Larm Nr: 20
Besättning: Jocke, Magnus, Rolf, Jonas, Johan, Tomas L
 
Kan tyvärr rapportera om att det inte är så lätt att ange sin position för SOS-Alarm.

Kom först till en olycksplats på väg hem från jobbet idag och ringde 112 för ambulans. Uppgav att jag var på XXXvägen, dvs vägen ut mot en ort utanför Södertälje.

Uppgav också en korsande väg samt en del andra unika riktmärken som jag vet finns på kartan före och efter olycksplatsen.

När jag fått förklara detta ett tag fick jag besked om att bilar var på väg.

En god stund senare ringde "SOS" igen och frågade om positionen, då det finns en gatuadress med samma namn på vägen jag uppgivit. Vägen jag befann mig på var en landsväg utan gatskyltar och där jag även alltjämt är ovetande om vägnumret.

Efter korrigering så skulle ambulans och akutbil omdirigeras. Polisbilar anlände dock kanske ytterligar 5 minuter senare och betydligt senare kom ambulans.

Den skadade hade då kvicknat till från medvetslöshet och situationen kändes mindre kritisk... Om det hade varit mer tidskritiskt, hade dock felkörningen varit mycket allvarlig.

Tyvärr kan jag konstatera att larmet mottogs på ett sätt som lämnar en hel del att önska.
Mitt råd är alltså att dubbelkolla med larmcentralen om ni ringer, för att kolla att de förstått positionsangivelsen rätt!!!
(Märkligt nog verkade poliserna fått rätt beskrivning, och jag fick svar från dem att de också fått larmet från SOS-Alarm.)
 
Medela sin position

Alla piloter/fjällräddare i räddningsrelaterad flygning kan hantera olika GPS format.

Viktigt är det att vara tydlig med om man använder sekunder eller decimalminuter om man anger i lat/long.

SOS AB personalen och polisen är proffs på att föra informationen vidare. Ofta vet inte den som anger sin plats vilket system han/hon använder.

Oavsett vilken metod som man använder skall man alltid medela "Z" om det gäller fjällteräng samt en referens till en känd geografisk plats.

Z som är höjden, använder vi som fjällräddare för att försäkra oss om att positionen är riktig. Om en sifra är fel så stämmer oftast inte höjden och vi vet att vi behöver rätt info. Höjden kan även vara relaterad till tex. trädgränsen.

En referens till en känd plats är också nödvändig om man anger en position i x, y och Z.

Geografisk referens bör vara avstånd och riktning till en mera känd plats och avstånd, riktning till närmaste namn på kartan.

Mera känd plats kan vara en fjällstation eller liknande. Namnen på kartan återkommer ofta då de vanligen beskriver en terrängform och kan lätt misstolkas, men hjälpa till för att hitta den exakta platsen.

Ju korrektare info, desto snabbare kan vi vara på plats!

Anders
 
Kompletterande referens

Allt kan tyvärr missuppfattas i synnerhet i en stressad situation och där informationen förs vidare i flera steg. Larmcentralens funktion kopplas dessutom ofta vidare till någon i en helt annan del av landet vilket är bra för stt minska väntetiden på 112 men tveksamt vad det gäller väganvisningar.

Jag tror att det är bra att komplettera med oberoende angivelse.

Typ lat + long + 1 km söder om södra viken på Storsjön 15 km väster om X-köping.

Dessutom borde någon med lokalkännedom kopplas in/ ringa upp larmaren senare för att försäkra att positionen stämmer.

Thure
 
Som jag förstått det sitter den person man uppger sin postion till med elektroniska kartor med sökfunktioner framför sig.

I mitt fall kan jag tyärr konstatera att min angivelse av vilken väg jag var på inte går att hitta som vägnamn. Den gata man misstog sig på heter inte heller som den väg jag uppgav, och där bör framgå av kartor att den inte går att köra till den plats med bl a den korsande väg jag uppgav.
Den är en kortare gata inne i stan och har så varit i många många år.

Vidare beskrev jag vilken väg ut ur staden man tar, att man passerar ett par platser som är väl angivna på kartan, att den aktuella platsen ligger omedelbart före ytterligare platser som finns på kartan, samt var vägen i sin förlängning leder (därav också benämningen).

Märkligt nog kom polisen rätt, trots att ambulansen körde fel.

Tid från larm tills ambulans/akutbil kom till olycksplatsen närmade sig en timme. Tid från brandstationen till olycksplatsen med bil i lagstadgad hastighet är nog max 10 minuter om än lite beroende på trafikljus och trafik.

Med tanke på hur lång tid det tog från min uppringning tills jag blev uppringd igen, så är det nog värt att dubbelkolla att den som tar emot larmet verkligen uppfattat positionen rätt.
Har man en eller flera skadade att försöka ta hand om är detta förstås en svår prioritering.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erik_odal SOS Alarms:s nya app, skickar din position. Säkerhet och räddning 43

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.