Hur meddela sin position?

De kan inte pejla än

Anna Frimodig; sa:
Tänk också på att din mobil kan lokaliseras, så om det blir problem med att bli hittad kan du be att få den pejlad. Ha alltid nyladdad mobil när du ger dig iväg.
att mobiltäckningen i området var dålig, vilket ju kan ha lett till att en exakt positionsangivelse inte uppfattades direkt.

Mezzner; sa:
Fick nu svar från SOS:
SOS Alarm hoppas dock redan i år få extra pengar från staten för att kunna få position på mobiltelefoner vid nödsamtal. Tekniken existerar redan och skulle för oss innebära möjlighet till snabbare åtgärd och att därmed snabbare hitta och kunna hjälpa den nödställde.

Jag besökte SOS i Jönköping för några veckor sedan. De hade uppgraderat rejält senaste tiden. Jag kan minnas några detaljer fel, men de större operatörerna har möjlighet att spåra. Jag har för mig att det var ner till något tiotal meter. Efter uppgraderingen kan även SOS ta del av det. Men i dag kan de bara spåra till att det kommer via en sändare i deras region. Mer exakt spårning är som sagt på gång, det som bromsar i dag är två saker:
Några operatörer har inte uppdaterat sina nät fullt ut.
SOS centralt förhandlar med operatörerna om vem som ska betala vad. När de är överenns kör de igång, förhoppningsvis senare i år.
Han berättade tex om en man som var "På E4an mellan Malmö och Stockholm". Eftersom han kom till Jönköping viste de att han var mellan Värnamo i söder (Om jag minns rätt) och Ödeshög i norr. Efter ett tag fick de ur honom att han för en stund sedan hade en större sjö på vänster sida. Han visade sig vara strax söder om Östgötaporten. Så exakt kan de alltså pejla idag, knappast till någon hjälp.
 
Brune; sa:
Dom är dagtid 3 personer som jobbar på SOS-alarm och 2 personer nattetid. Och då gäller det att vara kortfattad för att det inte ska bli telefonkö som till vissa ställen.

En sådan telefonkö vill vi nog alla slippa, den gången vi är i akut hjälp.

I Jönköping var de flera. Har för mig att de var 4 på dag och 3 på natten.
Vid längre kö dirigeras de om. Vid större katastrof, tex Gudrun, Per, Diskoteksbranden mm kan de stänga en central för nya samtal och köra allt direkt till en annan. Den som tar över kan logga in på den andres region och ha tillgång till samma info som den lokala har.
 
PK Neelix; sa:
Brune; sa:
Dom är dagtid 3 personer som jobbar på SOS-alarm och 2 personer nattetid. Och då gäller det att vara kortfattad för att det inte ska bli telefonkö som till vissa ställen.

En sådan telefonkö vill vi nog alla slippa, den gången vi är i akut hjälp.

I Jönköping var de flera. Har för mig att de var 4 på dag och 3 på natten.
Vid längre kö dirigeras de om. Vid större katastrof, tex Gudrun, Per, Diskoteksbranden mm kan de stänga en central för nya samtal och köra allt direkt till en annan. Den som tar över kan logga in på den andres region och ha tillgång till samma info som den lokala har.

Det var ett ofullständigt citat. Hade du tagit med 2 meningar till så hade det framgått tydligt att uppgiften gällde SOS-alarm i Västerås

Så här skrev jag på sidan 2 http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=36223&pagenumber=2

Som av en händelse var det i dagens lokaltidning (VLT) en artikel om att SOS-alarm i Västerås som betjänar Västmanland och ska anställa 2 personer till. Man vill uttryckligen ha sökande som kan fler språk än svenska och engelska (invandrarspråk). Dom är dagtid 3 personer som jobbar på SOS-alarm och 2 personer nattetid.

Om sedan tidningen har rätt eller fel har jag inte kollat

Per Brune
 
Brune; sa:
...Det var ett ofullständigt citat. Hade du tagit med 2 meningar till så hade det framgått tydligt att uppgiften gällde SOS-alarm i Västerås...

Jo, och jag jämförde Västerås och Jönköpng. Så jag ser inte vad som var fel. Olika larmcentraler = Styrs av olika lokalpolitiker. Men har säkert även olika stora områden både till invånarantal, areal och passerande trafik.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erik_odal SOS Alarms:s nya app, skickar din position. Säkerhet och räddning 43

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.