Ange position vid 112 etc

nu gör ni väl det hela lite väl komplicerat. Appar, GPS, SMS och allt möjligt skit,,,

Man ringer helt enkelt 112 och får tala med en MÄNNISKA. Operatören är ett proffs och frågar naturligtvis efter relevanta uppgifter. Mer behöver man inte veta. Ett Ett Två!

Diskussionen handlar om det exakt motsatta. Vilka frågor SOS ställer finns redan i förväg på operatörens skärm och skulle t.om. kunna laddas ner som en blankett att fylla i i förväg. Diskussionen är däremot VAR du befinner dig. Ta exemplet med prästen som körde vilse och dog i Glasskogen. Om hon ringt SOS hade det inte hjälpt ett skit då hon kört vilse i stormen. Med en GPS hade SOS sett var hon befann sig.

Problemet med WGS84 som används utomlands och på sjön är ju att det finns flera versioner på hur de redovisas.

Viltolycke-appen löser faktiskt problemet på ett smidigt sätt. Det är dock märkligt att SOS inte gjort den först. Förfarandet om du klämt en älg eller en V70 är ju samma.
 
(---)
Man ringer helt enkelt 112 och får tala med en MÄNNISKA. Operatören är ett proffs och frågar naturligtvis efter relevanta uppgifter. Mer behöver man inte veta. Ett Ett Två!

Man kan också vända på det: man ringer 112, där operatören är en MÄNNISKA, med allt vad det innebär av kommunikationsproblem, missförstånd och i värsta fall bristande kunskap. Alltså behövs ett sätt att säkerställa att relevanta uppgifter går fram. Trådens många exempel visar på att det är en brist!
 
SOS Alarm jobbar på att förenkla

Alltså behövs ett sätt att säkerställa att relevanta uppgifter går fram. Trådens många exempel visar på att det är en brist!

162037_129421287121770_1288138_n.jpg

Jag tog kontakt med SOS Alarm via facebook och fick följande svar
http://www.facebook.com/pages/SOS-Alarm-112/129421287121770

"Hej! Appen för viltolyckor har Nationella Viltolycksrådet, som SOS Alarm är medlem i, tagit fram. I viltolycksappen visas enbart positionen där man befinner sig och den skickas inte över till SOS Alarm automatiskt. Då krävs det att man ringer SOS Alarm och talar om var man befinner sig. SOS Alarm ser över möjligheterna att ta fram olika typer av appar för våra olika tjänster."
 
Då är ju problemet löst.
Om du hamnar i nöd. OCH har en smart telefon med viltappen i OCH har någon sorts mobiltäckning OCH har batterier som fungerar i telefonen.

Ring då 112 och läs innantill. Invänta räddningen. Klart.
 
HMR;578675 Nej. RT90 är idioti i räddningssammanhang. För en tid sedan körde jag zigzag på grusvägar längs norska gränsen. Då borde jag alltså ställt om mellan svensk & norskt lokalsystem 5-6 gånger per dag. Eller?[/QUOTE sa:
RT90 var mycket relevant när alla någorlunda moderna svenska topografkartor hade det i ett tydligt rutnät.

Nu när GPS blir allt vanligare i mobiler vore en larmapp önskvärd i dessa mobiler som default. Den skulle gärna skicka i samma koordinatsystem globalt.

Thure
 
Finns massor med appar för att skicka position, tex: Share my position

Very simple program that get your position (using GPS) and allow you to share with someone (using mail, twitter, SMS or what you have installed on your device).

The message shared is a link to googleMap with your coordinate.

No internet connection is required to get your position. This use ONLY a GPS data.

Fungerar utmärkt.
 
Det ideala

vore kanske att man under samtalet med 112 kan trycka på sin "vilolyckeapp" och att SMS eller mail går till rätt larmoperatörs datorskärm.

Thure
 
Helst som du säger att det även fungerar då man är i annat land också...

Känns lite fel med RT90 i Norge eller om man cyklar i Estland....
det tragikomiska är väl att en URL till Goggle Maps är det som funkar bäst...

men Rom byggdes inte heller på en dag....

Steg 0 är att sprida info att en app som viltolyckan finns så folk vet om det förhoppningsvis så kommer någon att kunna rapportera sin position mer exakt. Fick SSSK tidningen igår det kanske vore en lämplig artikel att belysa hur man uppger sin position enkelt om man har en smartphone
 
vore kanske att man under samtalet med 112 kan trycka på sin "vilolyckeapp" och att SMS eller mail går till rätt larmoperatörs datorskärm.

Thure

Det är en bra början! Men sen måste SOS Alarm även kunna kommunicera positionen till övriga berörda i räddningsinsatsen. Som havkom skriver, alla inblandade måste ha en gemensam lägesbild för att det ska funka.

Hur som helst, tekniken finns ju. Jag är övertygad om att de här övergångsproblemen snart kommer att vara lösta.
 
Kollar lite på denna djungel med kart projektioner

Och det vi pratat om i tråden hitills är svenska projektioner
- SWEREF 99 TM
- SWEREF 99 12 Zones
- RT90-Rikets Koordinatsystem 1990 Swedish National GRID 1990
- RT R - 12 zone System

Tittar vi på Schweiz som nämdes i tråden innan har de
- CH1903
- CH1840 - Bonne Projection
- LV03
- LV95

Vad jag vill ha sagt med detta att man skall nog vara lite ödmjuk inför detta med att ange position vid olycka. Cyklade TransAlp i somras och passerade Tyskland, Schweiz, Italien hade med mig en Spot men skall man ringa vid problem så kan man börja på att fundera vad skall man använda....när det visar sig vara svårt att klara av det ute på Mälaren med ett antal Smartphones och GPS:er och där operatören pratar svenska....

http://itunes.apple.com/us/app/swiss-grid/id310783085?l=en&mt=8
mzl.jmonrrwd.320x480-75.jpg
 
Senast ändrad:
Ännu ett flyghaveri

En uppdatering: Haverikommisionen inkom nyligen med ytterligare en rapport om ett flyghaveri, denna gång en helikopterkrasch i Jämtland: http://www.havkom.se/virtupload/reports/RL 2012_09.pdf (pdf-länk).

Återigen, flyghaverier är inte samma sak som skridskoolyckor, men det verkar nog som att SOS mfl har en del att jobba på när det gäller positionsbestämmelser:

Uppgifterna om koordinaterna angavs per telefon genom att 10-14 siffror lästes upp. Det har vid SHK:s undersökning framkommit att fel uppstod vid något tillfälle. Siffrorna repeterades inte heller alltid för kontroll av att korrekta uppgifter mottagits. Vid SOS-centralen fanns efter räddningsinsatsen nio olika dokumenterade positioner med koordinater för haveriplatsens läge. Det största avståndet mellan dessa positioner var 17 km. (A-D)

Samordning är anbefallt! Förhoppningsvis kommer detta också att gynna även förolyckade skrinnare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tony-Avesta Problem med att ange koordinater, fel format? Navigering 1
majjen Hur hittar jag denna position? Navigering 4
Johan123 Finns det någon app där man kan meddela sin position? Navigering 15
plawsworth dela position via iphone Navigering 0
PlaZma Hitta till gps position med mobilen Navigering 4
patrick.akerberg GPS position spåras på internet Navigering 9
thureb Drivande position Garmin Legend Vista HCx Colorado Navigering 61
matte_upp UTM position Navigering 6
Drever Sida på nätet för att kontrollera position? Navigering 2
gundj position i SMS omvandlad till brytpunkt? Navigering 0
Staffan Andersson Vikten av att veta sin position... Navigering 2
PoC Noggrannhet - Position - SA Watch Navigering 3
Kalle.it NORGE 1:50000, vilket Position Format ska jag använda? Navigering 4
scotti Problem vid navigation Navigering 1
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
mikaelbe Dakota 10 stänger av vid inkoppling av USB Navigering 0
joanc gps stängs av vid spårval Navigering 1
Flunko Garmin Dakota 20 - Ledtrådar vid Geocaching? Navigering 2
pelka Vad tänka på vid köp av GPS? Navigering 4
mm123 Mer detaljer vid imp av spår från garmin till mapsource? Navigering 12
fson 60CSx piper vid avstängning? Navigering 14
GilbertK Garmin Oregon totalkraschar vid uppstart Navigering 4
mph60-2002 60CSx -öka detaljer vid utzoomning? Navigering 5
Kincop Snabbfråga: Antal kartsegment vid överföring? Navigering 3
orjanraberg MapSource kraschar vid överföring av karta Navigering 5
bisonium Hur ställa in så GPSmap 60csx automatiskt adderar en "tappad sträcka" vid navigering? Navigering 12
Långbåge Säkerhet vid bågskytte Navigering 2
Brune Stänga av tyckmätaren på Vista HCX vid flygning Navigering 12
jonasolof Hur högt över horisonten når Global star vid given latitud? Navigering 2
Kincop Dubbla kartor vid överföring? Navigering 10
PalleKuling garmin vista raderar kartor vid nedladdning av nya Navigering 2
stortiger Problem vid överföring till garmin Navigering 3
Finnwoodman 276C stänger av sig vid byte av Anv.läge Navigering 2
Finnwoodman EGNOS vid direktimport? Navigering 4
lagerstrom ETA-beräkning vid olika färdsätt (GPSMap 60 Cx) Navigering 5
goranwi 60Csx-instabil karta/navigeringspil vid navigering Navigering 8
graylingfisher Larm vid kursavvikelse i questen. Navigering 9
realdexter 60csx - vad ingår vid köp?? Navigering 12
greenjuice Erfarenheter vid reklamation av GPS hos Skövde Natur Navigering 3
hugbe Garmin och Fugawi som analysverktyg vid orientering Navigering 23
kanotisten Drömmar e det som håller oss vid liv Navigering 1
Mackan73 Har du haft problem vid köp av GPS från USA? Navigering 17
buster23 GPSval-checklista på väsentligheter vid köp. Navigering 38
Torbjörn Klockare Handhållen GPS med sjökort vid segling Navigering 13
marcushedblom Koord. försvann från GPS vid överföring till Kartex Navigering 0
buster23 Vilken GPS är bäst i skogen vid jakt? Navigering 11
CirruZZ Kartor sida vid sida i Ozi Navigering 7
ÄventyrsUffe Vilka kordinater vid nödsituation Navigering 10
Kalle.it MTB + eTrex - tips för att fästa GPS vid cykling. Navigering 3
sehlis Skillnad mellan USA och Europa vid näthandel Navigering 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.