Denna röra med GPS-koordinater

En gradminut är 1/60 grad, precis som en vanlig minut är 1/60 timma.

För koordinater i GPS är WGS84 lat-long det bästa. SWEREF99 lat long är samma lika. Det ger möjlighet att enkelt mappa in länkar till Google earth eller andra karttjänster.

Ska man däremot ange en position på en karta får man väl hålla sig till den projektion kartan har, må det vara RT10, RT90 2.5 gonV, SWEREF99 18 00 eller ST74. Och jobbar man med en gammal databas får man väl anpassa sig till den.

Tack till alla som svarat hittills. Intressant att höra olika infallsvinklar.

För koordinater i GPS är WGS84 lat-long det bästa. SWEREF99 lat long är samma lika. Det ger möjlighet att enkelt mappa in länkar till Google earth eller andra karttjänster.

Ska man däremot ange en position på en karta får man väl hålla sig till den projektion kartan har, må det vara RT10, RT90 2.5 gonV, SWEREF99 18 00 eller ST74. Och jobbar man med en gammal databas får man väl anpassa sig till den.

En möjlighet att jobba med t ex Google Earth och t ex nya fjällkartan samtidigt är att ställa in GE på Universal Transverse Mercator (UTM) istället för något med grader. Det verkar ju sammanfalla med fjällkartan (vilket det väl också ska göra).

En del digitalkameror har ju GPS-visning. Jag har inte testat någon sådan, men de borde väl gå att ställa in hur den ska presentera koordinaterna? Som vilken GPS som helst, alltså.

/Hans

Det har gått ett antal år sedan denna tråds start och frågan är om tråden kommer få helt nya synpunkter efter att mobilerna tagit över våra liv. Vad tycker du som fjällvandrare fungerar bäst (och varför)? Och vad skulle du föredra t ex i en Utsidan-text med tips på vadställen, lägerplatser osv eller i en guidebok?

Jag noterar att appen 112 i min mobil har WGS84 (decimalgrader) och att Min Karta i mobilen har dels detsamma samt SWEREF 99 TM.

SWEREF 99 TM återfinns även på Calazos tryckta fjällkartor, med där finns även en gradering med grader och minuter (gles eftersom det är 5 min mellan varje streck).

Slutligen har Min Karta på webben både SWEREF 99 TM och WGS84 (grader, minuter, sekunder).

För min del är det SWEREF 99 (eller motsvarnde koordinatsystem för landet) som jag föredrar när jag är ute. Ja, varför? Det är et "kilometernät" som finns på den tryckta kartan och där kan jag ju mäta met skalan på min kompas var punkten ligger på kartbilden.
Hemma på datorn kan man enkelt överföra från en system till den annan men ute är det lite jobbigare - och sen är ju ja på semester eller fritid och vill ha det smidigt...

Henning

Jag använder mest SWEREF 99 TM för kartor i datorn. Det allra mesta av svenska offentliga kartdata är i det koordinatsystemet. På Geodataportalen finns massor att ladda ner från övriga samhället utanför Lantmäteriverket.

Rasterdata (kartbilder) från exempelvis Lantmäteriverket är orienterat efter SWEREF 99 TM. Lägger man på bilder med WGS84 blir de lite snedställda.

Ska man skriva en bok som ska hålla _väldigt_ länge kanske man ska överväga WGS84 med latitud och longitud? Vi har ju bytt koordinatsystem flera gånger i Sverige. Likaså om man riktar sig till andra än svenskar kanske man ska överväga WGS84.

HasseQ

Temp. avstängd
Dessutom kan man väl ange samma punkt på olika sätt, bara för att krångla lite extra.
grader, minuter, sekunder med decimal
grader, minuter med decimaler
grader med decimaler

WGS84
59°19'18.2"N 18°5'28.4"E
WGS84 DDM
59°19.303'N 18°5.473'E
WGS84 decimal (lat, lon)
59.321718, 18.091221

Jag föredrar WGS84 skrivet med grader, minuter och sekunder. När jag är på tur för jag dagbok och varje ny lägerplats' koordinater noteras i dagboken. Då använder jag alltid WGS84.

Vet inte vad jag föredrar, men har en app som visar olika koordinatsystem, OM jag vill veta exakt var jag är utan att räkna om själv

Jag använder i praktiken nästan bara WGS84 decimal - och måste jag översätta till
något annat i koordinatröran så har jag lämpliga program i både dator och telefåån.
(Jag tror mina Garmingrejer begriper sig på whatever jag knappar in i dem. Det
verkar så...)
Men det blir lätt en alldeles otrolig decimaldiarré när man ska konvertera TILL
lättlästa WGS84 decimal...
/Odd

(Jag tror mina Garmingrejer begriper sig på whatever jag knappar in i dem. Det
verkar så...)
Det är jag övertygad om att den gör. Jag har en ganska ålderstigen Garmin och antagligen lagrar den koordinaterna i något slags grundformat. Inga problem när jag byter från ett kartsystems visning till ett annat, det tycks alltid bli rätt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Adamvest Ser denna tidsplanen okej ut? Fjällvandring 28
jffoto Vart är denna bild tagen? Nipfjället Fjällvandring 5
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
bahlgren8 Med start från Grövelsjön, funkar denna rutt? Fjällvandring 5
son of kramer Denna runda i Sarek? Fjällvandring 8
Lissas Varför denna oro...? Fjällvandring 114
Kristina&Neo Syberia Q - har du testat denna haglöfs tröja? Fjällvandring 0
Igelkotte Hittat doja för Kebneresa. Duger denna? Fjällvandring 37
ogren.johan Norrbottens Naturkarta för GPS Fjällvandring 0
urbanolo GPS Fjällvandring 8
nicko_ Suorva som entré till Sarek: GPS-spår samt tältplatstips efterfrågas Fjällvandring 8
bastrummis GPS tracking på Fjället under lång tid - Hur? Fjällvandring 17
Ngez Smartphone istället för GPS Fjällvandring 33
apkungen GPS app till mobilen för bra offlinekartor Fjällvandring 4
Nordpilen Abisko-Treriksröset samt GPS Fjällvandring 6
Noahspappa GPS Tracker till Hund Fjällvandring 6
forsell GPS inköp! Fjällvandring 8
oscar.nystromer Iphone som GPS Fjällvandring 11
oscar.nystromer Råd önskas av vana: Sova i kvällssolen, Trangia kök, ont i ryggen och GPS: Fjällvandring 13
guaruska Höjdmeter Sonfjällets nationalpark Fjällvandring 5
Olaa GPS Koordinter för fjällstationer, Sylarna, Blåhamm... Fjällvandring 10
serenade Tips om GPS Fjällvandring 10
jlofg GPS koordinater mellan abisko - nikkaluokta Fjällvandring 4
kåcke GPS? Fjällvandring 3

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg