Hur många liter på ryggen?

Utanpå säcken har jag kamerastativ, liggunderlag och tält, i säcken resten. 65 l säck men med två stora film och kameraväskor i.
Inga speciella problem med 10 dagars mat.....
Du kanske skulle börja tänka till.......DerMussolini
Go tur!

Självklart har jag aldrig fyllt min rygga, än. Men allt beror ju på hur man är som person, vill man ha med sig det lilla extra eller inte. Förstår inte folk som tar med sig 1par kalsongen, 1 par strumpor och en tröja? om nåt går sönder? vandra 10mil utan sockor?

Sen föredrar jag att ha sakerna i säcken. Men självklart förstår jag er med att inte ta med onödiga grejer men gram jakt är inte jag ute efter. Jag köper bra grejer som passar mina behov och väger dom något sådär så köper jag det.
 
vad är ditt dagliga energiinnehåll?

Brukar räkna på Ca 2000kcal/dag sommartid, sen är fiske plus på 400-500 om det går som planerat annars får man ta till nödprovianten, har väl tappat nått kg på en vecka speciellt om det varit kallt.

Kaloriinehåll Ca
60gr havregryn 200
20gr socker 80
50gr russin 170
Real Turmat ligger på Ca 600 kcal
1/2 Sportlunch 210
70gr Torkat kött Ca 150
7Cl Whiskey 150
43gr Honung 140
43gr Jordnötter 260

2 St Powerbar om 600 kcal/st. 1200
2 St Dextrosolpaket 47g/st 350
1 St Mörk 100gr? 70% Cacao, chokladbit (brukar jag ha med och ta en ruta till Whiskeyn på kvällen) 500-600?
Alt Rödvin/Varma/Knorr/Ris har jag inte kollat upp...
Kaffe & The har väl knappt mätbara kalorier..
Jag klarar mig väldigt bra på detta, är det dåligt väder och trist blir jag oftast hungrigare och då tröstar jag mig nödprovianten.
Havregryn, Torkat kött & Russin och Jordnötter har jag oftast haft med lite mer än strikta dagransoner. kanske ligger på 20% högre i snitt på dessa.
Ett paket kex/pepparkakor och en tub messmör/ädelost kan också ha åkt med någon gång.
Även ett 6-p 33cl Heiniken har jag släpat med någon gång på fisketur (mera regel än undantag)
 
Senast ändrad:
Glömde ju att jag brukar ha med en påse TM Mjölkpulver också till morgongröten.
250 gram/2L, 1235kcal, 3dl/dag ger ca 180 kcal/dag.
 
Självklart är ryggsäckens storlek individuell.

De flesta börjar med en säck i storleken 65-75 liter. Dessa ryggsäckar har i allmänhet reälare bärsystem för tyngre vikter än de ned åt 50 liter. Men om du har utrustning så att 50 liter räcker blir normalt även packningen lättare än då du inte får plats.

Min mest använda säck rymmer 50-65 liter. Bärsystem som är lite lättare än de stora men jag har ersatt höftbältet med ett riktigt formgjutet. Vikten är 1.9 kg vilket är lite jämfört med de större och redan där har jag sparat 1-2 kg men mer än UL-säckarna. Har man hållt på ett tag har man säkert fler alternativ av ryggsäckar hemma att välja mellan.

Det som tar störrst plats i säcken för de flesta sovsäcken, där kan du kika om det finns mindre/lättare alternativ i garderoben. Sen kommer tältet men gemensam utr delar man på i den mån det går.

Packa ned det du behöver och lämna resten. Sju par strumpor och kallingar behöver du inte, du kommer inte att använda alla. När du väl kommit åter från en tripp, kolla vad du verkligen använde, stryk resten utom ev sjukvårdsutr.

Dags för en andekdot: Jag och en kompis var till fjällen en sommar för några år sedan, innan UL-hypen drog igång. Vi startade i kvikkjokk. Snackade med en herre som skulle vara ute i sju dagar, han hade 36 kg på ryggen. Vi passade på att väga våra säckar, inte ens tilsammans vägde våra så mycket och vi hade packad för dubbla längden i våra vinterklätterryggor. Väl inne vid Mikkastugan, åtta dagar in på vår vandring frågade en annan man om i var ute på dagsturer med tanke på våra ryggsäckars storlek... Vi har olika referenser


Mvh Ingvar
 
Självklart har jag aldrig fyllt min rygga, än. Men allt beror ju på hur man är som person, vill man ha med sig det lilla extra eller inte. Förstår inte folk som tar med sig 1par kalsongen, 1 par strumpor och en tröja? om nåt går sönder? vandra 10mil utan sockor?

Sen föredrar jag att ha sakerna i säcken. Men självklart förstår jag er med att inte ta med onödiga grejer men gram jakt är inte jag ute efter. Jag köper bra grejer som passar mina behov och väger dom något sådär så köper jag det.

Den som använder ordet "gramjakt" förstår mycket riktigt inte. Jag ska inte be dig precisera meningen, ty det vore elakt, men invitera till tankeverksamhet (även om ngn i annan tråd menar att tankeverksamhet, åtm. med avseende på packningsvikt, är hysteriskt). Jag packade förra året lite drygt 13 kg för en tur på 8 dagar (den blev 6, jag kortade p g a det trista vädret). En UL-packare kapar lätt 1.5-2 kg på detta. Om jag bytte min dunsäck mot syntet och min ryggsäck mot en mer "normal" (men knappast bekvämare eller mer funktionell) skulle jag öka packningsvikten med kanske 1 kg. Så finns det de som menar att en normal veckopackning är 20 kg (så var det i Ute-magasinet tills annonsörerna började lansera lättviktsprodukter). Då undrar jag vad som mäts i just enheten "gram", och varför? Och vari består "jakten"? Kan man inte lika gärna säga att "normalpackaren" jagat kilon att fylla sin säck med?

Jag tror tankefelet (jag förutsätter generöst nog ett mått av tankeverksamhet) är att utgå från något slags "norm" och föreställa sig ett evigt petande med små gram hit och dit (utan att fundera över hur dessa adderar sig till flera kilon). Man börjar naturligtvis från NOLL och fyller på med det som
verkligen behövs. Därför, åt helvete med alla dessa packlistor (jag har tagit bort min egen från min website).


Jag bör avstå från att fantisera offentligt om vilka händelser som kan få ett par kalsingar att gå sönder. På stigen har jag själv NOLL par kalsingar, eftersom det är snusk. Löparbrallor är mer hygieniska,
och därtill den behagligaste typen av shorts.. Däremot har jag kalsingar på natten och de långa resorna. Strumpor kollar man i förväg att de inte är nötta. Och tröjan, ja, hur skulle det gå till
att ha sönder den?

De detaljer som mest sannolikt går sönder är vandringsstavar (kan ofta repareras med vävtejp),
tält, eller åtminstone tältstång (vävtejp brukar hjälpa), ryggsäck (kiltnålar) eller skor (ståltråd hjälper åtm. tillfälligt). Men, nej, åtminstone jag tar inte dubbelt av dessa detaljer.

Apropå tidigare inlägg, om att "träna". Långtifrån alla ser vandring som idrott; en del av oss är mer intresserade av naturupplevelsen. Och själv följer jag Camoscios Regel: Ställ aldrig fördelar mot varandra, kombinera dem istället!
 
Jag bytte förra året upp mig från 60 till 70 liter och är tvärnöjd. Inte så att jag inte klarade mig tidigare, men det är betydligt bekvämare med större enligt mig. Jag gillar inte att packa utanpå säcken utan ser alltid till att allt ligger inuti. mest för att det blir mer stabilt, men också för att det ser fan så mycket trevligare ut utan en massa knyten och utanpåliggande prylar (lite töntigt, jag vet:))
Jag är ingen lättviktare men inte heller en som packar på mig en massa skit som inte behövs. Lägger man lite extra på basic utrustning som sovsäck, liggunderlag etc så kommar man ju ner betydligt i både vikt och volym.
Kontentan: Köp hellre en stor säck. Det är inte jobbigare att gå med en halvpackad 70-litare än en sprängfylld 50-litare, tvärtom blir det mest jobbigt att inte ha friheten till att faktiskt ge sig själv möjligheten att få med sig det man vill. I slutändan är det ändå vågen som bestämmer om du har med dig för mycket.
 

avslutad210712

Gäst
När man säger att man skall köpa en 65- istället för en 75-liters för att den mindre väger mindre så är det oftast sant om säckarna är av samma märke och modell men det handlar trots allt om ungefär 100 gram så nu pratar vi gramjakt och dessutom i mitt mest elaka nedsättande tonfall. Är det den skillnaden så skulle jag aldrig ens fundera på att ta den mindre om det inte är så att min utrustning garanterat alltid kommer att rymmas i den mindre säcken.

Själv gick jag ner till en 70-liters säck i fjol och med den klarar jag 14 dagars vandring med all mat med mig. I min värld finns inte alternativet att räkna med att kunna handla mat under färden om jag skall köpa en säck för 14 dagar. Innebär det att jag skall gå alla mina vandringar i framtiden där jag har möjlighet att handla så tycker jag att man skall tänka om och tänka rätt. Hur i allsin dar kan man låsa sitt vandrande på det sättet.

Själv kan jag säkert komma ner i volym och vikt på min packning för jag har trots allt ett par extra kalsonger, ett par extra tunna strumpor och ett par extra halvtjocka strumpor. Dessutom har jag en skaljacka och ett par skalbyxor och allt sånt trams klarar man sig utan. Jag har också rätt mycket i min medicinpåse och sånt tjafs klarar man sig utan. Har också en sovsäck och ett liggunderlag som tar alldeles för mycket plats så det skippar vi. Sen lämnar jag köket hemma för vatten kan man koka i stugorna när man passerar där. Och tält är bara för veklingar när man kan sova under regnskyddet till ryggsäcken. Fast jag kan nog lämna säcken hemma också eftersom jag inte har något att bära i den och maten handlar jag efter vägen. Shit så lätt min packning blev. Lite begränsad i var jag kan gå men vad är det för fel i att gå mellan hemmet och bussen.

För min del är det så att jag kommer aldrig ifrån att det som tar plats och väger i min packning är maten och jag pratar inte om 1 kg torr mat per dag utan troligen 6-700 gram. Så enda sättet för mig att få ner volymen/vikten är att lämna större delen av maten hemma och eftersom jag aldrig gått i Sarek förut och skall dit till sommaren så mottager jag gärna tips på var jag handlar billigast och var de har bästa öppettiderna på affärerna i Sarek.
 
Framförallt inte tillräckligt spetsiga för Utsidans medlemmar............Men enbart vaselin var väl mest UL? Var det inte V...... som föreslog det?
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bubbish Vandringsryggsäck för mig (198cm) och hur många liter. Transportera 16
Patriksg Hur många liter? Transportera 7
akta Rygga ca 35 liter med många fickor? Transportera 9
majjen Var hittar jag många ryggor? Transportera 17
Hiza Hur många ryggor behöver man... (egentligen)? Transportera 90
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
A.yngve Fjällräven Rapa 75 liter - feedback Transportera 8
linggon Kajka 75 liter vintertid? med hammockutrustning? Transportera 20
robinlu Ryggsäck på ca 50 liter. Transportera 6
Avarage Val av ryggsäck 65-75 liter för kvinna Transportera 17
Matthias87 Vandringsryggsäck 65-75 liter Transportera 39
Tord Hoppe "Ruggad" ryggsäck runt 40 liter? Transportera 23
Glännman Ny ryggsäck 40-50 liter bara fem alternativ kvar :-D Transportera 19
Sentient6 Ny (lätt) ryggsäck ca 40-45 liter Transportera 28
jonas72 ny rygga 50-60 liter Transportera 7
jotho Ryggsäck 75 eller 90 liter? Transportera 14
osedvanligt Enkel ryggsäck, ca 22-30 liter Transportera 8
KalleNL Ryggsäck ca 80 liter Transportera 4
såg letar efter en toppmatad ryggsäck på hundra liter. Transportera 17
skurken Feedback på dessa säckar? 75+ liter Transportera 4
hfw 40-50 liter säck - en tulipanaros... finns det ? Transportera 5
victor_dalarna Asaklitt 65 liter ryggsäck Transportera 14
pellenilsson Takbox 480 liter Transportera 0
rungo Lundhags v8 90 liter Transportera 5
niklaz Var får jag tag på en *grön* Fjällräven Kajka 100 liter? Transportera 4
Mathias PHS 65 eller 75 liter? Transportera 5
NiklasGr9 Ny ryggsäck 75-85 liter Transportera 0
Superolle2 70+5 Liter Transportera 6
meurt 75 liter Transportera 3
ctve8n Ny rygga 70 liter Transportera 18
anoc Ryggsäck: Tatonka Bison 90 Liter Transportera 5
macgunde Innersäck till Klättermusen Gungner Kev 40 liter? Transportera 3
alven Sidfickor ca 10 liter Transportera 13
brigas Osprey exposure 50 liter -omdömen? Transportera 2
brigas Bergans helium 55 liter Transportera 8
alven Ryggsäck ca 55 liter Transportera 3
johan5588 -Vandringssäck 80-100 liter, tips ? Transportera 43
smilla Lundhags Spirit 50 el 60 liter ? Transportera 4
NinjaNisse Inköp av ryggsäck runt 80 liter Transportera 4
Gardsiö Ryggsäck Everest 55 liter Transportera 3
ponli 90 eller 110 liter? Transportera 21
highlandpark Dagtursäck - antal liter? Transportera 10
lassep Tips på ryggsäck, ca 90-100 liter? Transportera 23
ebh Ryggsäckar ca 30 och 70 liter, vad skall man köpa? Transportera 14
orbin 80-90 liter ryggsäck under 2000:-??? Transportera 3
Sven Hedin 50 liter Transportera 0
Ramryggsäck runt 35 liter Transportera 3
niking Bra ryggsäck runt 40-45 liter för sportiga aktiviteter Transportera 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.