Hur många liter på ryggen?

Hej alla!

Det är snart tid för en riktig fjällvandring (7-10 dgr). Men... Hur många liter ska man ha på ryggen? Det talas så otroligt mycket om vikt. Hur mycket plats tar alltihop? Först hade jag tänkt skaffa en ryggsäck på 75 liter men nu har jag börjat snegla åt 65 liter. Spontant känns det som att om jag tar 75 liter blir det lätt att jag fyller upp med saker som egentligen inte behövs. Tar jag 65 liter blir jag begränsad och kan helt enkelt inte få med överflödiga saker. Vad säger ni?

/Kriga
 
Det beror helt på vad du tar med dig!
Den 70liters ryggsäck jag köpte för ett par år sen när jag skulle ut till fjälls känns väldigt o-aktuell numera, så mycket packning behöver man ju inte..

P7260153.JPG

Packning för 5 dar i jämtland 2008 (och då menar jag att sova ute, inte i stugor)
Säcken är 44 liter och den är inte ens nästan full som synes :)

Det som kan vara mest värt att kika på är att banta tält och liggunderlag så har du nästan halverat volymen på din packning, en liten smäcker sovsäck gör stor skillnad också alltså dom "3 stora" som fjäderlättpojkarna pratar om :)

Dom riktigt uppblåsbara (dvs inte självuppblåsande) liggunderlagen sparar säkert minst 10 liter på din packning jämtfört med ett cellplast.

Kör inte för stort, en stor ryggsäck är anpassad för större vikt och således blir ryggsäcken i sig tyngre också. På många säckar är topplocket höjbart så man får med sig massor ändå, dessutom tenderar säcken alltid att bli full!
 
Hej alla! (Upptäckte att jag la in denna fråga i fel forum först)

Det är snart tid för en riktig fjällvandring (7-10 dgr). Men... Hur många liter ska man ha på ryggen? Det talas så otroligt mycket om vikt. Hur mycket plats tar alltihop? Först hade jag tänkt skaffa en ryggsäck på 75 liter men nu har jag börjat snegla åt 65 liter. Spontant känns det som att om jag tar 75 liter blir det lätt att jag fyller upp med saker som egentligen inte behövs. Tar jag 65 liter blir jag begränsad och kan helt enkelt inte få med överflödiga saker. Vad säger ni?

/Kriga
 
Det beror dels på hur dyra och fina grejor du köper, framför allt tar billiga sovsäckar mycket plats. Sen beror det av vad du tar för mat, har du bara frystorkat och pasta så blir det kompakt. 50 liter kan funka om du har riktigt bra grejor, annars skulle jag tro att du behöver ca 65 för en 10-dagars tur. Men det är inget självändamål att ha en liten ryggsäck, enda nackdelen med en stor är att den väger mer. Köper du en stor och lätt så blir det enklare att packa. Kolla på lätta men rejäla säckar som t.ex CRUX AK 70 http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3201
 
Mitt tips är att börja i andra änden - kolla hur mycket plats dina grejer tar.
När det gäller volym, precis som med vikt, finns det ett fåtal grejer som stjäl det mesta. Skillnaden mellan en gammal syntetsäck och en dunsäck kan säkert vara 10 liter bara det. En fleecetröja tar mycket mer plats än en termojacka etc.

Sen finns ju alltid problemet med att en tillverkares 75-literssäck kan vara lika stor som en annans 65-literssäck...
 
Start av maratontråd...

Det finns de som släpar ut välpackade 110 liters ryggor och de som packar fjäderlätt som en medlem på forat http://www.fjaderlatt.se/ och är ute med en 50 liters säck under samma tid!

Som andra har varit inne på det är komponenterna av utrustningen som bestämmer minimal säckstorlek, och inte minst vad för bekvämligheter man försakar...

På vandringar uppåt en vecka är min rygga på 80 +10 liter
Över ett par dagar en lätt rygga på ca 50 l
Övernatten på sommaren 30 l (fiskeutrustningen tar plats...)

hmm, nu han fjäderlätt före, han har MYCKTET vi vanliga frilufsare kan lära oss av!
 
50 liter

Hej,

Jag brukar alltid tjata om att jag aldrig har ägt en större ryggsäck än 50 l. Då rymdes mina gamla tunga prylar, på den tiden köpte jag mycket på överskottsbolaget.
Jag blev först grymt bra på att packa och sen bättre och bättre på att lämna onödiga saker hemma. Därefter skaffade jag några lättare (och mindre skrymmande) grejer, så nu har jag en mycket mindre ryggsäck.
De gånger jag tar den stora ryggsäcken slinker det alltid med en del extra och det blir snabbt 20% tyngre.

Köp inte för stor, det behövs inte för någon vecka (ens i fjällen) och det medför definitivt att man tar med onödiga saker.

Lycka till!
/OJ
 
Hej alla! (Upptäckte att jag la in denna fråga i fel forum först)

Det är snart tid för en riktig fjällvandring (7-10 dgr). Men... Hur många liter ska man ha på ryggen? Det talas så otroligt mycket om vikt. Hur mycket plats tar alltihop? Först hade jag tänkt skaffa en ryggsäck på 75 liter men nu har jag börjat snegla åt 65 liter. Spontant känns det som att om jag tar 75 liter blir det lätt att jag fyller upp med saker som egentligen inte behövs. Tar jag 65 liter blir jag begränsad och kan helt enkelt inte få med överflödiga saker. Vad säger ni?

/Kriga

Jag skulle börja med packdisciplinen ;).

1) Gör en lista på vad du ska ha med och sträva efter att ta bort allt onödigt. Där har du din grundutrustning. Den listan styr vad du packar i säcken, inte säckens storlek ;).

2) Om du har ngt specialintresse som fiske eller foto så lägg till den utrustningen. Lägg till mat om du ska bära det (kanske kan köpa efter vägen?).

3) Leta upp en säck som passar till ovanstående. Se tlll att den sitter bekvämt med den vikt som du kommer att bära...finns det flera alternativ som fungerar lika bra, ta den lättaste...

3,5) Gör det enkelt, använd så mycket som möjligt av utrustning du har tillgång till. Att gå med lätt ryggsäck handlar inte i första hand om att köpa rätt utrustning utan om att packa smart :)...

//J
 
Naturligtvis så skall man inte ha med sig onödiga saker men det verkar ha blivit en galen gramjakt. Är det så att hela vandringen står och hänger på 2 kg så kanske man skulle träna lite istället för att plocka bort saker så som tyg i ryggsäcken osv som anses onödigt.

Jag köpte storleken större(110liter) än vad jag behövde bara för att vill jag vara ute i 4veckor så skall allt kunna få plats. Visst ryggsäcken väger 3.5-4kg så det är ju ganska mycket onödig vikt när man bara skall på en 3-4dagars tur men jag valde ryggsäcken som satt skönast och väger den då lite mer kommer jag ha igen det istället för att ha en rygga som är obekväm och lätt.

Jag skulle nog hellre köpa 75l istället för 65 om man nångång skulle på att dra en 2 veckor eller nåt liknande.
 
Under 25 års vandring har jag ALDRIG haft mindre än 90 liters packning. Skulle aldrig falla mig in att under min semester fakirnjuta av att ha så lätt packning som möjligt. Fattar ej problemet med "tungvikt", själv sitter jag på ett kontorsarsle hela dagarna, pendlar minst 3t per dag. I a f för mig är det bara positivt med extra kilo att bära på.
 
Jag tänker såhär.
Tälten blir mindre & lättare, liggunderlagen blir mindre & lättare, köken blir mindre & lättare......
Du fattar var jag är på väg med resonemanget.
Kläderna torkar snabbare man kör fler lager o.s.v
Vad behöver man ha med sig?
Jag har minskat min packning med hälften jämfört med för 10 år sedan då hade jag en fullproppad 90L.
Så nu ska jag prova en 45L, jag har testat att packa en 40L sjösäck inköpt på jula med det jag måste ha med och det funkar, sedan tillkommer mat och lite lyx i de sista 5L.
Så jag tror verkligen att det ska funka bra med 45l för en veckotur.
Vad behöver man mer än Tält, Sovsäck, Liggunderlag, (kök med bestick kryddor och & mat)
Jo, för min egen del lite fiskegrejor, som också har blivit kompaktare att ta med.
Badbyxor, handuk, tandborste, tofflor, ett ombyte extrastrumpor & undertröja & kallingar.
Kniv, Kamera, GPS, Lampa, Första Hjälpen har jag i fickorna, livremmen.
Skönare att gå med lättare packning, jag TROR att man kommer att få se mer då man kommer att hålla blicken högre.
 
Själv kör jag med en Haglöfs Climber 80. Den är nog närmare 100 liter, den rymmer i alla fall mer än en Berghaus Vulcan som ska vara 100 liter. Säcken väger bara 2,8 kg och jag packar den sällan full, inte ens på veckoturer. Har som mest burit 44 kg i den, då går man inte så fort och inte så långt. Det finns många stora bra säckar som inte väger så mycket, Norröna, Osprey, Crux och Arcteryx ...
Se till att ryggsäcken funkar vid din ungefärliga last, vissa lättviktare är jättesköna upp till 15 kg, sen är dom för mjuka, medan vissa militära ramsäckar känns superklumpiga tills man lastar i 35 kg då dom plötsligt kommer till sin rätt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bubbish Vandringsryggsäck för mig (198cm) och hur många liter. Transportera 16
Patriksg Hur många liter? Transportera 7
akta Rygga ca 35 liter med många fickor? Transportera 9
majjen Var hittar jag många ryggor? Transportera 17
Hiza Hur många ryggor behöver man... (egentligen)? Transportera 90
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
A.yngve Fjällräven Rapa 75 liter - feedback Transportera 8
linggon Kajka 75 liter vintertid? med hammockutrustning? Transportera 20
robinlu Ryggsäck på ca 50 liter. Transportera 6
Avarage Val av ryggsäck 65-75 liter för kvinna Transportera 17
Matthias87 Vandringsryggsäck 65-75 liter Transportera 39
Tord Hoppe "Ruggad" ryggsäck runt 40 liter? Transportera 23
Glännman Ny ryggsäck 40-50 liter bara fem alternativ kvar :-D Transportera 19
Sentient6 Ny (lätt) ryggsäck ca 40-45 liter Transportera 28
jonas72 ny rygga 50-60 liter Transportera 7
jotho Ryggsäck 75 eller 90 liter? Transportera 14
osedvanligt Enkel ryggsäck, ca 22-30 liter Transportera 8
KalleNL Ryggsäck ca 80 liter Transportera 4
såg letar efter en toppmatad ryggsäck på hundra liter. Transportera 17
skurken Feedback på dessa säckar? 75+ liter Transportera 4
hfw 40-50 liter säck - en tulipanaros... finns det ? Transportera 5
victor_dalarna Asaklitt 65 liter ryggsäck Transportera 14
pellenilsson Takbox 480 liter Transportera 0
rungo Lundhags v8 90 liter Transportera 5
niklaz Var får jag tag på en *grön* Fjällräven Kajka 100 liter? Transportera 4
Mathias PHS 65 eller 75 liter? Transportera 5
NiklasGr9 Ny ryggsäck 75-85 liter Transportera 0
Superolle2 70+5 Liter Transportera 6
meurt 75 liter Transportera 3
ctve8n Ny rygga 70 liter Transportera 18
anoc Ryggsäck: Tatonka Bison 90 Liter Transportera 5
macgunde Innersäck till Klättermusen Gungner Kev 40 liter? Transportera 3
alven Sidfickor ca 10 liter Transportera 13
brigas Osprey exposure 50 liter -omdömen? Transportera 2
brigas Bergans helium 55 liter Transportera 8
alven Ryggsäck ca 55 liter Transportera 3
johan5588 -Vandringssäck 80-100 liter, tips ? Transportera 43
smilla Lundhags Spirit 50 el 60 liter ? Transportera 4
NinjaNisse Inköp av ryggsäck runt 80 liter Transportera 4
Gardsiö Ryggsäck Everest 55 liter Transportera 3
ponli 90 eller 110 liter? Transportera 21
highlandpark Dagtursäck - antal liter? Transportera 10
lassep Tips på ryggsäck, ca 90-100 liter? Transportera 23
ebh Ryggsäckar ca 30 och 70 liter, vad skall man köpa? Transportera 14
orbin 80-90 liter ryggsäck under 2000:-??? Transportera 3
Sven Hedin 50 liter Transportera 0
Ramryggsäck runt 35 liter Transportera 3
niking Bra ryggsäck runt 40-45 liter för sportiga aktiviteter Transportera 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...