Hur många liter på ryggen?

Min första ryggsäck var en Karrimor "Condor" med variabel volym mellan 60 och 100 liter!
För 25 år sedan så fyllde jag nästan 100 liter. För 15 år sedan lämnade jag sidofickorna och fyllde 80 liter. För 10 år sedan drog jag ihop den till 60 liter och idag har jag köpt en ny säck som rymmer 50 liter och väger 2,5 kg mindre än condoren.

Tydligen klarar man sig med 50 liter men nybörjare gör ofta misstag som kräver det dubbla.
Det alla välmenande råd i tråden syftar till är att alla nybörjare måste inte göra om alla misstag själva.

Handlar det om misstag? Du menar att sovsäckar, kläder, kök, tält, liggunderlag, ja, i princip allt är lika skrymmande nu som då?

Som jag minns det, så skulle knappast ens vintersovsäcken få plats i en 50 liters rygga för 20 år sedan.
 
Ett "misstag" kan ju vara att ex. välja en väldigt skrymmade sovsäck även idag.
Ett annat "misstag" är att låta ryggsäcken begränsa antalet "bra att ha" saker.
Det var sådana misstag jag gjorde och det var mest så jag menade...
 
vad är det smarta med att starta TVÅ trådar i samma ämne?

Det händer rätt ofta, kanske inte att bägge startas samtidigt men att två snarlika ligger "uppe" samtidigt. Det smarta är att om det skrivs ett inlägg som ogillas i ena tråden kan man ignorera det och låtsas att tråden självdog och föll i glömska, inte många bryr sig om att upprepa sig i alla liknande trådar.
 
Det kan ju bli ganska dyrt för en nybörjare att bara köpa det senaste utlralätta av allt. En Marmot Atom sovsäck som jag köpte för 2600 är ju ingen rolig utgift om man är student till exempel. Liggunderlag för 1000-2000 är det inga problem att hitta heller. Sen ska man ha tält för några tusen och en ryggsäck för absolut minst 1500-2000 spänn också. Det tog mig många år innan jag hade köpt på mig det mesta jag ville ha. Hade ju turen att dela och låna mycket av farsan när man bodde hemma vilket blir svårare när/om man flyttar.
 
Det kan ju bli ganska dyrt för en nybörjare att bara köpa det senaste utlralätta av allt.

Även det något vi tjatar om ganska ofta. Det som är dyrt är att köpa "det senaste" oavsett vad det väger (det är mest dun som är dyrare än sina tyngre motsvarigheter, medan till exempel kläder och ryggsäckar inte sällan är billigare).

Det som är allra dyrast är att köpa fel, så att man måste köpa igen.

Men som sagt är vi ganska många som har gjort resan från våra 100-literssäckar, och skulle tycka att det var väldigt trevligt om nybörjare slapp göra den resan.
 
Jag skulle rekommendera en lite för stor säck, mao om du får i allt för en 1-veckas vandring i en 65L säck så ska du köpa en 75L. Då kan du använda den även till längre vandringar och ta med annan tänkbar utrustning som kanske inte alltid följer med, ex foto, fiske, o.d.
En annan aspekt kan vara om vandrar med dina barn eller fru/sambo, då kan du åka på att bära mer än planerat.

Tänk på att en större säck går att komprimera.

Lycka till, du har en intressant resa framför dig i pryl djungeln.
 
Det kan ju bli ganska dyrt för en nybörjare att bara köpa det senaste utlralätta av allt. En Marmot Atom sovsäck som jag köpte för 2600 är ju ingen rolig utgift om man är student till exempel. Liggunderlag för 1000-2000 är det inga problem att hitta heller. Sen ska man ha tält för några tusen och en ryggsäck för absolut minst 1500-2000 spänn också. Det tog mig många år innan jag hade köpt på mig det mesta jag ville ha. Hade ju turen att dela och låna mycket av farsan när man bodde hemma vilket blir svårare när/om man flyttar.

Jo, men UL är en ytterlighet, och Marmot Atom är ju bara ett av flera exempel på när vikt har gått före funktion, det finns mer balanserade val. Det kostar, ja, men å andra sidan är det mesta en investering som man har i flera år. Min första "riktiga" utrustning höll i 10-15 år, vissa saker byttes visserligen, men ändå.
 
Jo, fast det kan ju lätt bli så att man sitter där med sin 45-liters och inte får plats med sina saker och måste handla en 65-liters efter ett tag, alt. får ha mycket utanpå säcken. Jag började nerifrån och köpte själv en 100-liters förra sommaren vid 38 års ålder, men nog är väl 100-120-liters hyfsat ovanliga i fjällen tycker jag. Inte för att jag brukar se så mycket folk, vill helst inte se en människa om det går. Jag jagar och fiskar och i höst blir det Sarek med stegjärn, rep och annat och tycker att det är omöjligt att få ner allt sånt i ens min 75-liters.

Det bästa är nog att försöka låna de dyrare sakerna på de första turerna för att få en känsla för vad som passar en själv.

Även det något vi tjatar om ganska ofta. Det som är dyrt är att köpa "det senaste" oavsett vad det väger (det är mest dun som är dyrare än sina tyngre motsvarigheter, medan till exempel kläder och ryggsäckar inte sällan är billigare).

Det som är allra dyrast är att köpa fel, så att man måste köpa igen.

Men som sagt är vi ganska många som har gjort resan från våra 100-literssäckar, och skulle tycka att det var väldigt trevligt om nybörjare slapp göra den resan.
 
Det kan ju bli ganska dyrt för en nybörjare att bara köpa det senaste utlralätta av allt. En Marmot Atom sovsäck som jag köpte för 2600 är ju ingen rolig utgift om man är student till exempel. Liggunderlag för 1000-2000 är det inga problem att hitta heller. Sen ska man ha tält för några tusen och en ryggsäck för absolut minst 1500-2000 spänn också. Det tog mig många år innan jag hade köpt på mig det mesta jag ville ha. Hade ju turen att dela och låna mycket av farsan när man bodde hemma vilket blir svårare när/om man flyttar.

Självklart går det att köpa dyra saker om man vill det.
Men faktum är att en lätt ryggsäck (typ osprey exos) för 1600 är rätt dyr bland liknande ryggsäckar, samtidigt som det finns en uppsjö av ryggsäckar för 3000 och uppåt om man går upp i vikt och storlek.

Samma sak med kängor, "rejäla" och traditionella kängor både med texmex och utan går ofta på över 2000 eller 2500 kronor, medan man får leta med lykta för ett par lätta skor (inte kängor alltså) för samma pengar. Och bär man lätt så behövs kängor inte annat än i blockterräng möjligtvis, men det är väl inte en diskussion vi ska ha just nu.

Eller om man ser på tält, även inom Hillebergs tält så är dom lättare tälten ofta lite billigare än dom lite tyngre "motsvarande", typ Nammatj till Nallo och Kaitum till Keron, Eller dom kostar hur som helst inte mer.
Sen om man går på lättare historier med tarps och tarptents så sjunker ju både kostnad och vikt avsevärt.

Sen sovsäckar blir det ju lätt ett val mellan lätt och billigt, men då finns alternativ som RAB och Roberts.pl

Liggunderlag i form av Downmat och Neoair kostar givetvis mycket men det finns ju mängder av alternativ, och sen finns ju vikbara snarare än rullbara alternativ till cellplasten för 500 kr.

Så lätt behöver inte vara dyrare, snarare tvärt om.
 
....

Jag vill jag bara upprepa att konsten vandra med en lätt ryggsäck sitter i huvudet och inte i prylarna.

Man måste inte köpa dunsäckar och specialsäckar för UL som bara rymmer 50 liter för att man är rädd för att få tung packning.

Det går utmärkt att köpa en vanlig svenssonsäck som rymmer 80-90 liter på blocket för 400 spänn och packa den förnuftigt med prylar från Stadium och Ö&B och ändå inte vandra omkring med 30+ på sin 7-10 dagars fjällvandring.

Det handlar om vad man väljer att inte ta med...:)

//J
 
Kan nog hålla med Johan. Min första Sarektur knallade jag ut med 26 kilo på ryggen. Utan att satsa på UL-prylar utan bara tänka till på vad som är nödvändigt så är jag nere på sisådär 17 kilo nu. Nu känns det dock som att de lätta frukterna är plockade, men det gick ändå att stryka nästan 10 kg utan att tänka UL.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bubbish Vandringsryggsäck för mig (198cm) och hur många liter. Transportera 16
Patriksg Hur många liter? Transportera 7
akta Rygga ca 35 liter med många fickor? Transportera 9
majjen Var hittar jag många ryggor? Transportera 17
Hiza Hur många ryggor behöver man... (egentligen)? Transportera 90
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
A.yngve Fjällräven Rapa 75 liter - feedback Transportera 8
linggon Kajka 75 liter vintertid? med hammockutrustning? Transportera 20
robinlu Ryggsäck på ca 50 liter. Transportera 6
Avarage Val av ryggsäck 65-75 liter för kvinna Transportera 17
Matthias87 Vandringsryggsäck 65-75 liter Transportera 39
Tord Hoppe "Ruggad" ryggsäck runt 40 liter? Transportera 23
Glännman Ny ryggsäck 40-50 liter bara fem alternativ kvar :-D Transportera 19
Sentient6 Ny (lätt) ryggsäck ca 40-45 liter Transportera 28
jonas72 ny rygga 50-60 liter Transportera 7
jotho Ryggsäck 75 eller 90 liter? Transportera 14
osedvanligt Enkel ryggsäck, ca 22-30 liter Transportera 8
KalleNL Ryggsäck ca 80 liter Transportera 4
såg letar efter en toppmatad ryggsäck på hundra liter. Transportera 17
skurken Feedback på dessa säckar? 75+ liter Transportera 4
hfw 40-50 liter säck - en tulipanaros... finns det ? Transportera 5
victor_dalarna Asaklitt 65 liter ryggsäck Transportera 14
pellenilsson Takbox 480 liter Transportera 0
rungo Lundhags v8 90 liter Transportera 5
niklaz Var får jag tag på en *grön* Fjällräven Kajka 100 liter? Transportera 4
Mathias PHS 65 eller 75 liter? Transportera 5
NiklasGr9 Ny ryggsäck 75-85 liter Transportera 0
Superolle2 70+5 Liter Transportera 6
meurt 75 liter Transportera 3
ctve8n Ny rygga 70 liter Transportera 18
anoc Ryggsäck: Tatonka Bison 90 Liter Transportera 5
macgunde Innersäck till Klättermusen Gungner Kev 40 liter? Transportera 3
alven Sidfickor ca 10 liter Transportera 13
brigas Osprey exposure 50 liter -omdömen? Transportera 2
brigas Bergans helium 55 liter Transportera 8
alven Ryggsäck ca 55 liter Transportera 3
johan5588 -Vandringssäck 80-100 liter, tips ? Transportera 43
smilla Lundhags Spirit 50 el 60 liter ? Transportera 4
NinjaNisse Inköp av ryggsäck runt 80 liter Transportera 4
Gardsiö Ryggsäck Everest 55 liter Transportera 3
ponli 90 eller 110 liter? Transportera 21
highlandpark Dagtursäck - antal liter? Transportera 10
lassep Tips på ryggsäck, ca 90-100 liter? Transportera 23
ebh Ryggsäckar ca 30 och 70 liter, vad skall man köpa? Transportera 14
orbin 80-90 liter ryggsäck under 2000:-??? Transportera 3
Sven Hedin 50 liter Transportera 0
Ramryggsäck runt 35 liter Transportera 3
niking Bra ryggsäck runt 40-45 liter för sportiga aktiviteter Transportera 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.