Hur många liter på ryggen?

jag tycker nog att den här tråden har varit sansad och hyfsat saklig med "utsidans" mått mätt.. den har visat att det finns ett spann mellan 50-80 liter beroende på krav och funktion.. jag har varken hört handväska 90cl eller container 4kbm..
 
Tack avslutad210712 - en tråkig dag blev genast mycket bättre.

Håller med i andemeningen också.
 
Om man läser första inlägget en gång till så undrar trådskaparen om det är risk för att han fyller de sista tio litrarna med 10kg onödigt? Om så är fallet så blir ju den större säcken 10,1 kg tyngre än den mindre.
Jag undrar om han fått svar på sin fråga och om han fortfarande läser tråden...
 
Ett bra ämne som det här t ex blir ju självspelande och bara rullar på men Patric sammanfattrade det väl.....vi får hoppas trådskapararen tar till sig pärlorna även han.....
 
Jodå! Jag läser fortfarande tråden. Det är väldigt intressant att läsa alla åsikter. Kan meddela att jag köpt en säck på 65 liter, provpackat den och kunnat konstatera att det var helt rätt för mig. Allt jag behöver få ner gick ner utom liggunderlaget (Thermarest Z-Lite), vilket jag aldrig hade några planer på att trycka ner säcken.

En tanke gällande vikt som det så gärna diskuteras (även i en tråd som handlar om liter).

Nu när jag har all utrustning jag vill ha med mig och behöver... Jag har provpackat säcken och hängt den på ryggen... Det känns hur bra som helst med det jag har på ryggen!

Nu till den nämnda tanken...

Jag har inte en aning om vad skiten som hänger på min rygg väger. Varken det totala eller vad prylarna i sig väger. Men...

Det känns bra!
 
När man säger att man skall köpa en 65- istället för en 75-liters för att den mindre väger mindre så är det oftast sant om säckarna är av samma märke och modell men det handlar trots allt om ungefär 100 gram så nu pratar vi gramjakt och dessutom i mitt mest elaka nedsättande tonfall. Är det den skillnaden så skulle jag aldrig ens fundera på att ta den mindre om det inte är så att min utrustning garanterat alltid kommer att rymmas i den mindre säcken.

Själv gick jag ner till en 70-liters säck i fjol och med den klarar jag 14 dagars vandring med all mat med mig. I min värld finns inte alternativet att räkna med att kunna handla mat under färden om jag skall köpa en säck för 14 dagar. Innebär det att jag skall gå alla mina vandringar i framtiden där jag har möjlighet att handla så tycker jag att man skall tänka om och tänka rätt. Hur i allsin dar kan man låsa sitt vandrande på det sättet.

Nå, TS frågade om vandring minst 7 dagar och högst 10. Nu har han dessutom gjort sitt val.
Lyckligtvis finns vänliga människor som upplyser om olika packningsfilosofier så att den frågande kan göra självständiga och prestigefria val.

Om vi nu lämnar ditt humorförsök därhän så är det inte alls säkert att 10 liter mer betyder 100 gram mer. När jag t ex tittar på Ospreys utbud så finns Exos 58, som klarar en 10-dagarspackning. Närmast större av detta märke, om jag letat rätt, skulle vara Argon 70 som väger mer än dubbelt så mycket. Av de 70+-säckar som diskuterats här verkar Crux vara den lättaste, och då skiljer det iaf 5 hg. Det kan man tycka är lite, men då följer nästan automatiskt ett visst överdåd i övrigt.

De riktigt lätta och smidiga konstruktionerna (Exos 58 är en extremt praktisk säck)
verkar ta stopp vid en gräns av ungefär 60 liter; om det beror på efterfrågan eller att tyngre och mer skrymmande bördor faktiskt kräver påtagligt tyngre konstruktioner vet jag inte.
 
Jag bytte förra året upp mig från 60 till 70 liter och är tvärnöjd. Inte så att jag inte klarade mig tidigare, men det är betydligt bekvämare med större enligt mig. Jag gillar inte att packa utanpå säcken utan ser alltid till att allt ligger inuti. mest för att det blir mer stabilt, men också för att det ser fan så mycket trevligare ut utan en massa knyten och utanpåliggande prylar (lite töntigt, jag vet:))

Det är en populär föreställning att grejer utanpå innebär instabilitet. Moderna säckar har ofta spännen eller remmar i sidan och dessutom fickor nedtill. Det blir då lätt att packa tältet, eller åtminstone tältduken på ena sidan (tältet är det jag packar upp först) och madrassen på den andra, eftersom den ofta är rejält skrymmande. Hur stadigt som helst. En del invänder att viktskillnaden skapar obalans, men det är ju inte säkert att packningen blir jämnare fördelad inuti säcken. Jag har inga problem med detta.

Annat som är naturligt att ha utanpå är kamera (skjutberedd i bältet) eventuell isyxa (för vilken det brukar finnas fästen) och vattenflaska (framme på ena bärremmen). Men inget annat
 
Det är en populär föreställning att grejer utanpå innebär instabilitet.

Precis som du säger handlar det ju om hur de hänger på utsidan, och vad som hänger på utsidan.

Det som ligger bakom mångas aversion mot utanpåliggande packning handlar ju inte om rutinerade vandrares faststpända liggunderlag, isyxor eller ens tält, utan de otaliga sovsäckar och kök som hänger och dinglar i varsitt snöre. 1,5-kilossovsäckar som sitter längst ned längst ut är varken ovanligt eller optimalt.

Då tycker jag att det är värt för alla att tipsa om att ryggsäcken även har en insida. Det finns ju få enklare metoder att få grejer att hållas på plats än att lägga dem inuti säcken. Jag har själv hjälpt medvandrare att packa om, till stor belåtenhet för samtliga inblandade.
 
Jag tycker att det känns bäst och mest fältmässigt att ha plats för allt i säcken, undantaget eventuellt liggunderlag för att enkelt komma åt det vid rast. Jag har några ryggsäckar i storlekar från mini till 100 liter så det blir lite olika beroende på vad det blir för aktivitet.
 
Tips

Hej alla!
...
Hur många liter ska man ha på ryggen?
...

Jag tycker din utrustning som du vill ha med dig bör vara vägledande, packa ihop det du behöver, väg säcken sen vet du hur många kilo det är och vilken ryggsäck du hade för att fylla den, kolla på ryggsäcksbeskrivningen så ser du liter för säcken.
Då har du fått två svar, dels antal kilo och dels antal liter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bubbish Vandringsryggsäck för mig (198cm) och hur många liter. Transportera 16
Patriksg Hur många liter? Transportera 7
akta Rygga ca 35 liter med många fickor? Transportera 9
majjen Var hittar jag många ryggor? Transportera 17
Hiza Hur många ryggor behöver man... (egentligen)? Transportera 90
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
A.yngve Fjällräven Rapa 75 liter - feedback Transportera 8
linggon Kajka 75 liter vintertid? med hammockutrustning? Transportera 20
robinlu Ryggsäck på ca 50 liter. Transportera 6
Avarage Val av ryggsäck 65-75 liter för kvinna Transportera 17
Matthias87 Vandringsryggsäck 65-75 liter Transportera 39
Tord Hoppe "Ruggad" ryggsäck runt 40 liter? Transportera 23
Glännman Ny ryggsäck 40-50 liter bara fem alternativ kvar :-D Transportera 19
Sentient6 Ny (lätt) ryggsäck ca 40-45 liter Transportera 28
jonas72 ny rygga 50-60 liter Transportera 7
jotho Ryggsäck 75 eller 90 liter? Transportera 14
osedvanligt Enkel ryggsäck, ca 22-30 liter Transportera 8
KalleNL Ryggsäck ca 80 liter Transportera 4
såg letar efter en toppmatad ryggsäck på hundra liter. Transportera 17
skurken Feedback på dessa säckar? 75+ liter Transportera 4
hfw 40-50 liter säck - en tulipanaros... finns det ? Transportera 5
victor_dalarna Asaklitt 65 liter ryggsäck Transportera 14
pellenilsson Takbox 480 liter Transportera 0
rungo Lundhags v8 90 liter Transportera 5
niklaz Var får jag tag på en *grön* Fjällräven Kajka 100 liter? Transportera 4
Mathias PHS 65 eller 75 liter? Transportera 5
NiklasGr9 Ny ryggsäck 75-85 liter Transportera 0
Superolle2 70+5 Liter Transportera 6
meurt 75 liter Transportera 3
ctve8n Ny rygga 70 liter Transportera 18
anoc Ryggsäck: Tatonka Bison 90 Liter Transportera 5
macgunde Innersäck till Klättermusen Gungner Kev 40 liter? Transportera 3
alven Sidfickor ca 10 liter Transportera 13
brigas Osprey exposure 50 liter -omdömen? Transportera 2
brigas Bergans helium 55 liter Transportera 8
alven Ryggsäck ca 55 liter Transportera 3
johan5588 -Vandringssäck 80-100 liter, tips ? Transportera 43
smilla Lundhags Spirit 50 el 60 liter ? Transportera 4
NinjaNisse Inköp av ryggsäck runt 80 liter Transportera 4
Gardsiö Ryggsäck Everest 55 liter Transportera 3
ponli 90 eller 110 liter? Transportera 21
highlandpark Dagtursäck - antal liter? Transportera 10
lassep Tips på ryggsäck, ca 90-100 liter? Transportera 23
ebh Ryggsäckar ca 30 och 70 liter, vad skall man köpa? Transportera 14
orbin 80-90 liter ryggsäck under 2000:-??? Transportera 3
Sven Hedin 50 liter Transportera 0
Ramryggsäck runt 35 liter Transportera 3
niking Bra ryggsäck runt 40-45 liter för sportiga aktiviteter Transportera 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.