Hur många liter på ryggen?

Haha ja, att kalla det gramjakt och sen prata om vikter på 30+ kilo.. Det är grejer det :)

Det finns lite olika skolor på området..

Och anledningen att militärsäckarna är gjorda för att bära tungt är för att dom bär på masstillverkad utrustning byggt till lägsta anbud, och dessutom vapen och ammunition på det, inte konstigt det blir tungt, men varför skulle man behöva ha med sånt på en fjällvandring?
 
Jag tvekar att råda andra när det gäller packning. Jag är en "tungpackare" (per definitionem),
väl medveten om lättare alternativ men också pinsamt medveten om hur mycket jag burit i det förgångna. Mitt tak för en 10-dagarsvandring i fjällen är 16 kg, men jag kan klara mig med 15. Vi vet inte så mycket om din vandringsstil eller erfarenhet.

T ex: för en del är det en styggelse att bära tältet utanpå säcken, bl a därför att de inte vet hur lätt det ofta är att anbringa det helt säkert och stadigt på sidan. Själv finner jag det enbart praktiskt, eftersom tältet ska fram först
av allt efter etappen, och därmed spar jag utrymme i säcken (alternativet är att ta isär det, pinnarna i lockfacket, stången stående i säcken, tältduken hopknycklad nånstans där den får plats). Vad du vill vet bara du.

Uppblåsbar madrass tar liten plats men är ofta tung. Jag har ett Ridgerest, som är lätt men skrymmande, även det utanpå, även det stabilt anbragt.

Många tipsar nybörjare om hur otroligt viktigt det är att ha dubbla strumpor i kängorna, och två extra par att byta med. Själv har jag ett enda par, som jag sköljer eller tvättar varje dag och sen tar på igen för att de ska torka fortare.
För en del är det katastrof att bli blöt om fötterna, själv tvättar jag mina fötter, ja hela kroppen, dagligen. Och jag har oftast ingen handduk.

En del menar att det är viktigt att byta kläder från topp till tå på lägret. Själv har jag ett par kalsingar, ett par ankelsockor och en tunn tröja som jag tar på först till natten, och det är lyx.
Jag tvättar dessa plagg extra noga inför hemresan,
Man ska också ha extra skor bara till lägret eller till vadning; själv har jag enbart mina fotknölshöga kängor.

Tar vi maten så menar somliga att man måste ha 1 kg (torr) mat om dagen, annars dör man svältdöden. Själv har jag 7 hg (8 hg på kontinenten) och kan knappt trycka i mig mer; dessutom vill jag inte gå upp i vikt. Maten är ju en väldigt skrymmande detalj och behovet är uppenbarligen väldigt individuellt.

Å andra sidan: En del vill ha en del småsaker i fickorna. Jag går mestadels i ett par korta löparbrallor (som därtill är lättare att hålla rena än kalsingar) som inte har några fickor alls. I kallare väder ha jag kanske ett par överdragsbyxor av märket Newline, även de utan fickor.

Jag är nu inte någon spänstig och tålig yngling, utan en gammal gubbe, som snart blir 66. Jag har en Osprey Exos, 56 liter, som väger 1.2 kg med regnskydd. Många tror att man måste ha stora tunga säckar för det sköna bärsystemets skull. Denna säck sitter betydligt bättre än t ex den fasansfulla Sho-sho, 70-75 kg (minns inte vilket), bortåt 3 kg, som jag hade för 10 år sen.

Huruvida mitt sätt att packa innebär komfortförlust (eller vinst!) för dig är något du får gissa eller pröva själv.
Men om en 10-dagarspackning inte får plats i en normal 65-literssäck så finns definitivt marginaler
att trimma packningen, för nästan vem som helst.
 
Senast ändrad:
oavsett hur stor du väljer

kommer du att fylla upp den.
Om du väljer en 75l säck så kommer du att fylla den med ett par extra långbyxor, en tröjja extra (som kanske kommer att användas som kudde) eller kanske en kudde direkt! Ett par påsar godis extra. Sen e det ju skönt att kunna ta med hela JackD flaskan istället för en halva i en mindre flaska.

Har du en 100l säck så kan du ju passa på att ta med en skön kampingstol. En nice campingsäng, kanske en liten 7'' TV med tillhörande batteri. För det får ju plats och så nyttjar du ju det underbara bärsystemet!

Eller så kollar du vad du har för saker som MÅSTE med. Lägger till ett fåtal humörhöjare och provpackar i en hemlånad rygga. skulle förvåna mig mycket om du kommer över 65l även med Mat/godis/övrigt efter tycke och smak.

Men sen är ju jag sån som hatar att bära. En lat djävel helt enkelt.

BZ/
 
Naturlagen om utrymmes fyllande fungerar oftast alltför väl.
Men beroende på hur moderna kompakta grejor du har är väl mellan ca 45 och 65 l rätt i storlek.
De flesta som kommit ner i de mindre storlekarna har börjat med rejält, stort, starkt och tungt, allteftersom ålder och mindre prylar tilltagit kan packningen krympas, till gagn för njutningen av vandringen och medfört. Det lättast tar du aldrig med.....
 
Är det så att hela vandringen står och hänger på 2 kg så kanske man skulle träna lite istället

Helt enig, det där tjatar vi ju om ständigt. Om man bara kan banta 2 kg i en full 110-literspackning så bör man nog låta bli.

Men det är såklart inte vad det handlar om, utan om att vanliga semestervandrare som jag kan banta 6 kg bara på de tre tyngsta funktionerna genom att välja lättare grejer när man ändå köper nytt.

Jag håller även med om att det är korkat att gå från en tung och bekväm ryggsäck till en lätt och obekväm. Smartare är då att gå från en bekväm (eller obekväm för den delen) och tung säck till en bekväm och lätt. Det kostar dessutom mindre än gymkort ;)
 
Ett alternativ, på riktigt, är ju att själv fundera på sin vikt. Har man 10-15 kg för mycket så är det ju massor vunnet om man kan göra av med 5-10 pannor. Det är ju dessutom gratis och blir mycket mer lättvandrat. Jag har självt testat att väga 100+ och sen runt och under 80 sedan 2005.
 
Så här säger jag; skillnaden mellan 65 och 75 liter är tämligen marginell men det du måste göra själv och som ingen annan kan svara på är att (som många andra skriver) gå igenom vad det är för prylar du har och hur mycket plats de tar. Räkna dessutom med att mat tar mycket plats. Själv har jag hellre en lite för stor säck än tvärtom; höst- och vintertid blir packningen mer skrymmande och vill jag vara ute längre så får jag plats med den extramat som det innebär.

Visst skulle jag kunna knöla ihop en sommarveckopackning i en 50-liters säck men vill jag vara ute två veckor, ta med extra fotoutrustning, glaciärutrustning eller fiskegrejor så blir det tufft så mellan 70 och 80 liter har jag kommit fram till är lagom för min egen del och det finns som sagt en rad mycket bra och lätta säckar i den storleksklassen, t ex Crux AK70 som Vandrare länkat till ovan. Förutsatt att den sitter bra på ens rygg så blir det inte så mycket bättre än så.
 
Min första ryggsäck var en Karrimor "Condor" med variabel volym mellan 60 och 100 liter!
För 25 år sedan så fyllde jag nästan 100 liter. För 15 år sedan lämnade jag sidofickorna och fyllde 80 liter. För 10 år sedan drog jag ihop den till 60 liter och idag har jag köpt en ny säck som rymmer 50 liter och väger 2,5 kg mindre än condoren.

Tydligen klarar man sig med 50 liter men nybörjare gör ofta misstag som kräver det dubbla.
Det alla välmenande råd i tråden syftar till är att alla nybörjare måste inte göra om alla misstag själva.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bubbish Vandringsryggsäck för mig (198cm) och hur många liter. Transportera 16
Patriksg Hur många liter? Transportera 7
akta Rygga ca 35 liter med många fickor? Transportera 9
majjen Var hittar jag många ryggor? Transportera 17
Hiza Hur många ryggor behöver man... (egentligen)? Transportera 90
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
A.yngve Fjällräven Rapa 75 liter - feedback Transportera 8
linggon Kajka 75 liter vintertid? med hammockutrustning? Transportera 20
robinlu Ryggsäck på ca 50 liter. Transportera 6
Avarage Val av ryggsäck 65-75 liter för kvinna Transportera 17
Matthias87 Vandringsryggsäck 65-75 liter Transportera 39
Tord Hoppe "Ruggad" ryggsäck runt 40 liter? Transportera 23
Glännman Ny ryggsäck 40-50 liter bara fem alternativ kvar :-D Transportera 19
Sentient6 Ny (lätt) ryggsäck ca 40-45 liter Transportera 28
jonas72 ny rygga 50-60 liter Transportera 7
jotho Ryggsäck 75 eller 90 liter? Transportera 14
osedvanligt Enkel ryggsäck, ca 22-30 liter Transportera 8
KalleNL Ryggsäck ca 80 liter Transportera 4
såg letar efter en toppmatad ryggsäck på hundra liter. Transportera 17
skurken Feedback på dessa säckar? 75+ liter Transportera 4
hfw 40-50 liter säck - en tulipanaros... finns det ? Transportera 5
victor_dalarna Asaklitt 65 liter ryggsäck Transportera 14
pellenilsson Takbox 480 liter Transportera 0
rungo Lundhags v8 90 liter Transportera 5
niklaz Var får jag tag på en *grön* Fjällräven Kajka 100 liter? Transportera 4
Mathias PHS 65 eller 75 liter? Transportera 5
NiklasGr9 Ny ryggsäck 75-85 liter Transportera 0
Superolle2 70+5 Liter Transportera 6
meurt 75 liter Transportera 3
ctve8n Ny rygga 70 liter Transportera 18
anoc Ryggsäck: Tatonka Bison 90 Liter Transportera 5
macgunde Innersäck till Klättermusen Gungner Kev 40 liter? Transportera 3
alven Sidfickor ca 10 liter Transportera 13
brigas Osprey exposure 50 liter -omdömen? Transportera 2
brigas Bergans helium 55 liter Transportera 8
alven Ryggsäck ca 55 liter Transportera 3
johan5588 -Vandringssäck 80-100 liter, tips ? Transportera 43
smilla Lundhags Spirit 50 el 60 liter ? Transportera 4
NinjaNisse Inköp av ryggsäck runt 80 liter Transportera 4
Gardsiö Ryggsäck Everest 55 liter Transportera 3
ponli 90 eller 110 liter? Transportera 21
highlandpark Dagtursäck - antal liter? Transportera 10
lassep Tips på ryggsäck, ca 90-100 liter? Transportera 23
ebh Ryggsäckar ca 30 och 70 liter, vad skall man köpa? Transportera 14
orbin 80-90 liter ryggsäck under 2000:-??? Transportera 3
Sven Hedin 50 liter Transportera 0
Ramryggsäck runt 35 liter Transportera 3
niking Bra ryggsäck runt 40-45 liter för sportiga aktiviteter Transportera 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.