Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
hur man undviker att vurpa
- Trådstartare erikahl
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Avståndet till vägkanten
Det är lätt hänt att hamna för nära vägkanten oavsett vilken koncentration man har. Om det är en elak hög asfaltskant är förstås risken att vurpa stor, annars borde det hela kunna hävas utan skador genom en försiktig inbromsning, i värsta fall med båda fötterna i marken.
Man ska alltså hålla ett sådant avstånd till vägkanten att säkerhetsmarginalerna blir "tillräckliga". Tycker man sig behöva väldigt stort avstånd för att känna sig säker bör man inte cykla på vägar med mycket trafik, men självfallet är det under inga omständigheter lämpligt att cykla nära vägkanten i en brant nerförsbacke...
För övrigt är det förstås skitsnack att inte försöka undvika olyckor - precis lika självklart som att det är dumt att inte lagstifta om cykelhjälm, även om det innebär vissa ideologiska och praktiska problem.
Det är lätt hänt att hamna för nära vägkanten oavsett vilken koncentration man har. Om det är en elak hög asfaltskant är förstås risken att vurpa stor, annars borde det hela kunna hävas utan skador genom en försiktig inbromsning, i värsta fall med båda fötterna i marken.
Man ska alltså hålla ett sådant avstånd till vägkanten att säkerhetsmarginalerna blir "tillräckliga". Tycker man sig behöva väldigt stort avstånd för att känna sig säker bör man inte cykla på vägar med mycket trafik, men självfallet är det under inga omständigheter lämpligt att cykla nära vägkanten i en brant nerförsbacke...
För övrigt är det förstås skitsnack att inte försöka undvika olyckor - precis lika självklart som att det är dumt att inte lagstifta om cykelhjälm, även om det innebär vissa ideologiska och praktiska problem.
Mot att tappa koncentrationen och vurpa finns det väl inte mycket att göra. Har aldrig haft det problemet utm när jag vart väldigt väldigt trött. Om du cyklar länge så se till så att du får i dig ny energi då och då, annars tappar man koncentrationen och man vurpar lättare. Ät, drick och kör på kul vägar så ordnar det sig nog!
Vurpor
Jag tycker du själv svarar ganska bra på din fråga. Du tappade koncentrationen. Alltså undvik detta. Och se till att du vet hur din cykel uppför sig i olika situationer och håll koll på vägen. Mina vurpor uppstår alltid när jag missar något av detta.(ovan vid bromsar, ovan vid dämpargaffel, racercykel med annorlunda växlar osv) Sen kan det ju bli situationer där du går över styret för någon annans skull, men det kan man ju inte göra något åt. Som min vurpa i förra veckan. Jag fick möte med två damer som körde i bredd på cykelbanan, upptagna med att samtala. Samtidigt som dam nummer 3 kör om dem. Bara att tvärnita och falla så graciöst jag kunde;-(. Ingen av kärringarna hade tydligen bromsar. Men som sagt, håll koll, just nu håller jag på att vänja mig vid en landsvägscykel och jag är skitskraj hela tiden. Säkrast så.
Jag tycker du själv svarar ganska bra på din fråga. Du tappade koncentrationen. Alltså undvik detta. Och se till att du vet hur din cykel uppför sig i olika situationer och håll koll på vägen. Mina vurpor uppstår alltid när jag missar något av detta.(ovan vid bromsar, ovan vid dämpargaffel, racercykel med annorlunda växlar osv) Sen kan det ju bli situationer där du går över styret för någon annans skull, men det kan man ju inte göra något åt. Som min vurpa i förra veckan. Jag fick möte med två damer som körde i bredd på cykelbanan, upptagna med att samtala. Samtidigt som dam nummer 3 kör om dem. Bara att tvärnita och falla så graciöst jag kunde;-(. Ingen av kärringarna hade tydligen bromsar. Men som sagt, håll koll, just nu håller jag på att vänja mig vid en landsvägscykel och jag är skitskraj hela tiden. Säkrast så.
Vad menar du då med detta "freek"? är det allså något slags fel på att fråga saker, tex att undvika att vurpa? är det då bättre att bara ramla av cyklen o bryta nacken elle? jag fattar inte riktigt vad du menar med ditt uttalande, kan det kasnke va så att du inte ens fattar det själv, att du kanske är dum i huvet?
/erik
/erik
Om vurpor
Körde i min ungdom fem Vätternrundor i rad med cirka 100 mils träning inför varje. Lägg till detta övriga långfärder samt cykling tor arbetet så blir det åtskilliga mil. UTAN VURPOR!
Och Varför?
Jo - därför att jag INTE hade denna urlöjliga tönt-macho-inställning att det är BALLT med blåtiror och skavsår.
Däremot har jag alltid varit väldigt rädd för att ramla och slå mig, speciellt då jag cyklat i klungor med många gånger trötta cykelmotionärer uppenbart ovana vid klungcykling.
Receptet till en VURPFRI tillvar ger du ju faktiskt själv, var ALLTID koncentrerad och försök att inse farorna låååångt i förväg och betrakta ALLA medtrafikanter och gångdito som dina FIENDER!
Lycka till och var rädd om dig, du har kanske ingen annan som är det en vacker dag?
Körde i min ungdom fem Vätternrundor i rad med cirka 100 mils träning inför varje. Lägg till detta övriga långfärder samt cykling tor arbetet så blir det åtskilliga mil. UTAN VURPOR!
Och Varför?
Jo - därför att jag INTE hade denna urlöjliga tönt-macho-inställning att det är BALLT med blåtiror och skavsår.
Däremot har jag alltid varit väldigt rädd för att ramla och slå mig, speciellt då jag cyklat i klungor med många gånger trötta cykelmotionärer uppenbart ovana vid klungcykling.
Receptet till en VURPFRI tillvar ger du ju faktiskt själv, var ALLTID koncentrerad och försök att inse farorna låååångt i förväg och betrakta ALLA medtrafikanter och gångdito som dina FIENDER!
Lycka till och var rädd om dig, du har kanske ingen annan som är det en vacker dag?
Försiktighet->längre liv
Nja, att betrakta sina medtrafikanter som fiender är
kanske att ta i, men helt klart är att du aldrig kan
räkna med att gångtrafikanter och cyklister
(och inlinesåkare!!) ser sig för, lämnar företräde,
följer trafikregler, tänker eller på något sätt
uppträder rationellt. För att cykla säkert måste du
alltid vara beredd på att de kan göra precis vad
som helst. Bilister brukar uppföra sig bättre
(om de ser dig!!).
När man tränar gör det inte så mycket om det tar
några extra minuter att ta sig runt sin runda.
Träningseffekten får man ändå.
(Jo, Erik, freeks inlägg var nog inte riktat till dig.)
/Gunnar
Nja, att betrakta sina medtrafikanter som fiender är
kanske att ta i, men helt klart är att du aldrig kan
räkna med att gångtrafikanter och cyklister
(och inlinesåkare!!) ser sig för, lämnar företräde,
följer trafikregler, tänker eller på något sätt
uppträder rationellt. För att cykla säkert måste du
alltid vara beredd på att de kan göra precis vad
som helst. Bilister brukar uppföra sig bättre
(om de ser dig!!).
När man tränar gör det inte så mycket om det tar
några extra minuter att ta sig runt sin runda.
Träningseffekten får man ändå.
(Jo, Erik, freeks inlägg var nog inte riktat till dig.)
/Gunnar
Livets hårda skola!
Enligt min åsikt så är huvudsyftet med all hobbyaktivitet att "tävla med sig själv" för att utveckla sina färdigheter inom sitt intresseområde! En viktig del i denna "utbildning" är att lära sig av sina misstag! Har man råkat ut för en olycka, utan att själv kunna utröna vad man gjort för fel, Så har jag väldigt svårt för att förstå hur man kan tro att någon utan information om hur olyckan gick till ska kunna ge några råd. Ta själv reda på vad som hände och lär dig hantera situationen eller sluta cykla! Jag har ingen lust att möta cyklister som inte kan hålla sig på hjulen.
Enligt min åsikt så är huvudsyftet med all hobbyaktivitet att "tävla med sig själv" för att utveckla sina färdigheter inom sitt intresseområde! En viktig del i denna "utbildning" är att lära sig av sina misstag! Har man råkat ut för en olycka, utan att själv kunna utröna vad man gjort för fel, Så har jag väldigt svårt för att förstå hur man kan tro att någon utan information om hur olyckan gick till ska kunna ge några råd. Ta själv reda på vad som hände och lär dig hantera situationen eller sluta cykla! Jag har ingen lust att möta cyklister som inte kan hålla sig på hjulen.
Liknande trådar
- Svar
- 31
- Visningar
- 6 M
- Svar
- 4
- Visningar
- 1 M
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg