hur man undviker att vurpa

hejsan.

jag har precis vurpit med min racern o jag undrar om någon har lite tips på hur man undviker detta. jag tappade koncentrationen osså körde jag ner i diket o bröt nyckelbenet. jag saknar cyklingen väldigt mycket, så jag vill verkligen undvika olyckor.

/erik
 
Köp stödhjul!

Under den tid jag körde enduro så fick jag lära mig två allomfattande sanningar.
1: Kan man inte skada sig, så är det inte kul.
2:Den med mest hår på pungen vinner ALLTID.
För att citera filmen 24 timmars jakten:Dont be a pussy, be me.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag håller med, man måste våga slå sig lite annars kommer man ingenstans.
Men ett tips kan vara att tänka på koncentrationen,
Lära sig att behålla konc. hela tiden man sitter på cykeln.
 
Avståndet till vägkanten

Det är lätt hänt att hamna för nära vägkanten oavsett vilken koncentration man har. Om det är en elak hög asfaltskant är förstås risken att vurpa stor, annars borde det hela kunna hävas utan skador genom en försiktig inbromsning, i värsta fall med båda fötterna i marken.

Man ska alltså hålla ett sådant avstånd till vägkanten att säkerhetsmarginalerna blir "tillräckliga". Tycker man sig behöva väldigt stort avstånd för att känna sig säker bör man inte cykla på vägar med mycket trafik, men självfallet är det under inga omständigheter lämpligt att cykla nära vägkanten i en brant nerförsbacke...

För övrigt är det förstås skitsnack att inte försöka undvika olyckor - precis lika självklart som att det är dumt att inte lagstifta om cykelhjälm, även om det innebär vissa ideologiska och praktiska problem.
 
Mot att tappa koncentrationen och vurpa finns det väl inte mycket att göra. Har aldrig haft det problemet utm när jag vart väldigt väldigt trött. Om du cyklar länge så se till så att du får i dig ny energi då och då, annars tappar man koncentrationen och man vurpar lättare. Ät, drick och kör på kul vägar så ordnar det sig nog!
 
Vurpor

Jag tycker du själv svarar ganska bra på din fråga. Du tappade koncentrationen. Alltså undvik detta. Och se till att du vet hur din cykel uppför sig i olika situationer och håll koll på vägen. Mina vurpor uppstår alltid när jag missar något av detta.(ovan vid bromsar, ovan vid dämpargaffel, racercykel med annorlunda växlar osv) Sen kan det ju bli situationer där du går över styret för någon annans skull, men det kan man ju inte göra något åt. Som min vurpa i förra veckan. Jag fick möte med två damer som körde i bredd på cykelbanan, upptagna med att samtala. Samtidigt som dam nummer 3 kör om dem. Bara att tvärnita och falla så graciöst jag kunde;-(. Ingen av kärringarna hade tydligen bromsar. Men som sagt, håll koll, just nu håller jag på att vänja mig vid en landsvägscykel och jag är skitskraj hela tiden. Säkrast så.
 
Väx upp för f-n

Det är alltid lika töntigt att höra macho-amatörer skryta om sina skitbragder och förmenta hårdhet som de aldrig lever upp till.

Gör utsidan en tjänst och håll dig borta.
 
Vad menar du då med detta "freek"? är det allså något slags fel på att fråga saker, tex att undvika att vurpa? är det då bättre att bara ramla av cyklen o bryta nacken elle? jag fattar inte riktigt vad du menar med ditt uttalande, kan det kasnke va så att du inte ens fattar det själv, att du kanske är dum i huvet?

/erik
 
Om vurpor

Körde i min ungdom fem Vätternrundor i rad med cirka 100 mils träning inför varje. Lägg till detta övriga långfärder samt cykling tor arbetet så blir det åtskilliga mil. UTAN VURPOR!

Och Varför?

Jo - därför att jag INTE hade denna urlöjliga tönt-macho-inställning att det är BALLT med blåtiror och skavsår.

Däremot har jag alltid varit väldigt rädd för att ramla och slå mig, speciellt då jag cyklat i klungor med många gånger trötta cykelmotionärer uppenbart ovana vid klungcykling.

Receptet till en VURPFRI tillvar ger du ju faktiskt själv, var ALLTID koncentrerad och försök att inse farorna låååångt i förväg och betrakta ALLA medtrafikanter och gångdito som dina FIENDER!

Lycka till och var rädd om dig, du har kanske ingen annan som är det en vacker dag?
 
Försiktighet->längre liv

Nja, att betrakta sina medtrafikanter som fiender är
kanske att ta i, men helt klart är att du aldrig kan
räkna med att gångtrafikanter och cyklister
(och inlinesåkare!!) ser sig för, lämnar företräde,
följer trafikregler, tänker eller på något sätt
uppträder rationellt. För att cykla säkert måste du
alltid vara beredd på att de kan göra precis vad
som helst. Bilister brukar uppföra sig bättre
(om de ser dig!!).

När man tränar gör det inte så mycket om det tar
några extra minuter att ta sig runt sin runda.
Träningseffekten får man ändå.

(Jo, Erik, freeks inlägg var nog inte riktat till dig.)

/Gunnar
 
jag uppskattar tillrättavisningen du gjorde om den här Freek grejen gunnar, jag tittade lite på meddelandena och såg vilket det var riktat till, så ursäkta mig Freek. Jag såg meddelandet och jag kan inget annat än o hålla me.

/Erik
 
Livets hårda skola!

Enligt min åsikt så är huvudsyftet med all hobbyaktivitet att "tävla med sig själv" för att utveckla sina färdigheter inom sitt intresseområde! En viktig del i denna "utbildning" är att lära sig av sina misstag! Har man råkat ut för en olycka, utan att själv kunna utröna vad man gjort för fel, Så har jag väldigt svårt för att förstå hur man kan tro att någon utan information om hur olyckan gick till ska kunna ge några råd. Ta själv reda på vad som hände och lär dig hantera situationen eller sluta cykla! Jag har ingen lust att möta cyklister som inte kan hålla sig på hjulen.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips