Hur man fyndar utrustning!

Då menar jag sport i kategorierna alltså om ingen förstod :)
Hem & Fritid är också bra. Fanns ett najs tält där för inte så länge sedan

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Främjandet brukar ha bytesmarknader, kolla med er lokalförening.
Erikshjälpen har jag hittat mycket hos.

Lokalannonser bör man granska typ fjällvandringsutrustning, äldre, storlek.... skall kollas.

I Ystad har vi minst fyra loppisar, fynd går att göra emellanåt.
Sommaloppisar i byarna inte att förglömma.

Via nätet fann jag min faltboot.

Fråga bland vänner och släktingar.

go tur

Tack så mycket :)
Har du hittat många saker på bytesmarknader?
För mig brukar det vara så slitet och gammalt.
Men Erikshjälpen har jag aldrig tänkt på!
Riktigt bra tips!

Jag brukar hjälpa kamraters barn och barnbarn numera har faktiskt hittat hela utrustningar och finfina grejor till fraktionspris och när det varit förslitningsskador kunnat hjälpa till att laga dem, boken Repairing outdoor gear av Karen Bergner tjänar snabbt in sig.

go tur

Att köpa friluftsutrustning för köpets skull är sällan ett fynd, eller nåt man "sparar" pengar på. Handlar man istället för att behovet uppstått så verkar de flesta inte tänka på pengar - isf hade inte företag som Hilleberg och Naturkompaniet funnits.
Söker man på nätet, i timmar o timmar o timmar ibland, så hittar man det man söker till vettigast möjliga pris.
I vintras fick jag exempelvis tag i Exped Downmat UL 7, 5 st för mindre än 1500 kr/st, från Tyskland. Behövde dom till en vinterexpedition, som inte är den sista av sitt slag men det var definitivt den första. Normalpris ligger på över 2000 kr/st.
I fyndaandans makt kom jag för flera år sen över en Primus- eller Triangaugn för friluftskök. Äldre modell men sprillans ny, oanvänd, lättvikt. Har fortfarande inte använt den och den ligger i sin originalförpackning i väntan på att jag lägger ut en annons nånstans.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips