Hur fungerar värmeväxlare i kök?

Re: Snösmältning

sergei; sa:
Läser ofta med glädje diverse inlägg om just kök på utsidan, dagens kök kokar inte vattnet mycket snabbare än ett kök från 30-talet, tro mig, har provat eftersom jag tillhör den "tokiga" skaran av människor som samlar på fotogenapparater.

Hur står det då till med effekt per viktenhet då?

Dagens kök är något mera lättanvända, lättare att tända och eftersom det är en slang till en separat flaska så behöver man inte fylla på tanken så ofta. Optimus nova väger 420 g (utan bränsleflaska) och Optimus SVEA (som började tillverkas i slutet av 1800-talet) väger 550 g. OÄven om dagens kök har något högre effekt så blåser ofta mera av värmen bort också eftersom de är sämre vindskyddade.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Re: Re: Snösmältning

nermander; sa:
sergei; sa:
Gå till biblioteket och låna denna bok: "Fram over polhavet"
" Vol 2 " (1898) Nansen, här finns det en ritning på en välfungerande snösmältningsutrustning, långt innan någon av oss ens var påtänkta, värmekällan var ett Primus fotogenkök. Varför uppfinna hjulet ännu en gång?

Kan du inte ge en liten kort beskrivning av hur den ser ut då?

Vad jag vet så är den norska polarkjelen utvecklad efter Nansens ideer http://www.100c.no/polarkjelen.htm

Den är trots sina 900 gr ca lättvikt eftersom den spar flera gånger sin egen vikt på långa vinterturer.

I princip är det en kastrull med dubbla väggar som håller kvar värmen från brännaren och isolerar kärlet från kyla utifrån (refererar här till polarkjelen).

/J

Nu har jag fått mig tillskickat bild på Nansens snösmältare och den verkade ju handla om att man runt grytan sätter ett "vindskydd" där väggarna är ihåliga och innehåller snö som smälts.

De varma gaserna från köket går ungefär samma väg inuti den som i ett Trangia, d.v.s. de går upp längs sidorna på grytan, in mot mitten av locket, sen upp genom ett hål och så utåt och sen nedåt på utsidan av "snöbehållaren" innan de kommer ut utanför det yttre skalet.

Den lider alltså av samma problematik som att smälta i en gryta: Värmen måste tränga igenom snöns ytterlager för att komma in i snön. Skillnaden här är ju att man utnyttjar "spillvärme" från matlagningen.

Re: JetBoil

nermander; sa:
Den nämndes i nån annan tråd, där hittade jag en sida som beskriver hur dess "värmeväxlare" funkar.

http://thehowzone.com/how/Jetboil/

Tack för länken! En sådan där "fluxring" ska väl inte vara helt omöjlig att få till, även för en MSR Pocket Rocket, Coleman F1 eller egentligen vilken brännare som helst. Kan ju fästas eller hängas direkt på kärlet kanske. Eller knäppas fast på kastrullstället. Ett annan lösning än den jag tänkte på först, men intressant i alla fall.

http://thehowzone.com/how/Jetboil/3

img.php

[Ändrat av jamo 2004-03-09 kl 11:35]

Re: Re: JetBoil

jamo; sa:
Tack för länken! En sådan där "fluxring" ska väl inte vara helt omöjlig att få till, även för en MSR Pocket Rocket, Coleman F1 eller egentligen vilken brännare som helst. Kan ju fästas eller hängas direkt på kärlet kanske. Eller knäppas fast på kastrullstället.

Det svåra är ju att leda värmen från den ringen till kärlet. Det krävs nog att den är svetsad eller i alla fall har rejäl kontakt.

Leda värme

Datornördarna har kommit långt när det gäller att leda värme, för deras del gäller det i och för sig att bli av med den, men det gör ingen skillnad. När det gäller kylflänsar finns det en uppsjö av varianter i olika storlekar, oftast i aluminium, så vikten är låg. När det gäller att få fast dem och leda värmen från dem finns det speciallim som leder värme, tex http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=102&session=f87cc4b0151b55584713f84187d83b8f

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips