Hur fungerar värmeväxlare i kök?

Re: Snösmältning

sergei; sa:
Läser ofta med glädje diverse inlägg om just kök på utsidan, dagens kök kokar inte vattnet mycket snabbare än ett kök från 30-talet, tro mig, har provat eftersom jag tillhör den "tokiga" skaran av människor som samlar på fotogenapparater.

Hur står det då till med effekt per viktenhet då?
 
Dagens kök är något mera lättanvända, lättare att tända och eftersom det är en slang till en separat flaska så behöver man inte fylla på tanken så ofta. Optimus nova väger 420 g (utan bränsleflaska) och Optimus SVEA (som började tillverkas i slutet av 1800-talet) väger 550 g. OÄven om dagens kök har något högre effekt så blåser ofta mera av värmen bort också eftersom de är sämre vindskyddade.
 
Re: Re: Snösmältning

nermander; sa:
sergei; sa:
Gå till biblioteket och låna denna bok: "Fram over polhavet"
" Vol 2 " (1898) Nansen, här finns det en ritning på en välfungerande snösmältningsutrustning, långt innan någon av oss ens var påtänkta, värmekällan var ett Primus fotogenkök. Varför uppfinna hjulet ännu en gång?

Kan du inte ge en liten kort beskrivning av hur den ser ut då?

Vad jag vet så är den norska polarkjelen utvecklad efter Nansens ideer http://www.100c.no/polarkjelen.htm

Den är trots sina 900 gr ca lättvikt eftersom den spar flera gånger sin egen vikt på långa vinterturer.

I princip är det en kastrull med dubbla väggar som håller kvar värmen från brännaren och isolerar kärlet från kyla utifrån (refererar här till polarkjelen).

/J
 
Nu har jag fått mig tillskickat bild på Nansens snösmältare och den verkade ju handla om att man runt grytan sätter ett "vindskydd" där väggarna är ihåliga och innehåller snö som smälts.

De varma gaserna från köket går ungefär samma väg inuti den som i ett Trangia, d.v.s. de går upp längs sidorna på grytan, in mot mitten av locket, sen upp genom ett hål och så utåt och sen nedåt på utsidan av "snöbehållaren" innan de kommer ut utanför det yttre skalet.

Den lider alltså av samma problematik som att smälta i en gryta: Värmen måste tränga igenom snöns ytterlager för att komma in i snön. Skillnaden här är ju att man utnyttjar "spillvärme" från matlagningen.
 
Re: JetBoil

nermander; sa:
Den nämndes i nån annan tråd, där hittade jag en sida som beskriver hur dess "värmeväxlare" funkar.

http://thehowzone.com/how/Jetboil/

Tack för länken! En sådan där "fluxring" ska väl inte vara helt omöjlig att få till, även för en MSR Pocket Rocket, Coleman F1 eller egentligen vilken brännare som helst. Kan ju fästas eller hängas direkt på kärlet kanske. Eller knäppas fast på kastrullstället. Ett annan lösning än den jag tänkte på först, men intressant i alla fall.

http://thehowzone.com/how/Jetboil/3

img.php

[Ändrat av jamo 2004-03-09 kl 11:35]
 
Re: Re: JetBoil

jamo; sa:
Tack för länken! En sådan där "fluxring" ska väl inte vara helt omöjlig att få till, även för en MSR Pocket Rocket, Coleman F1 eller egentligen vilken brännare som helst. Kan ju fästas eller hängas direkt på kärlet kanske. Eller knäppas fast på kastrullstället.

Det svåra är ju att leda värmen från den ringen till kärlet. Det krävs nog att den är svetsad eller i alla fall har rejäl kontakt.
 
Leda värme

Datornördarna har kommit långt när det gäller att leda värme, för deras del gäller det i och för sig att bli av med den, men det gör ingen skillnad. När det gäller kylflänsar finns det en uppsjö av varianter i olika storlekar, oftast i aluminium, så vikten är låg. När det gäller att få fast dem och leda värmen från dem finns det speciallim som leder värme, tex http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=102&session=f87cc4b0151b55584713f84187d83b8f
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vincentt Stekhäll och friluftskök, fungerar det? Kök och brännare 7
samohtII Kok kärl som fungerar till allt. Kök och brännare 3
Gohan Fungerar bensin till följande Primus kök? Kök och brännare 6
xtrem Varför fungerar inte Etanol(E85) Kök och brännare 20
grek Fungerar Trangias vintertillsats? Kök och brännare 9
Tetris Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan. Kök och brännare 46
-Patric- värmeväxlare för UL gaskök Pocketrocket Kök och brännare 2
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 37
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.