Handduksersättning

Erkänner

Vägde en fjärdedel av Viledatrasan, den väger 8 gram. Hela 60 x 40 cm bör ju då väga typ 32 gram. Det var min påhittiga mor som hittade den men hon kör ändå själv med MSR packtowel för att hon redan hade köpt en. Även jag använde tidigare en märkesvariant, men jag betraktar den investeringen helt enkelt som historia och går vidare och lever lycklig med min Vileda i nuet.
 
En scarf/sjal i lämplig storlek är vad jag brukar använda som handduk när jag är ute på tur. Den funkar dessutom till mycket annat.
Det gör den förvisso, bara den inte är blöt, vilket den lätt blir om man har den som handduk.

Problemet vid jävelväder är ju att det aldrig torkar upp, och att då ha sin råa handduk (helst nån i bomull som inte går att vrida ur rejält) som t ex halsduk är inget som tilltalar mig värst mkt.
 
Det gör den förvisso, bara den inte är blöt, vilket den lätt blir om man har den som handduk.

Problemet vid jävelväder är ju att det aldrig torkar upp, och att då ha sin råa handduk (helst nån i bomull som inte går att vrida ur rejält) som t ex halsduk är inget som tilltalar mig värst mkt.

Jag brukar mycket riktigt använda scarfar i bomull, främst försvarets M/59, men jag har inte haft några problem med det. Ges goda torkmöjligheter torkar de snabbt. Blir det skitväder får man försöka undvika att blöta ner dem alltför mycket.

Självklart skulle scarfar i något funktionsmaterial vara bra på många sätt men jag har inte stött på några sådana på marknaden (bortsett från Buff men de är inga scarfar). Sen finns det inte mycket som slår känslan hos en väl använd bomullsscarf - mina M/59 är som smekningar runt halsen! Priset är också tilltalande, 10 kr på ÖB (som tyvärr bara säljer militärt överskott i en butik i hela Sverige numera).
 
Självklart skulle scarfar i något funktionsmaterial vara bra på många sätt men jag har inte stött på några sådana på marknaden (bortsett från Buff men de är inga scarfar).

Delar du en buff på mitten så blir det en scarf!
Om det nu är det du föredrar?

Själv anser jag att buffen är ett perfekt frilufts-plagg.
Använder den dock, rent "civilt", bara som halsduk:)

//Peter
 
Jag är inte själv så stormförtjust i buffen. Den är ett nice vardags- och vardagsfriluftsplagg, men till fjällen kommer den sällan med. Jag tycker den torkar för långsamt, blir för kall när den är blöt, isolerar för dåligt etc etc, trots att den är snygg, mångsidig och skön. Bara gnäll, som ni ser! Vintertid använder jag dock en polarbuff som allt-i-allo halsduk och sovplagg.

M59-duken har jag bara när jag vill få den där riktiga rambokänslan, tillsammans med byxorna nedstoppade i kängorna och en stor kniv daskande på vardera låret....
 
Denna duk från vileda är riktigt tunn, lätt, billig, suger bra och torkar snabbt http://www.vileda.com/servlet/PB/menu/1012266/index.html Klipp den i lämplig storlek, behövs inte mycket. Den är så lätt att du kan ha mer än en bit med dig om du vill ha olika till hygien och annat. Jag har köpt min på ICA, men på senare tid har jag inte sett den när jag handlat.
/Matias

Jag har en sammalikadan,hur bra som helst.

Måste bara byta ut den jag har,fjärilar...usch.Undrar om det finns med döskallar?


peter
 

Ser ut som i princip exakt samma microfiberduk som jag köpte på Claes Ohlsson idag. 3 för 59. Två i mindre storlek, en större.. I olika färger, så det är bara att välja. Ingen speedo logga på iofs.
 
Tänkte använda min m/59-halsduk, men kan tyvärr inte hitta den. ÖoB som finns här har helt slutat med militärt överskott så jag vet inte var jag kan hitta en ny. Någon som vet var man kan hitta en i Göteborg?

ÖoB i Skänninge är specialserda på militärt så det är bara att att ge sig av dit för att investera i en ny halsduk. Har också en egen som jag använder till det mesta.
 
Lätta handukar suger sämre!

Jag har testat många olika syntet handukar, även testat siden, men funnit att det finns bara en liten typ tvätt lapp som duger, och det är den vanliga micro trasan som vi har i hemmet. Det använder jag framför allt efter det regnat och jag på morgonen vill torka av tältet så det torkar snabbare. Men den är lite för liten till att torka hela kroppen. Jag köpte min i Australien med märke Kathmandu den väger 60gr 50x40 cm.
Om man inte har råd eller inte kan åka ända till Australien, går trasan säkert att hitta på Clasolsson eller liknade, Biltema kanske.
 
handdukar suger!

Inför en Norge-tur var jag på riktigt lättpackarhumör. Vägde min "lätta" handduk, 200 gram, och rev den mitt itu. Under tio dagars tältvandring kom den inte till använding och jag har sedan dess lämnat den hemma. På stugor och campingplatser kan det vara lite obekvämt att vara utan, men man får väl gå ut en stund efter duschen,
 
Men fan Peter, det är ju som att ha hållit i en Norröna Storen på 4,3kg och konstaterat att eftersom den är så tung så klarar man sig utan ryggsäck...

En wettex väger fem gram. Jag har den till lite av varje. Dels kan jag torka mig efter bad vilket dessutom är skönt eftersom gnidandet sätter igång blodcirkulationen igen (vilken ju alltid försvinner i kallvattnet) och så slipper jag fukta ned kläderna (jag gillar att tvätta/bada mig i fjällen!), men så duger den också bra till att torka kondens eller vattenspill i tältet. Har nån gång snabbtorkat kläder genom att vira in plagget (underställströja) i handduken (den större, tunna wettexen) och vrida tills fukten spritt sig. Sen var tröjan komfortabel igen, och wettexen kan tvättas och vridas ur.

Detta är f ö ett trick som hjälper vid all tvättork: lägg in i någonting torrt med sugförmåga och vrid. Så har du fördelat fukten på en större yta.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.