Handduksersättning

Men fan Peter, det är ju som att ha hållit i en Norröna Storen på 4,3kg och konstaterat att eftersom den är så tung så klarar man sig utan ryggsäck...

En wettex väger fem gram. Jag har den till lite av varje. Dels kan jag torka mig efter bad vilket dessutom är skönt eftersom gnidandet sätter igång blodcirkulationen igen (vilken ju alltid försvinner i kallvattnet) och så slipper jag fukta ned kläderna (jag gillar att tvätta/bada mig i fjällen!), men så duger den också bra till att torka kondens eller vattenspill i tältet. Har nån gång snabbtorkat kläder genom att vira in plagget (underställströja) i handduken (den större, tunna wettexen) och vrida tills fukten spritt sig. Sen var tröjan komfortabel igen, och wettexen kan tvättas och vridas ur.

Detta är f ö ett trick som hjälper vid all tvättork: lägg in i någonting torrt med sugförmåga och vrid. Så har du fördelat fukten på en större yta.

Det där förstod jag inte alls. Jag skrev ingenstans att jag inte tvättar mig. Det gör jag självklart
direkt efter etappen,
men jag torkar ju av att bara vara ute i friska luften. Och det allra första förstod jag ännu mindre. Jag avstår från handduk helt enkelt därför att den inte behövs. Enstaka gånger tar jag kanske med en Viledaduk, men det kan bero på vad jag tar med förövrigt.

Min standardmetod att torka kläder är att ta på mig dem direkt efter tvätten.
 
Men se upp lite med vridandet!

Detta är f ö ett trick som hjälper vid all tvättork: lägg in i någonting torrt med sugförmåga och vrid. Så har du fördelat fukten på en större yta.

Vrider man stretchiga kläder för hårt är det risk att det är sömmarna som begränsar hur mycket man kan töja. Om det inte är lika mycket stretch i sömmarna som i tyget alltså. Så sluta vrida innan det börjar knaka!

(Japp, jag har provat. Ett par hastigt lånade löpartights som temporärt byggdes om till bad-underdel. Pinsamt.)
 
Vrider man stretchiga kläder för hårt är det risk att det är sömmarna som begränsar hur mycket man kan töja. Om det inte är lika mycket stretch i sömmarna som i tyget alltså. Så sluta vrida innan det börjar knaka!
Du har så rätt, jag har också sabbat ett par löparkalsonger på det sätter. Mina underställ (oftast brynje) har dock inte betett sig likadant, har dock ingen aning varför. Försiktighet skadar ju inte.

Det där förstod jag inte alls. Jag skrev ingenstans att jag inte tvättar mig. Det gör jag självklart
direkt efter etappen,
men jag torkar ju av att bara vara ute i friska luften. Och det allra första förstod jag ännu mindre. Jag avstår från handduk helt enkelt därför att den inte behövs. Enstaka gånger tar jag kanske med en Viledaduk, men det kan bero på vad jag tar med förövrigt.

Min standardmetod att torka kläder är att ta på mig dem direkt efter tvätten.
Skrev jag att du inte tvättar dig? Ber om ursäkt isåfall, det har jag aldrig trott. Men regnar det aldrig när du tvättar dig, eller är mörkt och kallt och allmänt j-ligt så du inte vill stå ute i det fria och vänta på att lufttorka, utan hellre vill krypa till kojs?

Klädtvätt håller jag med om; om man tvättar när det är soligt och/eller blåser så torkar kläderna fort på kroppen. Men de torkar fortare ju mer vätska man fått ur dem från början, och detta kan assisteras med att vrida ur dem inuti någonting annat. Den metoden får dem förstås aldrig 100% torra; för det krävs lufttorkning ex-vis på kroppen.
 
Oj,,

Vad många som verkar jaga vikt,,gram numera,, men det är väl kanske så att folk idag är så veka att det är nödvändigt ;-) 12 eller 18 kilo ,,,spelar det nån roll för en normalfrisk person? Är ju inget som helst problem att bära nåt av dom,,o njuta kan man göra dessutom.
 
Vad många som verkar jaga vikt,,gram numera,, men det är väl kanske så att folk idag är så veka att det är nödvändigt ;-) 12 eller 18 kilo ,,,spelar det nån roll för en normalfrisk person? Är ju inget som helst problem att bära nåt av dom,,o njuta kan man göra dessutom.

Skulle vilja påstå att det är mycket stor skillnad på 12 och 18kg.... på 14 dagars nötning av knä och fotleder... kan 6kg mindre göra underverk.

Sänkte förra året min packning med just c:a 6kg... och det var det bästa jag gjort,.. vanligtvis har jag ont i kroppen efter 14 dagar... främst knäna. Men fter fjolårsvandringen så kände jag inte av något, skulle kunnat gå 2 veckor till.

Men jag är kanske en av de veka du nämner... ;)

Tycker nog att man kan titulera sig mer som smart, än vek om man strävar efter låg vikt. Oavsett om man "klarar" 12,18 eller 30kg...

Thomas
 
Oj,,

Självklart har du rätt,,till viss del,, . Kan ju aldrig vara fel att det är lätt packning man bär. MEN, att vandra med 20 kg i ryggsäcken är ändå en alldeles underbar sysselsättning,,,,att bli lättpackare kostar ändå en hel del ,,, speciellt för oss som har allt,,,men lite för stort eller tungt. Och en sak kan jag lova,,,det är inte för tungt att njuta av vandring med 19 kg på ryggen,,,inte ens i 27 dar. SKÅL!! på er,, :)
 
att bli lättpackare kostar ändå en hel del ,,, speciellt för oss som har allt,,,

Snarare bara för den som har allt. Den som skaffar sig en lätt utrustning från start (eller byter ut gamla grejer, som jag) sparar pengar. Men om man livrädd för att verka vek packar man lämpligen betydligt tyngre än de nämnda 18 kg.

Vad gäller handduken är jag lite inne på Peter H:s linje. Behövs nog egentligen inte . Men om man verkligen måste ha en (kan till exempel vara bra att torka kondens med om man sover i enkelvävstält) är mitt standrardtips en sån där gul trasa (finns även blå) som man köper av pratglada säljare på marknader eller i billighetsaffärer. Det är precis samma material som i svindyra Pactowl.

En annan standardkommentar från mig är att jag tycker Wettex-tipset är skumt. En torr Wettex är väl lika skön mot huden som knäckebröd, och en blöt Wettex lika skön som nåt man gräver upp ur duschens golvbrunn? :)
 
En annan standardkommentar från mig är att jag tycker Wettex-tipset är skumt. En torr Wettex är väl lika skön mot huden som knäckebröd, och en blöt Wettex lika skön som nåt man gräver upp ur duschens golvbrunn? :)
Men däremot är det jätteskönt att stå och huttra den där trekvarten det tar för vätan att dunsta från kroppen om det är +4 och regnar? Man riktigt står och skälver över hur lätt allting blivit sedan man lämnade sin femgrams Wettex hemma?
 
Du har så rätt, jag har också sabbat ett par löparkalsonger på det sätter. Mina underställ (oftast brynje) har dock inte betett sig likadant, har dock ingen aning varför. Försiktighet skadar ju inte.


Skrev jag att du inte tvättar dig? Ber om ursäkt isåfall, det har jag aldrig trott. Men regnar det aldrig när du tvättar dig, eller är mörkt och kallt och allmänt j-ligt så du inte vill stå ute i det fria och vänta på att lufttorka, utan hellre vill krypa till kojs?

Klädtvätt håller jag med om; om man tvättar när det är soligt och/eller blåser så torkar kläderna fort på kroppen. Men de torkar fortare ju mer vätska man fått ur dem från början, och detta kan assisteras med att vrida ur dem inuti någonting annat. Den metoden får dem förstås aldrig 100% torra; för det krävs lufttorkning ex-vis på kroppen.


Mörkt är det aldrig när jag slår läger, vilket brukar vara kring tretiden på eftermiddagen.

Förra sommaren gick jag bl a en 16-dagarstur i Pyreneerna, fördetmesta i fint och soligt väder. Bara en eftermidddag, i Coma Pedrosa i ANdorr, hade jag rätt ruggigt, svalt och blåsigt, väder. Då fyllde jag min flaska med vatten och lade mig i tältet med flaska, tvål och tvätthandske och gnuggade mig ren över hela kroppen.

Enda gångerna jag kan sakna handduk är väl vid mina fåtaliga stugövernattningar, men det brukar lösa sig på ett eller annat sätt.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.