Handduksersättning

Tänkte undvika att packa ner en stor och tung frottéhandduk på min fjälltur, funderar istället på någon form av trasa, också att använda till kondens och sådant. Tittade på några olika idag men vet ej hur bra uppsugningsförmåga de olika har samt hur snabbt de torkar. Någon som har lite koll på detta? Wettex tittade jag bl a på, var gjord av bomull och cellulosa, hur är detta material? Något annat som är att föredra?
 
Tänkte undvika att packa ner en stor och tung frottéhandduk på min fjälltur, funderar istället på någon form av trasa, också att använda till kondens och sådant. Tittade på några olika idag men vet ej hur bra uppsugningsförmåga de olika har samt hur snabbt de torkar. Någon som har lite koll på detta? Wettex tittade jag bl a på, var gjord av bomull och cellulosa, hur är detta material? Något annat som är att föredra?

Köp en torkduk som man har har till hundar o katter, kolla in på djurbutiken de har en otrolig uppsugningsförmåga och väger lite, torkar snabbt.
 
Jag har nån billig wettexkopia. Ta den tunna med stor yta, dels för att den är större att torka sig med, dels för att en större yta torkar snabbare i solen/vinden. Tänk på att fukta/blöta den lätt innan du torkar dig, annars kan den kännas sträv och hård. Tekniken är att man torkar - vrider ur, torkar - vrider ur. Sen vrider man ur rejält och så är trasan torr nog att hängas på tork.

Jag trodde Wettex var helt i syntet?
 
En vanlig halvstor microfiber allduk är svårslagen i kategorierna sugförmåga, vikt och torktid, 100% syntet. Torka den hängande utanför ryggsäcken med hjälp av 3-4 av dina säkerhetsnålar. Skall tvättas i maskin 90 grader innan du försöker använda den.
//J
 
Köpte precis en handduk för djur på Clas Ohlson, tror den kostade 29:-, får se hur den funkar sen. Lite äcklig att ta på om man har torra händer dock...
 
Scarf!

En scarf/sjal i lämplig storlek är vad jag brukar använda som handduk när jag är ute på tur. Den funkar dessutom till mycket annat.
 
Tänkte använda min m/59-halsduk, men kan tyvärr inte hitta den. ÖoB som finns här har helt slutat med militärt överskott så jag vet inte var jag kan hitta en ny. Någon som vet var man kan hitta en i Göteborg?
 
Vileda

Denna duk från vileda är riktigt tunn, lätt, billig, suger bra och torkar snabbt http://www.vileda.com/servlet/PB/menu/1012266/index.html Klipp den i lämplig storlek, behövs inte mycket. Den är så lätt att du kan ha mer än en bit med dig om du vill ha olika till hygien och annat. Jag har köpt min på ICA, men på senare tid har jag inte sett den när jag handlat.
/Matias
 
Har en Tek Towel från Sea to Summit, finns i olika storlekar, min är 50*100cm väger runt 200g med fodral.
Jag vet, det är ingen packa lätt...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.