Hållbarhet..

Någon som vet hur länge man kan ha rimmat sidfläsk i ryggsäcken innan det blir förstört??

Om man tar den från frysen och lägger den i ryggan borde den hålla 2-3 dagar gissar jag men skulle vilja ha svar av någon som vet..

Mvh Erik
 
Någon som vet hur länge man kan ha rimmat sidfläsk i ryggsäcken innan det blir förstört??

Om man tar den från frysen och lägger den i ryggan borde den hålla 2-3 dagar gissar jag men skulle vilja ha svar av någon som vet..

Mvh Erik

Vet ej hur länge den rimmade håller, men två-tre dagar som du skriver kan inte vara något problem.
Torka den istället: http://copparules.wordpress.com/2010/05/14/pancetta-varen-2010-del-1/
den håller säkert en månad och är grymt god :)
 
tack för länken!

dock känner jag mig ytterst tveksam till att torka något med så mycket fett, har du testat?
 
Fett hjälper det väl inte att frysa heller?

Men fryst kött går utan problem att ha med flera dagar. Anita Forsell rekommenderar "trolldegsmetoden". Lägg köttet i en plastpåse. Linda in i en deg på vetemjöl, salt och vatten (tror jag). Stoppa i en plastpåse. Frys.

Den frysta degen fungerar dels som en kylklamp, dels som isolering och tar även hand om eventuellt köttsaft som läcker ut.
 
tack för länken!

dock känner jag mig ytterst tveksam till att torka något med så mycket fett, har du testat?

Japp, jag har testat.
Det blir grymt gott. Man kan äta det som det är eller steka det som vanligt stekfläsk.

Jag har haft en sån här bit hängande framme i mitt kök i tre månader utan att fettet härsknade, så det håller sig rätt bra.

Det kommer naturligtvis inte ha samma hållbarhet som en mindre feta bitar, men någon vecka i ryggsäcken är absolut inga problem.

/OJ
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...