Hållbarhet på torkad köttfärs?

Beef sicks och torkat kött i helform, då mest varmtorkat i ugn är andra alternativ och inte alla med så stor yta för bakterie och äggangrepp som just nymalt kött.
När vi bodde i MÖ lärde vi oss att hackat kött hackas precis före tillagningen.
go tur

Jag kör enligt Anitas bok "friluftsmat" - nymalen mager färs ifrån slaktaren i byn, sen steker jag utan fett i teflonpanna och med vitlök och ev lite salt. Sen torkar ordentligt så det blir som sand/grus och mörknar.

Vi gjorde färdig köttfärssås liknande "Lina-Arvid"...

Här har jag skrivit om hur man torkar smarrig köttfärssås om det är intressant:

http://denperfektavandringen.blogspot.se/2011/12/torka-kottfarssas-for-fjallvandring.html

Mvh
Lina

Gjorde färdig köttfärssås på ICA:s färdigpackade nötfärs :) ,förutom färsen användes passerade tomater, vitlök, och lök men vi struntade i smör och olja.

Köttförssåsen fick koka till sig extra länge för att minska vattenmängden innan den breddes på plåtar för torkning i ugnen. Först varmt några timmar och sedan kallt med träslev i luckan.

Gör man på detta särr är det ganska lätt att måtta hur många portioner det är innan man reducerar och torkar och sen kan man bara dela det torkade med antal portioner.

mvh zacke

edit: vi åt det sista ca 3 månader efter torkning, förvarat i "naturgodispåse" i kryddskåpet

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips