Torka kött, fråga

Var tvungen att testa Youtube-receptet. Ligger i marinad nu :)
Är litet osäker till vilken mängd kött mängden ingredienser var avsedd, men det låter som om han säger 1,5 kg. Saltmängden verkar isf stämma med andra recept jag kollat mot.

Just detta recept verkar vara nog så slösaktigt med vinäger (5dl), vilken är långt ifrån gratis. I andra recept verkar man istället spraya/stänka med vinäger.
Avsmakning på fredag kväll!

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
 
Var tvungen att testa Youtube-receptet. Ligger i marinad nu :)
Är litet osäker till vilken mängd kött mängden ingredienser var avsedd, men det låter som om han säger 1,5 kg. Saltmängden verkar isf stämma med andra recept jag kollat mot.

Just detta recept verkar vara nog så slösaktigt med vinäger (5dl), vilken är långt ifrån gratis. I andra recept verkar man istället spraya/stänka med vinäger.
Avsmakning på fredag kväll!

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

Vi väntar otåligt på dina synpunkter.
Själv har jag tänkt att ladda torkugnen efter detta recept: http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/13780-biltong/
Återkommer med recension.
 
Vi väntar otåligt på dina synpunkter.
Själv har jag tänkt att ladda torkugnen efter detta recept: http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/13780-biltong/
Återkommer med recension.
Har nu testat båda två.

Det första blev OK, men för syrligt och för mycket koriander. Saltmängden var bra, men det går nog att öka något utan att det blir för mycket. Jag körde på rödvinsvinäger, har ingen aning om vad killen på filmen använde. Stod i kylen i 12h.
Har en ny laddning inne nu. Den är doppad i en blandning av äppelcidervinäger (1dl), worchestershiresås (1msk) och liquid smoke (1tsk), samt kryddad enligt receptet + 0,5 tsk chilipulver. Efter 9h i kylen är bitarna doppade i bikarbonatlösningen och sen ett dopp i ren äppelcidervinäger.
Avsmakning på den imorgon.

Receptet från jaktsidan du länkar till sket sig totalt. Det stod inte hur mycket kött som receptet avsåg, så jag chansade på 2kg. Sen tänkte jag fel och justerade till 1,5kg. Sen verkar den killen ha gjort större bitar. Mindre bitar tål ju mindre kryddning.
Hur som haver - totalt oätligt. Hoppas du har kryddat bättre =)

Mitt kött blir ganska grovt och trådigt, men det har nog att göra med den ganska snabba torkningen.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
 
Kör en rensoppa med lite olika varianter på mina vandringar.
Torkar:
Ca 1 kg bra renskav (inte den skiten som finns på ica i frysdisken)
4 paprikor
4 lökar
2 påsar soltorkade tomater
Timjan
Rejält med chiliflakes
1 dl gräddpulver
1 dl äggpulver
Kör i mixer till ett grovt pulver

Tillsätter buljong, vitlök och smör/olivolja vid uppkoket
 
Nu har jag ett recept som blir godare än förväntat. Jag har tagit bort koriandern för det blev bara fel med den.

500g kött
0,75-1msk salt
1msk brunt farinsocker
1tsk svartpeppar
0,5tsk chilipulver

1dl äppelcidervinäger
1msk worchestershiresås
1tsk liquid smoke

1l vatten
1msk bikarbonat

Skiva köttet längs fibrerna.
Doppa i vinägerblandningen.
Gojsa runt bland kryddorna.
Täck över och låt stå i kylen 9-12h.

Doppa varje bit i bikarbonatlösningen och lägg/häng i torken.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
 
Förra omgången gick åt nog så snabbt, så nu kör jag på med 2kg. Har dubblat mängden rökessens den här gången, då det inte framträdde alls förra gången.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
 

Bilagor

  • uploadfromtaptalk1416957736612.jpg
    uploadfromtaptalk1416957736612.jpg
    45.9 KB · Visningar: 1,105
Någon kanske redan har skrivit samma sak. Ska ärligt erkänna att jag inte har läst igenom hela tråden. ;) Men här kommer lite tips:

Jag har byggt mig en egen tork - en såkallad Biltong. (Se bilder!) Gick inte på många kronor och det mesta har man säkert hemma (utom kanske fläkten som kostar 149 på Biltema).

Jag använder mig alltid av magert kött när jag ska torka. Kött med lite fett = torrt. Kött med mycket fett = segare. Favoriten är innerfilé av älg och hjort.

Först gör jag en saltlake och utgår ifrån (man får ju göra mer eller mindre beroende på mängden kött) 1 liter vatten, 1 dl grovsalt (utan jod) och ca 2 matskedar socker. Låter det koka ihop och låter det sedan svalna till ca 10 grader. Sen häller jag det över köttet i en plastbunke eller plastback med lock. Saltlaken tränger in i köttet ca 1 cm per dygn.

Därefter spolar jag av köttet i kallt vatten, torkar av och rullar eventuellt i någon kryddblandning.

Sen hänger jag in det i torken i ca 1 vecka. Vänder på köttet varje/varannan dag beroende på storleken på köttbitarna.

Jag har alltid haft min tork i rumstemperatur. Fungerar hur bra som helst och köttet blir perfekt! Tack vare en relativt liten box och ett väldigt bra flöde på luften så behövs ingen speciell temperatur. Och fläkten är en frånluftsfläkt så den hjälper även till att dra ut all fukt. Toppen! :)
 

Bilagor

  • 20150115_194649.jpg
    20150115_194649.jpg
    21.1 KB · Visningar: 1,940
  • 20150114_230402.jpg
    20150114_230402.jpg
    28.1 KB · Visningar: 1,768
Torkar man tjockare köttbitar så kan det bli problem om man torkar alltför snabbt, det kan bildas ett torrt hårt lager på ytan som hindrar fortsatt torkning. Det är därför torkning av t ex salami eller skinka skall ske vid kontrollerad luftfuktighet.
 
Torkar man tjockare köttbitar så kan det bli problem om man torkar alltför snabbt, det kan bildas ett torrt hårt lager på ytan som hindrar fortsatt torkning. Det är därför torkning av t ex salami eller skinka skall ske vid kontrollerad luftfuktighet.

En torrkötsbit blir ju som bäst om den är något mjukare i mitten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
snabel Torka kött Friluftsmat 3
Hur torka kött?? Friluftsmat 3
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
Jonik Torka mat Friluftsmat 793
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11
Torka kokad pasta Friluftsmat 9
Stesun Torka lingon? Friluftsmat 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.