Torka stekt korv

Jag har sett en hel del trådar och tips om att torka korv och i nästan alla lägen så torkar man ostekt korv. Är det några problem om jag steker korven först för att få den goda stekytan eller ställer det till med något?
Jag tänker mig att jag torkar av fett utanpå korven innan jag torkar den i ugnen. Sen ska jag förvara den torkade korven i frysen fram till någon dag innan jag ska bege mig upp till fjällen.

Tanken är väl främst om jag ska blanda korvenmed något jag ska koka upp på plats sen. Om jag ska steka upp maten då går det lika bra med ostekt torkad korv?

HasseQ

Temp. avstängd
Sånt är lätt att prova. Gör en liten sats av ett gäng olika saker & rätter, torka över natten. Nästa dag kan man återvattna och testa. Det som blev bra kan man fortsätta med och torka en större omgång.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jo det är ju sant, jag hoppades väl lite kunna utnyttja den stora erfarenheten på detta forum då det kanske är någon som testat det förut och vet precis varför man inte ska steka korven innan :).

Men om ingen har testat får jag skaffa mig den erfarenheten själv och kanske hjälpa någon med samma fråga framöver istället.

HasseQ

Temp. avstängd
Har alltid provat först enligt ovan, även om det är etablerade recept.... Så att man vet att man gillar det sen. Kravet är att man ska kunna återvattna på ca 30min, och att det sen inte ska vara för hårt eller smaka konstigt. Hållbarheten blir nog bra oavsett.
När det gäller korv så finns det ju många sorter att köpa som håller länge i rumstemp.

Om du inte vill torka korven själv finns ju alltid olika sorters lufttorkade korvar (salami, fuet, ölkorv mm) som har bra hållbarhet på turen.

Det går utmärkt att torka stekt korv, i alla fall av typ ”god kött-tät välkryddad”.
Inte provat falukorvstypen, gissar att den är lite fet.
Går också utmärkt att torka stekt halloumi om man vill ha veg. alternativ, i en gryta t ex.
(Att frysa efter torkning har jag ingen erfarenhet av. )

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips