Hållbarhet på ägg

Kokvatten/skalets genomsläpplighet

Bor sedan ett år i Shanghai/Kina, där det rekommenderas att man inte dricker kranvattnet. Inte pga bakterieinnehåll, utan pga risk för tungmetallinnehåll. Duschar och diskar i kranvattnet, men borstar tänderna, sköljer frukt och grönt, gör te och kaffe med buteljerat vatten. Säkert ingen fara att dra i sig några klunkar, men onödigt att ha som sitt "färskvatten" helt enkelt. Däremot, äter man maten på jobbet/på stan så är den ju troligen lagad i/med kranvatten, det kan man ju inte kolla hela tiden/överallt. (Och inte kan man i detta land heller vara så säker på att varor/produkter med "fin etikett" är äkta heller, helt enkelt... ovant och jobbigt!)

Pga skalets genomsläpplighet, skulle ni äta ägg kokta i vatten ni inte skulle dricka? (Om bakgrunden är som här, risk för tungmetallinnehåll i vattnet.)

äggröra

Vispa ägg och häll ut det på bakplåtspapper. In i ugnen 50 grader i ca ett dygn. Blir lätt som papper, hållbarheten blir mycket god.
Lägg de torkade äggbitarna i vatten med mjölkpulver, smör i trangiaköket och en härlig äggröra till frukost!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Nyss hemkommen från en fisketur i Falkvåltjärnarna och där hade vi äggröra till frukost varje dag. Nu är jag för lat för att torka och mala själv så jag köpte färdigt "heläggpulver" som blandades med torrmjölk och vatten och stektes med bacon i en teflonkastrull. Det blev gott som tusan och hållbarheten är ju flera månader för pulvret samt att priset gör det knappt värt att torka själv. 900 gram = 72 ägg..!
http://www.svenskhalsokost.se/produkter/helaggspulver

Nyss hemkommen från en fisketur i Falkvåltjärnarna och där hade vi äggröra till frukost varje dag. Nu är jag för lat för att torka och mala själv så jag köpte färdigt "heläggpulver" som blandades med torrmjölk och vatten och stektes med bacon i en teflonkastrull. Det blev gott som tusan och hållbarheten är ju flera månader för pulvret samt att priset gör det knappt värt att torka själv. 900 gram = 72 ägg..!
http://www.svenskhalsokost.se/produkter/helaggspulver

Det blir dyrt om man bara ska ha några ägg för en tur. 900 gr = 72 ägg = 250 kr. Betydligt billigare att torka några ägg köpta på coop, typ 20 kr för ett sexpack.

Om det stämmer att den större förpackningen motsvarar 72 ägg tycker jag inte man kan tycka att det är så särskilt dyrt. I alla fall inte om man jämför med annan frystorkad mat. Att torka mat för turen framstår för mig så besvärligt att jag avstått hittills trots att jag är ganska snål. Men jag brukar å andra sida försöka packa annat än frystorkat i möjligaste mån - även om det i och för sig innebär att jag kanske också bär lite tyngre.
Jag är inte så imponerad av "modern" frystorkad mat, utan tycker väl att den är rätt lika frystorkad mat som fanns på 70-talet. Fullt ätbar, men ingenting man ser fram emot.

Bor sedan ett år i Shanghai/Kina, där det rekommenderas att man inte dricker kranvattnet. Inte pga bakterieinnehåll, utan pga risk för tungmetallinnehåll. Duschar och diskar i kranvattnet, men borstar tänderna, sköljer frukt och grönt, gör te och kaffe med buteljerat vatten. Säkert ingen fara att dra i sig några klunkar, men onödigt att ha som sitt "färskvatten" helt enkelt. Däremot, äter man maten på jobbet/på stan så är den ju troligen lagad i/med kranvatten, det kan man ju inte kolla hela tiden/överallt. (Och inte kan man i detta land heller vara så säker på att varor/produkter med "fin etikett" är äkta heller, helt enkelt... ovant och jobbigt!)

Pga skalets genomsläpplighet, skulle ni äta ägg kokta i vatten ni inte skulle dricka? (Om bakgrunden är som här, risk för tungmetallinnehåll i vattnet.)

Ja. Bedömer att det blir minimal exponering.

Thure

I Rolf Bjelkes och Deborah Shapiros bok om när de övervintrade i Antarktis skriver dom att deras ägg smakade bra efter ett års ganska sval lagring i båten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips