hållbar mat

jag tycker alltid att det är lika svårt att hitta på hållbar mat om man ska vara ute länge utan kylmöjligheter. hur länge håller sig egentligen maten och är det någon som har några bra tips på recept? det tenderar att alltid bli samma gamla mat och jag är alldeles för lat för att håla på och torka och greja.

Den enkla lösningen är ju färdigt frystorkat. Man kan ju köpa flera olika märken och sen varva med lite annat.

(Nu förutsätter jag vandring eller cykling, kanot eller andra akvitieter kan man ju ha burkkonserver).

Ett vanligt misstag man gör är att man tycker att matsedeln blir för enformig. Men tittar jag på hur vi äter till vardags så är det inte så stor omväxling där heller, så att alternera mellan 2-3 frystorkade rätter en vecka ser jag inte som ett problem.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
men ofta så brukar färdiga rätter och frystorkade rätter vara så dyra. eller har jag fel?

Röda linser, hålbarhet i fält typ 2 år så länge du lyckas hålla dem torra. CousCous likaså och gör ett ganska bra komplement till linserna. Koka linserna i 2-3 minuter och vänta sedan någon minut innan du rör ner couscousen. Vänta ett par minuter till och sedan är det klart att äta.

Vill du öka energivärdet ta med en liten flaska olivolja. Vill du ha mer smak släng i en varma koppen svamp.

Man kan inte både äta kakan och ha den kvar.

Om frystorkade rätter vore lika billiga och goda som färsk mat, varför skulle butikerna krångla med att sälja färsk mat som behöver kyldiskar och grejer? Och varför skulle folk köpa mat som kräver att man har kyl eller frys hemma?

Med andra ord måste man göra lite eftergifter för att få med sig lätt och hållbar mat.

Men som sagt var, är vikten inget problem finns det ju konserver.

Ris & Bacon & lök med en burk Creme Bonjour med charlottenlök/Gräslök kan prestera riktigt bra.
Rökt Kalkon & Pasta funkar också bra med en vitlök och lite tryffelolja.
Min favorit är penne rigate med lövtunna skivor torkad oxfile och pesto genovese.

Frystorkad mat behöver inte vara dyrt... Själv köper jag Blå Bands Outdoor för runt 37 SEK per påse. Dessa finns i alla välsorterade stormarknader. Dock är inte utbudet jättestort men det är mättande och näringsriktigt

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips