• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Gummistövlar - vilka ska man välja?

Tänkte köpa ett par bra stövlar att använda för lättare vandringar i skog och mark. Känner mig förvirrad efter en tur i affärerna. Jag vill gärna ha ett par som sitter bra på foten. Vissa är väldigt breda och passar inte tjejer. Någon som kan hjälpa mig? De stövlar jag tittat på hittills är:

- Tretorn Setter Plus
- Viking Lord
- Aigle Parcours
 
Andra...

Andra som kan vara värda att kolla upp är kanske

tretorn sarek (klassiska vandrarstöveln)

tretorn sarek plus (som ovan men går dessutom att ta av sig :), beror väl på vad man har för fötter...)

tretorn sarek millenium (vidare utveckling av tretorn sarek)

Sen har väl nokia en massa bra stövlar...

/Andreas
 
Blä för Tretorn Sarek.

Må vara så att Tretorn Sarek är skön att gå i men gummit i stöveln torkar snabbt så att stöveln läcker in vatten. Detta är ett känt problem.
 
Viking och Nokia

Slängde mina Viking Lord efter 15 års bruk nu. Och de höll ända in tills sulan var nernött. Har funkat förvånadnsvärt bra även under hård vandring. Så de kan jag rekomendera.

Jag har spanat in par Nokia stävlar med kängläst och sula. Lite tyngre men det har man kompenserat med att göra dem en decimeter kortare. De skall jag ta mig en rejäl titt på. Blir väl lite rejälaren än de andra. Annars blir det ett par Viking Lord igen.

Finns på Fliesbergs i STHLM vilka har en grym stövelsortering. Kan varmt rekomenderas.

Stalle
 
Tretorn Sarek

Jag har precis pensionerat mitt gamla par efter 13 år med runt tre veckor per år i fjällen runt Keb. Sprayar man dem när man kommer hem och någon gång innan man går ut igen så torkar dem inte. Syrran o jag valde millenium, gummit känns lite annorlunda men jag är övertygad om att dem kommer att hålla tills sulan är nersliten. Det viktigaste är väl ändå att din fot får en stövel som passar oavsett märke.
 
Stövlar

Jag föreslår att du provar Tretorn Sarek, det är en hög vandrarstövel med bra läst och hälgrepp.

Lycka till / Åsa
 
Gummistövlar?

Passform är viktig likaså vikt, de flesta gummistövlar är för tunga!
Wildo säljer lättare och varmare stövlar, kanske värt att pröva Dunlops plastskumsstövlar. stäta, lätta och varma, förutsattt att de passar dina fötter förstås!

Go tur

Johan K
 
Sarek millenium för vek!!!

Jag har provat att vandra i tretorn Sarek millenium men upplevde stöveln för alltför vek. Min sandaler har stadigare sula och hälkappa än mina stövlar! Nej aldrig mer stövlar på långvandring med packning. Ev kommer jag att avända dom på dagsturer i myrmark eller då det ösregnar. Har kikat på lite andra stövlar men inte hittat någon som upplevs som stabil! Borde man inte kunna göra en stövel som ger lika mycket stöd som en känga???
 
De franska stövlarna är bra!

Hej!

Jag rekommenderar dig starkt att prova det franska märket, Le Chameau. Jag har använt dem flera gånger till fjällvandringar och de är sköna att gå i! Materialet är av rå naturgummi och håller därför bättre än tex Tretorn Sarek. Dessutom kan man vika ner stövlarna så att man släpper ut lite fukt.

Även om du bara ska använda stövlar till skogen är de ändå till mycket nytta!

Hälsningar
Jonas
 
Tretorn Sarek är aldeles utmärkta. Låg vikt, styv sula, mjuka i skaften och lätta att få av sig, när strumpan är fuktig. Men som med all naturgummi, sitt inte med stövlarna in i brasan, medan du väntar på att kaffet skall koka upp.
De skall förvaras svalt, när de inte används, så håller de länge.
 
Ingen som gillar kängor?!?

Jag står i valet och kvalet, kängor eller stövlar?! det finns ju fördelar med båda. De som har kängor påstår att de håller lika tätt som gummistövlar...? Vet inte om jag riktigt litar på det, men kängor känns ju oftast smidigare på foten, och det är ju väldigt viktigt tycker jag.

Inte lätt att veta. Någon som har tips på kängor?? Gärna några som inte kostar skjortan också..

//sara
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
emmasss klättra när man är gravid - vad ska man tänka på? Tjejforum 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.