• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Gummistövlar - vilka ska man välja?

Att välja skodon

Hej!

I den frågan går det ut på vilket stövelmärke rekommenderas. I mitt fall föredrar jag vandrarstövlar till vandring i fjällen. Men jag ska ändå köpa ett par kängor då de kan behövas till toppturer, vandring utomlands eller till vinterbruk. Stövlarna är inte så sköna eller praktiskta när man går mycket i bergen, där det finns massa klippor och stenblock.

Fördelen med vandrarstövlarna är att de är vattentäta
och därför oftast praktiskt på fjällvandringar. Jag har nämligen haft otur med två par kängor innan jag började med vandrarstövlarna. Jag är så nöjd med mina stövlar, har använt dem mycket oftare än de kängorna jag har haft! Jag har ingen lust att köpa kängor idag men ska ändå göra då de kan behövas framöver men då behöver jag inte köpa svindyra kängor utan jag kan vara lite mer ekonomiska.

Jonas
 
Passformen framförallt!

Mina första vandrarskodon (hemma och på fjället) var gummistövlar (Viking Offroad). De satt jättebra på min fot, men efter några dagar i skogen/på fjället var det inte så kul att sätta ner foten med den torra strumpan i en svettblöt stövel. Det var svårt att få dem att torka under natten, även om jag vek ner skaftet.

När jag var tvungen att pensionera gummistövlarna skaffade jag Lundhags Nubuck (det finns en ersättare till dessa nu, vet ej vad de heter) med damläst och extra sula för bättre dämpning. De kostade ca 1600 kr, varav extrasulan 250 kr. Det är en del pengar (förmodligen ännu mer idag), men sköter man sina kängor bra håller de länge. Under en veckovandring kan man få fetta in dem en gång mitt under turen, för att klara högt, vått gräs, regn och jockar.

Jag tycker inte att jag blir våtare om foten i ett par kängor jämfört med gummistövlar. Fördelen med kängor är att de ofta torkar ur hyfsat under natten och även om de är fuktiga så får jag inte känslan av att sätta ner fötterna i en pöl, som jag fick i gummistövlarna.

När jag köpte mina första turpjäxor (vinterfjäll) var jag dock lite snål och valde en som satt "ganska bra", det skulle nog bli bra med en extra sula och så var det billiga också... Den turen hade jag blödande skoskav och det blev för varmt med extrasulan (gissa hur mitt humör var!). De kängorna är det dyraste jag köpt, för jag köpte ett par nya (Crispin, damläst).

För att göra en lång historia ännu längre:
Köp skodon som passar bra! Många kvinnor (däribland jag) har smala hälar (dvs smalare än vad herrläster normal är) då det är värt att kosta på en damläst, annars halkar hälen omkring och du får skavsår. Du kanske tycker att du som inte är så jätteaktiv inte ska kosta på så dyra stövlar/kängor. Men å andra sidan sliter du dem inte så hårt, så de kommer att hålla länge.
 

Guest

Gäst
känga

LOWA är ett märke som ligger under meindl i pris men har samma kvalitet. Deras dammodeller är supersköna! Finns på Tierra (iaf i göteborg)

Ska du inte bära jättetungt & uppe bland stenbumlingar i jotunheimen utan klarar dig med en vattentät lättare känga så finns Magnumkängorna m fl. De används ofta av militär personal, poliser/väktare osv & kostar runt tusenlappen. De finns i olika versioner & skafthöjder, och min erfarenhet är positiv, behandla dem rätt så står de emot allt.. kika på http://www.militaryshop.se
sajten är inte helt färdig men längst ner kan du klicka på de olika produkterna, där en del prisvärda alternativ kan finnas.

lycka till!
[Ändrat av wendelk 2001-10-30 kl 15:01]
 
Spraya Tretorn Sarek?

Peter C (Peter Carlson), skrev att stövlarna håller längre om man sprayar. Det låter ju bra, men vad skall man spraya med? Vatten?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
emmasss klättra när man är gravid - vad ska man tänka på? Tjejforum 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...