Gissa position

Ny bild kommer här, var är vi?

Hm. Tyckte att det såg bekant ut, lite till höger och bakom den här fotopositionen kanske?

IMG_1816.b.jpg

Det borde då vara Siellanjunni från tvärdalen efter Ballinvaggi, om jag inte helt har misstagit mig på plats.

Om det nu skulle vara en tidigare visad bild så tycks vi alla ha glömt den. Och jag har ingen aning men gissar på västra Padjelanta någonstans.

Vattenfallet ligger nordost om västra Padjelanta, och bakom fotografen ser det ungefär* ut såhär:

gpmw8.jpg

*) bilden tagen lite senare i vandringen, så ej exakt samma plats, men det är samma vatten och liknande sluttning

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.
God poäng, lite mer ledtrådar:

Bilden från "bakom fotografen" är tagen från en led, och en annan led går på andra sidan vattnet.

Det är samma tur som jag passerade föregående bildplats.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips