Gissa position

Ok, vi är alltså i Västerbottens län och tittar in i Norrbottens län. Samtidigt verkar det ju vara lutning mot Dellikälven. Jag har svårt att få ihop det, men vi är ju på Björkfjällets sydöstra del. Kanske möjligen på Stuora Tjiermat eller i dess närhet. Det får bli min sista gissning!
 
Gott så, du har prickat in vad vi ser! Tjamuok på norra sidan och Björkfjället på den södra.
Dock från en annan vinkel, bilden är tagen på Nuortta Lisvuotjåhkka.
Gränserna är alltså länsgränsen Norr/Västerbotten och den för Vindelfjällens Naturreservet,
Ledtråden angående färdväg är att Kungsleden går alldeles nedanför Nuortta Lisvuotjåhkka.
Gissningarna var väldigt kvalificerade och jag ber om ursäkt om jag var för hård i bedömningen...
 
Nej, nej, du har inte varit för hård alls! Jag hittade ju inte fotoplatsen, trodde felaktigt att färdvägen avsåg skoterleden mellan Ammarnäs och Laisvallby. Men intressant med bild av Dellikälven, kanske den första i tråden?

Ny bild igen, var står vi och vad heter det spetsiga fjället till höger i bild?

IMG_20210817_151233.jpg
 
Nej, nej, du har inte varit för hård alls! Jag hittade ju inte fotoplatsen, trodde felaktigt att färdvägen avsåg skoterleden mellan Ammarnäs och Laisvallby. Men intressant med bild av Dellikälven, kanske den första i tråden?

Ny bild igen, var står vi och vad heter det spetsiga fjället till höger i bild?

Visa bilaga 40386
Den pyramidformade toppen påminner väldigt mycket om topp 1807 i nordvästra hörnet av Sielmmacohkka-massivet sedd från söder. Det blir min gissning.
 
Fjället där borta ser ut att heta Stuor Átjek, och då gissar jag att sjön är Sliehkkojávrre. I så fall är vi en halvmil väster om Suorva.
 
Fjället där borta ser ut att heta Stuor Átjek, och då gissar jag att sjön är Sliehkkojávrre. I så fall är vi en halvmil väster om Suorva.
Rätt svar, vi tältade vid sjön den sista natten av vår 2009 Sarek tur. Vi gick ner till Suorvadammen längs jokken som rinner från sjön. Det var ganska brant på några ställen :) . Nästa bild, var så god!
 
Även jag har tältat där en gång, vid sjöns norra ände. En lämplig första eller sista tältplats på en Sarektur om man väljer att gå direkt över fjället till eller från Guhkesvágge.

Ny bild kommer här, var är vi?

IMG_20190722_112239.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.