Gissa position

Svaret är 100 % rätt! Detta är en smidig genväg mellan Sarvesvágge och Álggavágge. Varsågod, ny bild igen!
Jag utnyttjade den genväg på den första av mina tre vistelser i Sarek NP, året var 2009, Skajdetjåhkkå såg vi inte pga av moln, men glaciären var synlig. Nästa bild, vad heter sjön?
Vaellus 2009 1123.jpg

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Fjället där borta ser ut att heta Stuor Átjek, och då gissar jag att sjön är Sliehkkojávrre. I så fall är vi en halvmil väster om Suorva.

Fjället där borta ser ut att heta Stuor Átjek, och då gissar jag att sjön är Sliehkkojávrre. I så fall är vi en halvmil väster om Suorva.
Rätt svar, vi tältade vid sjön den sista natten av vår 2009 Sarek tur. Vi gick ner till Suorvadammen längs jokken som rinner från sjön. Det var ganska brant på några ställen :) . Nästa bild, var så god!

Även jag har tältat där en gång, vid sjöns norra ände. En lämplig första eller sista tältplats på en Sarektur om man väljer att gå direkt över fjället till eller från Guhkesvágge.

Ny bild kommer här, var är vi?

IMG_20190722_112239.jpg

Aktuellt

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar
Vill du utmana dig själv, se ut över hisnande stup, forsränna, kamvandra – och uppleva fantastisk natur? Här är tio tips från runt om i Norden!
Om det nu skulle vara en tidigare visad bild så tycks vi alla ha glömt den. Och jag har ingen aning men gissar på västra Padjelanta någonstans.

Vattenfallet ligger nordost om västra Padjelanta, och bakom fotografen ser det ungefär* ut såhär:

gpmw8.jpg

*) bilden tagen lite senare i vandringen, så ej exakt samma plats, men det är samma vatten och liknande sluttning

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.