Gissa position

Svaret är 100 % rätt! Detta är en smidig genväg mellan Sarvesvágge och Álggavágge. Varsågod, ny bild igen!
Jag utnyttjade den genväg på den första av mina tre vistelser i Sarek NP, året var 2009, Skajdetjåhkkå såg vi inte pga av moln, men glaciären var synlig. Nästa bild, vad heter sjön?
Vaellus 2009 1123.jpg

Fjället där borta ser ut att heta Stuor Átjek, och då gissar jag att sjön är Sliehkkojávrre. I så fall är vi en halvmil väster om Suorva.

Fjället där borta ser ut att heta Stuor Átjek, och då gissar jag att sjön är Sliehkkojávrre. I så fall är vi en halvmil väster om Suorva.
Rätt svar, vi tältade vid sjön den sista natten av vår 2009 Sarek tur. Vi gick ner till Suorvadammen längs jokken som rinner från sjön. Det var ganska brant på några ställen :) . Nästa bild, var så god!

Även jag har tältat där en gång, vid sjöns norra ände. En lämplig första eller sista tältplats på en Sarektur om man väljer att gå direkt över fjället till eller från Guhkesvágge.

Ny bild kommer här, var är vi?

IMG_20190722_112239.jpg

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Om det nu skulle vara en tidigare visad bild så tycks vi alla ha glömt den. Och jag har ingen aning men gissar på västra Padjelanta någonstans.

Vattenfallet ligger nordost om västra Padjelanta, och bakom fotografen ser det ungefär* ut såhär:

gpmw8.jpg

*) bilden tagen lite senare i vandringen, så ej exakt samma plats, men det är samma vatten och liknande sluttning

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.