Gissa position

Nja, en av mina tidigare bilder var tagen bara 15-20 km fågelvägen från materazzis. ;)

Jag klarade inte av att ta den med hjälp av ledtråden, för jag klarade bara att hitta Kompani Linges sabotageaktioner. Lyckligtvis var det annat som var bekant. Inre Trøndelag är ett väldigt spännande område, där finns nämligen det förmodligen sista väglösa fjällgården som fortfarande är i bruk. Gjevsjøen och Holderen har väl inte fastboende längre men Gaundalen har varit aktivt helt till nu. Men Steinar Gaundal dog dessvärre i fjol så vi får se hur det går med gården. Området huserar också ett av tre-fyra största vilda (definierat som längst bort från civilserade strukturer så som tex väg) områden i Norge; delar av Finnmarksvidda, Hardangervidda och Børgefjell är de andra som kan liknas. Faktum är att om du ska träffa minst antal människor som möjligt på en veckotur, är Blåfjella - Skjaekerfjella förmodligen ett gott val. Förmodligen är bara de innersta delarna av Finnmarksvidda mer öde, men å andra sidan är det fullt av boskap där.

Ok, ny bild. Man kanske måste ha varit där för att känna det igen, som tröst har nog ganska många här i tråden varit där. Exakt plats behövs inte, bara vilken led spängerna tillhör och vilken stuga/stugor som är närmast är ok.
IMG_20190819_133700.jpg

Eftersom det är lite tyst nu så drar jag til med Gappojavri lite nordväst om Pältsa. Det är nog inte det men det ser ändå ut att kunna vara långt norrut. Slaka kullar, mycket moräner, lite vegetation etc.

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Det har verkligen varit tyst. Jag ser likheten på sjöarna med en brokig strandlinje och små öar. På så vis är det en bra gissning, men som du är inne är det inte rätt. Den eftersökta sjön ligger mycket långt ifrån Gáhppojávri.

Klurig avvägning det där tycker jag med tanke på den stora kunskap som finns här i tråden. :)

Nu har vi hamnat riktigt nära. Om vi backar lite och vänder blicken ungefär 180 grader ser det ut såhär.
DSC04241.JPG

Hmm. Fortsatt osäker. Vålåsjön och Vålåsjöfjället kanske? Där har jag ju gått en gång för tio år sedan, så jag hoppas inte det.

Liten svårare än normalt när lantmäteriet ligger ner, men man har ju papperskartor...
Kann det vara Hammaren och Hammarsjö en drygt mil söder om Anarisstugan?

Henning

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.