Gissa position

Se där. Det var lite av en chansning som gick hem.

Ny gåta. Här ser vi två sjöar. Vad heter den bortre sjön? Guldstjärna för namnet på den största ön i sjön (vilken också syns i bilden).

983475uhtrtj.jpg
 
Jag tror att den bortre är Jävsjön och den hitre är Holdern. Ön är Storön.

Det var något väldigt bekant med ljuset och naturen, och till slut, när jag kom på det, så visste jag varför. Jag har ju stått på samma plats i ungefär samma ljus och dessutom sovit i DNT-stugan som är nede vid bosättningen till vänster på första sjön.
 
Senast ändrad:
Kanske svaret är att det är ett gränsfall? I så fall gissar jag på Jävsjön och Storön.

Lite sent påkommet från min sida..........
 
Jag tror att den bortre är Jävsjön och den hitre är Holdern. Ön är Storön.

Det var något väldigt bekant med ljuset och naturen, och till slut, när jag kom på det, så visste jag varför. Jag har ju stått på samma plats i ungefär samma ljus och dessutom sovit i DNT-stugan som är nede vid bosättningen till vänster på första sjön.

Jävsjön eller Gjevsjøen är rätt! Delvis i Jämtland :). Den största ön heter lämpligt nog Storön så guldstjärnan är utdelad.
Nere till vänster ligger mycket riktigt Holderen fjellgård och på den spetsiga höjden mellan sjöarna står Rr 177. Med 'sabotageoperation' i ledtråden avsågs Operation Rype där de inblandade var inkvarterade på Gjevsjøen fjellgård.

Varsågod, nästa bild.
 
Intressant gåta med en liten historielektion, tack. Jag tycker det är roligt med bilder från trakter där vi inte varit tidigare, åtminstone inte som jag kan minnas. Men materazzi tycks ha varit överallt..........
 
Nja, en av mina tidigare bilder var tagen bara 15-20 km fågelvägen från materazzis. ;)

Jag klarade inte av att ta den med hjälp av ledtråden, för jag klarade bara att hitta Kompani Linges sabotageaktioner. Lyckligtvis var det annat som var bekant. Inre Trøndelag är ett väldigt spännande område, där finns nämligen det förmodligen sista väglösa fjällgården som fortfarande är i bruk. Gjevsjøen och Holderen har väl inte fastboende längre men Gaundalen har varit aktivt helt till nu. Men Steinar Gaundal dog dessvärre i fjol så vi får se hur det går med gården. Området huserar också ett av tre-fyra största vilda (definierat som längst bort från civilserade strukturer så som tex väg) områden i Norge; delar av Finnmarksvidda, Hardangervidda och Børgefjell är de andra som kan liknas. Faktum är att om du ska träffa minst antal människor som möjligt på en veckotur, är Blåfjella - Skjaekerfjella förmodligen ett gott val. Förmodligen är bara de innersta delarna av Finnmarksvidda mer öde, men å andra sidan är det fullt av boskap där.

Ok, ny bild. Man kanske måste ha varit där för att känna det igen, som tröst har nog ganska många här i tråden varit där. Exakt plats behövs inte, bara vilken led spängerna tillhör och vilken stuga/stugor som är närmast är ok.
IMG_20190819_133700.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.