Gissa position

Eftersom det är lite tyst nu så drar jag til med Gappojavri lite nordväst om Pältsa. Det är nog inte det men det ser ändå ut att kunna vara långt norrut. Slaka kullar, mycket moräner, lite vegetation etc.
 
Det har verkligen varit tyst. Jag ser likheten på sjöarna med en brokig strandlinje och små öar. På så vis är det en bra gissning, men som du är inne är det inte rätt. Den eftersökta sjön ligger mycket långt ifrån Gáhppojávri.
 
Klurig avvägning det där tycker jag med tanke på den stora kunskap som finns här i tråden. :)

Nu har vi hamnat riktigt nära. Om vi backar lite och vänder blicken ungefär 180 grader ser det ut såhär.
DSC04241.JPG
 
Hmm. Fortsatt osäker. Vålåsjön och Vålåsjöfjället kanske? Där har jag ju gått en gång för tio år sedan, så jag hoppas inte det.
 
Liten svårare än normalt när lantmäteriet ligger ner, men man har ju papperskartor...
Kann det vara Hammaren och Hammarsjö en drygt mil söder om Anarisstugan?

Henning
 
Ibland tror man att en bild blir lätt och ingen klarar den under några dager, ibland blir de svåra bilder löst i några minuter...
Har aldrigt varit i denna område, ja klarade det bara med dina ledtråder och en gissning på kartan.
0007.jpg
Troligen inte det lättaste bild jag har visat här ;)
Men jag kan ju har fel...
Som vanligt var, eller namn av de två sjöar man ser längre bort i bilden.

Henning
 
Lantmäteriet är uppe igen med länk till, en för mig, ny sida kallad Min karta. Den ser ut att vara ett steg i rätt riktning med lagret Bergodalkarta med gränser.
Efter en del studier där tror jag bilden är tagen strax norr om Goevtejaevrie och Annarn. Det är då namnet på de eftersökta sjöarna.
 
Helt korrekt.
Jag var i sydöstra delen av Södra Storfjället - söder om Hemavan - första kvällen under min sommarvandring 2019.
Jag gick från Väsatansjö till Mosekälla och senare oledat mot Jillie Rumsietjahke och nästa dagen västerut mot leden mellan Atostugan och Arevattnet.

Nästa bild.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...