Gissa position

Ibland tror man att en bild blir lätt och ingen klarar den under några dager, ibland blir de svåra bilder löst i några minuter...
Har aldrigt varit i denna område, ja klarade det bara med dina ledtråder och en gissning på kartan.
0007.jpg
Troligen inte det lättaste bild jag har visat här ;)
Men jag kan ju har fel...
Som vanligt var, eller namn av de två sjöar man ser längre bort i bilden.

Henning

Lantmäteriet är uppe igen med länk till, en för mig, ny sida kallad Min karta. Den ser ut att vara ett steg i rätt riktning med lagret Bergodalkarta med gränser.
Efter en del studier där tror jag bilden är tagen strax norr om Goevtejaevrie och Annarn. Det är då namnet på de eftersökta sjöarna.

Helt korrekt.
Jag var i sydöstra delen av Södra Storfjället - söder om Hemavan - första kvällen under min sommarvandring 2019.
Jag gick från Väsatansjö till Mosekälla och senare oledat mot Jillie Rumsietjahke och nästa dagen västerut mot leden mellan Atostugan och Arevattnet.

Nästa bild.

Det känns som om vi är uppe i lapplandsfjällen nära norska gränsen. Får väl gissa på Västra Padjelanta, även om jag inte känner igen toppen?

/ Stefan

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Det känns som om vi är uppe i lapplandsfjällen nära norska gränsen. Får väl gissa på Västra Padjelanta, även om jag inte känner igen toppen?
Du är helt rätt ute med att vi är nära norska gränsen, men vi är en bit längre norrut.

Jag tycker det ser ut som Vuoiddasriida. Fotografen står kanske någostans nära Stuor-Kärpel?

Nämligen vid Vuoiddasriida. Fotot är taget någonstans sydöst om Rr 265A, cirka 3 km från Stuor-Kärpel.

Ny bild!

Hmm, det finns ju några att välja mellan. Men min första tanke var Vindelfjällen, prövar med det så kanske vi får ytterligare hjälp.....

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.