Gissa position

Så nära man kan komma utan att vara helt rätt! Det vi ser till höger bakom stora stenen är det nya utloppet ur sjön 878 (numera 871)..Vattensamlingen på bilden ligger såvitt jag förstår där den gamla glaciärtungan på Salajiegna låg.
Nedanstående bild som är tagen från söder om Miehtjerbaktte visar läget i augusti 2016.Stora stenen syns i mitten av bilden.
Varsågod nästa bild.
DSC01380.JPG
 
Så här såg det ut 2019 (dock nu fotat från ett annat håll). Fokuserar man på den stora stenen, så syns det tydligt hur glaciärtungan har minskat betydligt i storlek på bara tre år.
(Detta alltså ingen bild att gissa position på.)
 

Bilagor

  • fullsizeoutput_833c.jpeg
    7.7 MB · Visningar: 95
Jag bidrar också med två bilder som inte ska gissas på: Här är flygfoton från 2009 och 2014 från norgeibilder.no.
Salgijiegna.jpg

Salgijiegna 2014.jpg

Den stora stenen ses i bilden från 2014. Ledsen för trådkapningen. :)
 
Jag var där samma år som Tore, 2016. Vid den stora stenen kunde man nästan gå över på glaciären.

Vad heter vattendraget i den ravinen?
 

Bilagor

  • BED47AD9-D5E6-4834-8C16-F36E16BDAE42.jpeg
    BED47AD9-D5E6-4834-8C16-F36E16BDAE42.jpeg
    5 MB · Visningar: 183
Tyvärr fel. Ravinen är sydväst om Balinjohka. Vattnet rinner i ett känt vattendrag som har ryktet om sig för att inte vara vadbart.
 
Senast ändrad:
Gådokjåhkå ligger sydväst om Balinjokha, ett par timmar från Kungsleden och ska vara ovadbar. Så jag gissar på Gådokjåhkå ett par km nedströms bron. Har bara passerat där i blötsnö+blåst på en oktobertur så jag kan inte påstå att jag känner igen mig :)

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.