Gissa position

Tyvärr fel. Ravinen är sydväst om Balinjohka. Vattnet rinner i ett känt vattendrag som har ryktet om sig för att inte vara vadbart.

Senast ändrad:
Gådokjåhkå ligger sydväst om Balinjokha, ett par timmar från Kungsleden och ska vara ovadbar. Så jag gissar på Gådokjåhkå ett par km nedströms bron. Har bara passerat där i blötsnö+blåst på en oktobertur så jag kan inte påstå att jag känner igen mig :)

/ Stefan

Det är varken Mahtujågåsj eller Gådokjåhkå. Den kända leden jag syftade till är inte Kungsleden. Det är väglöst där och inget ställe man normalt sett kommer till.
Bifoga en bild hur det såg ut åt motsatt håll. Ravinen korsades dagen efter på morgonen. Den var ungefär en trygg timmes vandring från lägerplatsen.

Bilagor

• IMG_8127_1.jpg
    IMG_8127_1.jpg
    1.3 MB · Visningar: 217
Senast ändrad:

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Det är rätt, bra jobbat. Att kunna se vilket berg det är från den lilla snutten som syns i bilden är imponerande. Med vattnet som ska vara icke vadbart menade jag Miellädno. Och det är Padjelantaleden som inte är så jättelångt bort.
Varsågod, nästa bild.

Senast ändrad:
Så bra. Jag har aldrig varit där men med ledtrådarna gick det vägen.

Ny bild med samma fråga. Vad heter det här vattendraget? (En person kom lite nära kameran och är därför "blurrad" av integritetsskäl.)
cvzdfrt7684.jpg

Nej, jag känner inte igen mig. Men lövdominansen får mig att tro på Lappland. Och träsnickerierna tycker jag pekar mot Västerbotten. Hur låter det?

Det låter ganska bra. Lappland är rätt man Västerbotten är det inte. Just träsnickerierna kan leda en fel i den här gåtan. Kortet är ungefär tio år gammalt.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.