Gissa position

Du är så snabb

LRC (Kalle Brisland) med att ge rätt svar att man nästan får be dig svara per mail så att flera får chansen att gissa lite. Det är mycket riktigt Nipals och Kaskasavagge som stavas så i första hand på min Fjällkarta från 1984.

Såg för övrigt ditt namn i gästboken i Unna Räitastugan som vi besökte den 20/5. Över huvudtaget fanns många Utsidanmedlemmar i den gästboken.

Thure

Haha, jag får väl ligga lågt några omgångar. :cool:
Men har man tagit en snarlik bild själv så känner man ofta igen sig direkt...

Vad gäller Unna Räita är det kanske inte så konstigt att "fjällfolket" gärna söker sig dit. I brist på levande fjällkarlar som Borg Mesch kan man nog lägga viss vikt vid att Claes Grundsten, som i många hänseenden är hans efterföljare, utnämnt stugan -- och dalen -- till sin personliga favorit. Synd bara att kåken är så sliten...

För dem som ännu inte haft nöjet att besöka Unna Räita kommer här en aptitretare:
UR.jpg

En rolig detalj vid Unna Räita-stugan är stenen som ligger en bit ut i sjön och som precis ser ut som en prismastuga som hamnat fel, om jag minns rätt.

Haha, jag får väl ligga lågt några omgångar. :cool:
Men har man tagit en snarlik bild själv så känner man ofta igen sig direkt...

Vad gäller Unna Räita är det kanske inte så konstigt att "fjällfolket" gärna söker sig dit. I brist på levande fjällkarlar som Borg Mesch kan man nog lägga viss vikt vid att Claes Grundsten, som i många hänseenden är hans efterföljare, utnämnt stugan -- och dalen -- till sin personliga favorit. Synd bara att kåken är så sliten...

För dem som ännu inte haft nöjet att besöka Unna Räita kommer här en aptitretare:
Visa bilaga 650

Mäktig bild och en enastående komposition.

Jag ska förbi stugan en sväng i sommar, i Meschs och Grundstens fotspår. Det är nämligen så jag ser mig själv: en fjällkarl i rak nedstigande led från de stora. :)

Aktuellt

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Om ni inte visste det

så kan jag nämna att fjället/toppen i fonden på Kalles bild är Knivkammen. När vi var där hade vi tanke om att fortsätta mot Kaskasavagge via glaciären till vänster om Knivkammen mot Pyramiden. Men vi avstod p g a att det gått en färsk lavin från Knivkammen och det var såpass mycket nyfallen snö att det sannolikt fortfarande var lavinrisk.

Thure

Stugan är lappad och lagad bland annat med silvertejp.

Att dasset saknar dörr är lite allvarligare. Kaskasavagges vindskydd lär vara i ännu sämre skick.

Thure

Bilagor

• 2545512863_0d87619b71.jpg
    2545512863_0d87619b71.jpg
    130.9 KB · Visningar: 594
Åter till sjön...

...som visst visade sig svårare än väntat. En ytterligare ledtråd är att bilden är tagen åt öster och att det på båda sidor om den långsmala sjön finns skyddade naturområden.

Tror inte

på Akkajaure där bör det inte vara kalfjäll.

Virihávrre eller någon av de andra stora i Padjelanta?

Sallohávrre eller hennes västliga syskon Njåmmeljaure är mera långsmala så det kanske är bättre gissningar.

Thure

Senast ändrad:

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.