Gissa position

Vart LRC är har jag ingen aning om.

Thure däremot är på väg ner i Tjäktjavagge i dalen som mynnar mitt emellan Sälkastugorna och Tjäktjapasset. Toppen till höger är då Tjäktjahjälmen.
 
Vart LRC är har jag ingen aning om.

Thure däremot är på väg ner i Tjäktjavagge i dalen som mynnar mitt emellan Sälkastugorna och Tjäktjapasset. Toppen till höger är då Tjäktjahjälmen.

Stämmer bra och den mörka bergsidan till vänster om Tjäktjahjälmen är Knivkammen. Bergsryggen på andra sidan Tjäktjavagge heter Reaiddanjunnji. Bilden tagen syttende maj i år när vi inledde en häftig majtursvecka.

Thure
 
Senast ändrad:
Gissar vidare

på kartan finns en kåtamarkering ca 500 meter norr om Såmmarlappastugan. I så fall skulle det kunna vara fjället Vuoksak. Men ytterligare halvannan kilometer norrut i Tarradalen finns en liten svart fluglort på kartan och är det byggnaden ifråga är så fall fjället Kartevare.

Meningarna nedan la jag till i efterhand men innnan jag läste Kalles inlägg daterat klockan 12:17:
Fast jag skulle lika gärna kunna gissa lite söderut i Tarradalen där det finns höjdkurvor på fjället Kuratjåkkå som ligger väster om Tarraälvshyddan som skulle kunna stämma än bättre med fotografiet.

Föresten så ligger Tarrekaisestugan också så att fotovinkeln skulle kunna stämma med det senare fjället.

Thure
 
Senast ändrad:
Stämmer bra och den mörka bergsidan till vänster om Tjäktjahjälmen är Knivkammen. Bergsryggen på andra sidan Tjäktjavagge heter Reaiddanjunnji. Bilden tagen syttende maj i år när vi inledde en häftig majtursvecka.

Thure
Nästoppen (topp 1398) ser ganska fjantig ut från detta hållet, kartan utlovar minst 78 höjdmeter över kammen, ser mycket mindre ut.
 
Lämmeldoft;360257 sa:
Är du vid Tarraälvshyddan igen? I sådana fall är berget Gurátjåhkkå.

Visst är jag det! Trevlig liten sak, det där. Väl värd ett besök om man är i krokarna, om inte annat så bara för att den stått där den stått sedan 1889.

Gurátjåhkkå är alltså rätt.

...och nu ser jag att Thure flikade in en gissning på just detta fjäll tidigare under dagen. Ni får väl slåss om äran... ;)
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.