Gissa position

Nytt vinterfjäll

Vad heter toppen respektive dalen där skidåkarna rör sig?

Thure
 

Bilagor

  • Topp och dal.jpg
    Topp och dal.jpg
    89.9 KB · Visningar: 482
Fast Thures fråga var vad toppen respektive dalen hette. Nijbáš och gaskkasvággi är inga namn utan lantmäteriverkets sammanställning av mer eller mindre främmande teckensymboler syftande till att uttrycka de lokala samernas uttal av namnen. Nipals respektive Kaskasavagge är de rätta namnen för mig. För det är de namnen som under många år använts i publikationer från t ex STF, Skidfrämjandet och Fjällklubben.
 
Jag tror både mellpats uppfattning och min dito i frågan är väl kända vid det här laget, så istället för ytterligare polemik kommer här en ny sjöbild:

gp26.jpg
 
Du är så snabb

LRC (Kalle Brisland) med att ge rätt svar att man nästan får be dig svara per mail så att flera får chansen att gissa lite. Det är mycket riktigt Nipals och Kaskasavagge som stavas så i första hand på min Fjällkarta från 1984.

Såg för övrigt ditt namn i gästboken i Unna Räitastugan som vi besökte den 20/5. Över huvudtaget fanns många Utsidanmedlemmar i den gästboken.

Thure
 
Haha, jag får väl ligga lågt några omgångar. :cool:
Men har man tagit en snarlik bild själv så känner man ofta igen sig direkt...

Vad gäller Unna Räita är det kanske inte så konstigt att "fjällfolket" gärna söker sig dit. I brist på levande fjällkarlar som Borg Mesch kan man nog lägga viss vikt vid att Claes Grundsten, som i många hänseenden är hans efterföljare, utnämnt stugan -- och dalen -- till sin personliga favorit. Synd bara att kåken är så sliten...

För dem som ännu inte haft nöjet att besöka Unna Räita kommer här en aptitretare:
UR.jpg
 
En rolig detalj vid Unna Räita-stugan är stenen som ligger en bit ut i sjön och som precis ser ut som en prismastuga som hamnat fel, om jag minns rätt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.