Gissa position

Henriks

svar söder om Blåhammaren är korrekt. På leden till Storulvån. Vad lever musen på på den höjden??

Mera bilder är välkomna.

Thure
 
svar söder om Blåhammaren är korrekt. På leden till Storulvån. Vad lever musen på på den höjden??

Mera bilder är välkomna.

Thure

Jag trodde iofs det var leden mot Sylarna, men sak samma :)

Musen lever nog på skidåkare och deras hundar, så ni har tur som lever idag.

Som vanligt är jag alltid på jobbet när jag gissat rätt, så jag kan inte skicka en bild förrän ikväll, tror jag. Alla får bidra.
 
Är det Sverige vi är i? (Annars tycker jag att man måste säga att det är utomlands :) )

Om det är Sverige känns det som att det bara kan vara kring norr om Sulitelma eller Riksgränsfjällen!
 
Mellpats bild känns som Norge för mig.

Jotunheimen? Men det finns många andra tänkbara områden med liknande topografi t ex vid Svartisen, Lyngen.

Thure
 
Jag måste testa gissa här.. Ey?.. Kan det inte vara nånstans borta vid Ålmåjekna, sådär nånstans i dom krokarna..typ att Virijaure (på andra bilden är skymd. Jag tycker att det strålar nått reflexljus ..dolt.....) just är skymd och man ser mot Sarek (andra bilden..för där tycker jag mig se Staika långt bort till höger i fjärran..öh?)

Första bilden har nån 'nednött Sulitelma-feeling 'över sig.. Men det är så högt taget att man inte ser var för enna toppar det är...
Är jag ute och cyklar nu..? Hepp!!
 
Den där var klurig, men Tassemark verkar ha varit inne på rätt spår här ovanför med Riksgränsenfjällen. Du står på Gorsacohkka och tittar mot Vuoiddasriida och i bakgrunden ser vi in mot Norge. Den andra bilden är tagen ner mot Hoiganvaggi, vilket gjorde det hela lite lättare.
 
Håller med om att det känns som Norge men det är hemmafjällen, i september 1988. Här en bild från samma eller nästan samma ställe, men i annat väderstreck.

2551982272_d2a8f6ac66.jpg


http://farm4.static.flickr.com/3277/2551982272_d2a8f6ac66_b.jpg (större bild)

En ny gissning: från trakterna kring svenska stortoppen av Sulitelma, ev bort mot Rikröse 239A.

Bild 1: Framträdande fjället kan vara Sorjoscohkko 1690 i nordväst, framför den en topp med en märklig liten sjö till höger (finns ej på kartan isf?) Dama

Bild 2: Ingen aning men känns som Sulitelmaterräng, nån sjö ev är Statak

Har inte så stor tro på denna gissning, framför allt som vi inte ser Blåmannisen i bild 1, kan iofs vara gömd bakom Sorjoscohkka!
 
... Du står på Gorsacohkka och tittar mot Vuoiddasriida och i bakgrunden ser vi in mot Norge. Den andra bilden är tagen ner mot Hoiganvaggi, vilket gjorde det hela lite lättare.

Ja, så är det. Tassemark var som förste inne på rätt spår men sen blev det lite fel. :)

Som kuriositet gick jag vid tidpunkten för bilden (september 1988) på dapson och hög dos prednison för att motverka en numera försvunnen autoimmunitet som gav inflammationer i fotleder och knän. Var tydligen tillräckligt fjällbesatt för att ändå ge mig ut på en veckolång solotur. Den här dagen hade jag tältet vid platsen för militärens gamla vindskydd vid Vuolep Turas i Håikanvagge. Det som lockade var att undersöka klättermöjligheterna på den branta västkammen på Vassipadatjåkka västtopp (1542). Men det var skräpklippa; lös mossbeväxt skiffer. Namnen enligt Nya Fjällkartan, upplaga 1970; vad annars.
icon7.gif
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.