Gissa position

I så fall

ett större sommarviste med nomadskola?

Allesjaure har stort sommarviste men jag tror inte bilden är tagen där.

Verkar också vara högre över havet än Padjelantaleden. Kisuriskåtan?? Abiskoområdet?

Thure

mellpat

Avslutat
Thure, du kom helt rätt med skolkåtan i Alesjaure. Bakgrunden i bilden med branter och snöfält ser oväntat alpin ut, särskilt som bilden är tagen i slutet av augusti.

På äldre fjällkartor fanns där en kåtasymbol och texten "Skolkåta". I senaste BD6-kartan finns symbolen kvar på samma ställe men utan text, en km nordost nuvarande läget för Alesjaurestugorna. Så själva byggnaden finns kanske kvar. Någon som vet?

Kul att det jag

inte trodde på var rätt.

Eftersom det gått något dygn sedan jag postade vinterkåtan så kommer jag med en ledtråd.

Det är inte Lappland. Kåtan ligger på ostsidan av en dalgång.

Thure

307ff7bb814effb7ba72b948067b6d37.jpg

Om vi nu ändå håller på med kåtor och i väntan på att Thures blir löst.
Tror den här är rättså lätt.

Nått skall man gissa på.

Har sett att det finns en del kåtor med rätt mycket fönster vid Raseluokta dvs samevistet vid stranden av Pietsaure väster om Saltoluokta. I så fall skulle bakgrunden vara kullen Tjäpurisvaratj. Men jag tycker i ärlighetens namn inte att kartbilden stämmer så bra.

Thure

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Har sett att det finns en del kåtor med rätt mycket fönster vid Raseluokta dvs samevistet vid stranden av Pietsaure väster om Saltoluokta. I så fall skulle bakgrunden vara kullen Tjäpurisvaratj. Men jag tycker i ärlighetens namn inte att kartbilden stämmer så bra.

Thure

Nix, det var inte riktigt rätt. Men i rätt del av landet i alla fall.

/Ulf

Lämnar ytterligare en ledtråd

men om det är någon som gissar kanske det dröjer innan jag svarar på om det är rätt. Kommer förmodligen att dröja ett par dar innan jag besöker den här tråden igen.

Kåtan ligger nära Jämtlandstriangeln.

Thure

Nej inte den kåtan

Tittar man på några av mina tidigare positionsbilder i den här tråden tror jag detta är lätt.

Thure

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.