Gissa position

Haha, jag får väl ligga lågt några omgångar. :cool:
Men har man tagit en snarlik bild själv så känner man ofta igen sig direkt...

Vad gäller Unna Räita är det kanske inte så konstigt att "fjällfolket" gärna söker sig dit. I brist på levande fjällkarlar som Borg Mesch kan man nog lägga viss vikt vid att Claes Grundsten, som i många hänseenden är hans efterföljare, utnämnt stugan -- och dalen -- till sin personliga favorit. Synd bara att kåken är så sliten...

För dem som ännu inte haft nöjet att besöka Unna Räita kommer här en aptitretare:
Visa bilaga 650

Mäktig bild och en enastående komposition.

Jag ska förbi stugan en sväng i sommar, i Meschs och Grundstens fotspår. Det är nämligen så jag ser mig själv: en fjällkarl i rak nedstigande led från de stora. :)
 
Om ni inte visste det

så kan jag nämna att fjället/toppen i fonden på Kalles bild är Knivkammen. När vi var där hade vi tanke om att fortsätta mot Kaskasavagge via glaciären till vänster om Knivkammen mot Pyramiden. Men vi avstod p g a att det gått en färsk lavin från Knivkammen och det var såpass mycket nyfallen snö att det sannolikt fortfarande var lavinrisk.

Thure
 
Vad gäller Unna Räita är det kanske inte så konstigt att "fjällfolket" gärna söker sig dit. I brist på levande fjällkarlar som Borg Mesch kan man nog lägga viss vikt vid att Claes Grundsten, som i många hänseenden är hans efterföljare, utnämnt stugan -- och dalen -- till sin personliga favorit. Synd bara att kåken är så sliten...

Stugan är lappad och lagad bland annat med silvertejp.

Att dasset saknar dörr är lite allvarligare. Kaskasavagges vindskydd lär vara i ännu sämre skick.

Thure
 

Bilagor

  • 2545512863_0d87619b71.jpg
    2545512863_0d87619b71.jpg
    130.9 KB · Visningar: 531
Åter till sjön...

...som visst visade sig svårare än väntat. En ytterligare ledtråd är att bilden är tagen åt öster och att det på båda sidor om den långsmala sjön finns skyddade naturområden.
 
Tror inte

på Akkajaure där bör det inte vara kalfjäll.

Virihávrre eller någon av de andra stora i Padjelanta?

Sallohávrre eller hennes västliga syskon Njåmmeljaure är mera långsmala så det kanske är bättre gissningar.

Thure
 
Senast ändrad:
Trixade

med gis.lst.se oc h matade in skyddade områden som framträder även på översiktsskala.

Då framstår Råvvejaure strax söder om Padjelanta som ett troligt alternativ.

Thure
 
Pling!

Japp, bilden föreställer (den västligaste viken av) Råvejávrre, som ligger mellan Padjelanta nationalpark och Kallovaratjehs naturreservat, och är tagen från tröskeln mellan denna sjö och Hádditjávrre.

Namnet kan för övrigt översättas till "Brosjön", vilket med all säkerhet syftar på den naturliga stenbron vid det östra utloppet.
 
Vid stolpen

som tillhör ett vinterledkryss så bor en mus.

Men var finns ledkrysset?

Thure
 

Bilagor

  • 2549044164_1d69ab2278.jpg
    2549044164_1d69ab2278.jpg
    57.8 KB · Visningar: 492
  • 2548235217_4e0ab8a33d.jpg
    2548235217_4e0ab8a33d.jpg
    51 KB · Visningar: 535
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.