Gissa position

Trixade

med gis.lst.se oc h matade in skyddade områden som framträder även på översiktsskala.

Då framstår Råvvejaure strax söder om Padjelanta som ett troligt alternativ.

Thure

Pling!

Japp, bilden föreställer (den västligaste viken av) Råvejávrre, som ligger mellan Padjelanta nationalpark och Kallovaratjehs naturreservat, och är tagen från tröskeln mellan denna sjö och Hádditjávrre.

Namnet kan för övrigt översättas till "Brosjön", vilket med all säkerhet syftar på den naturliga stenbron vid det östra utloppet.

Vid stolpen

som tillhör ett vinterledkryss så bor en mus.

Men var finns ledkrysset?

Thure

Bilagor

• 2549044164_1d69ab2278.jpg
    2549044164_1d69ab2278.jpg
    57.8 KB · Visningar: 552
  • 2548235217_4e0ab8a33d.jpg
    2548235217_4e0ab8a33d.jpg
    51 KB · Visningar: 601
Henriks

svar söder om Blåhammaren är korrekt. På leden till Storulvån. Vad lever musen på på den höjden??

Mera bilder är välkomna.

Thure

Aktuellt

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
svar söder om Blåhammaren är korrekt. På leden till Storulvån. Vad lever musen på på den höjden??

Mera bilder är välkomna.

Thure

Jag trodde iofs det var leden mot Sylarna, men sak samma :)

Musen lever nog på skidåkare och deras hundar, så ni har tur som lever idag.

Som vanligt är jag alltid på jobbet när jag gissat rätt, så jag kan inte skicka en bild förrän ikväll, tror jag. Alla får bidra.

Är det Sverige vi är i? (Annars tycker jag att man måste säga att det är utomlands :) )

Om det är Sverige känns det som att det bara kan vara kring norr om Sulitelma eller Riksgränsfjällen!

Mellpats bild känns som Norge för mig.

Jotunheimen? Men det finns många andra tänkbara områden med liknande topografi t ex vid Svartisen, Lyngen.

Thure

Jag måste testa gissa här.. Ey?.. Kan det inte vara nånstans borta vid Ålmåjekna, sådär nånstans i dom krokarna..typ att Virijaure (på andra bilden är skymd. Jag tycker att det strålar nått reflexljus ..dolt.....) just är skymd och man ser mot Sarek (andra bilden..för där tycker jag mig se Staika långt bort till höger i fjärran..öh?)

Första bilden har nån 'nednött Sulitelma-feeling 'över sig.. Men det är så högt taget att man inte ser var för enna toppar det är...
Är jag ute och cyklar nu..? Hepp!!

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.