Gissa position

Gissar vidare

på kartan finns en kåtamarkering ca 500 meter norr om Såmmarlappastugan. I så fall skulle det kunna vara fjället Vuoksak. Men ytterligare halvannan kilometer norrut i Tarradalen finns en liten svart fluglort på kartan och är det byggnaden ifråga är så fall fjället Kartevare.

Meningarna nedan la jag till i efterhand men innnan jag läste Kalles inlägg daterat klockan 12:17:
Fast jag skulle lika gärna kunna gissa lite söderut i Tarradalen där det finns höjdkurvor på fjället Kuratjåkkå som ligger väster om Tarraälvshyddan som skulle kunna stämma än bättre med fotografiet.

Föresten så ligger Tarrekaisestugan också så att fotovinkeln skulle kunna stämma med det senare fjället.

Thure

Senast ändrad:
Stämmer bra och den mörka bergsidan till vänster om Tjäktjahjälmen är Knivkammen. Bergsryggen på andra sidan Tjäktjavagge heter Reaiddanjunnji. Bilden tagen syttende maj i år när vi inledde en häftig majtursvecka.

Thure
Nästoppen (topp 1398) ser ganska fjantig ut från detta hållet, kartan utlovar minst 78 höjdmeter över kammen, ser mycket mindre ut.

Lämmeldoft;360257 sa:
Är du vid Tarraälvshyddan igen? I sådana fall är berget Gurátjåhkkå.

Visst är jag det! Trevlig liten sak, det där. Väl värd ett besök om man är i krokarna, om inte annat så bara för att den stått där den stått sedan 1889.

Gurátjåhkkå är alltså rätt.

...och nu ser jag att Thure flikade in en gissning på just detta fjäll tidigare under dagen. Ni får väl slåss om äran... ;)

Senast ändrad:
Nytt vinterfjäll

Vad heter toppen respektive dalen där skidåkarna rör sig?

Thure

Bilagor

• Topp och dal.jpg
    Topp och dal.jpg
    89.9 KB · Visningar: 569

Aktuellt

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

mellpat

Avslutat
Fast Thures fråga var vad toppen respektive dalen hette. Nijbáš och gaskkasvággi är inga namn utan lantmäteriverkets sammanställning av mer eller mindre främmande teckensymboler syftande till att uttrycka de lokala samernas uttal av namnen. Nipals respektive Kaskasavagge är de rätta namnen för mig. För det är de namnen som under många år använts i publikationer från t ex STF, Skidfrämjandet och Fjällklubben.

Jag tror både mellpats uppfattning och min dito i frågan är väl kända vid det här laget, så istället för ytterligare polemik kommer här en ny sjöbild:

gp26.jpg

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.