Gissa position

Nix pix vet ej. men du fick ett ganska juste åk där ifrån kan jag gissa
[Ändrat av avslutat medlemskap 2007-03-17 kl 23:30]

Senast redigerad av en moderator:

mellpat

Avslutat
avslutat medlemskap sa:
... men du fick ett ganska juste åk där ifrån kan jag gissa

Inte då för det var min kompis Lars Moberg som tog bilderna 2003-05-01 eller dan därpå medans jag skidade runt fjället för att reka klätternytursmöjligheter. :)

Senast redigerad av en moderator:
Nipals?

Tycker att berget i förgrunden på bild två i färg och formationer påminner om Nipals. Men jag kan inte säga vilket berg man ser mot. Får inte ihop det med Knivkammen eller Pyramiden. Ett annat förslag är fjällen norr om Nallo Sielmatjåkka m fl.

Thure

Kanske stod Lars Moberg på Påssustjåkka och såg mot Sielmatjåkka (högsta toppen), och den spetsiga saken framför är 1839-toppen mellan Påssus och Sielma?

(Att man inte ser Påssuståkka från Keb skulle ju kunna bero på att Sielmatjåkka är något högre och skymmer.)

mellpat

Avslutat
Rätt! Bilderna är tagna i närheten av högsta toppen på Påssustjåkka (1935). På den undre bilden ser man bortom till vänster huvudtoppen på Sielmatjåkka (1997). På den övre bilden ser man Tjäktjahjälmen (1906) i mitten längst bort, och den lägsta ryggen bortom passet i bildens mitt är Nallo.

Ny bild tack!

Okej jag kör en bild. Det blir ännu en utsiktsbild, det är mest såna jag har. :)

Jag hoppas att denna bild syns:
cpic45fd7b96bce59.jpg

Vilket massiv ser man på bilden?

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.

mellpat

Avslutat
Från högsta toppen av Sielmatjåkka (1997) mot väster? Tror att massivet i förgrunden kan ha kallats Kaskarepimassivet.

mellpat; sa:
Från högsta toppen av Sielmatjåkka (1997) mot väster? Tror att massivet i förgrunden kan ha kallats Kaskarepimassivet.

Jag tänkte på Tjäktjatjåkka men Kaskarepi kanske är mer riktigt, jag vet inte? Fotot är iaf taget från Sielmatjåkka mot väster precis som du säger. En liten luring med tanke på att förra bilden var nästan samma vy, bara några km längre norrut. Sommarens tur gick via Nallo så jag har mest digitalbilder därifrån :)

Jag ser fram emot en ny bild, gärna Sielmatjåkka igen då det är ett vackert berg.

[Edit: okej nu ser jag vad du menar med Kaskarepi, och ja bilden visar ju både delar av Kaskarepi och Tjäktjatjåkka.]
[Ändrat av millimeter 2007-03-18 kl 21:51]

mellpat

Avslutat
Okej. Enligt en bild tagen åt samma håll i "Svenska fjällens natur" (Gösta Lundqvist, år 1948, sid 165) var dalgången i förgrunden på din bild helt isfylld och med en sjö mitt i jökeln. Fanns sjön kvar? På din bild ser det ut som om där nu bara finns is på bortre sluttningen av dalen.

Ny bild på Sielmatjåkka, enligt önskemål. Varifrån är den tagen?
425727242_7843fb15fd_o.jpg

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.