Gissa position

Taget från Moarhmmacohkka?

(Angående min bild: ja, sjön fanns kvar, om vi menar samma dalgång. Vägen mellan Nallostugan och Tjäktjastugan går genom den dalgången, Sielmmavaggi. Menar du att där var glaciär även sommartid? Där var bara sten i somras.)

mellpat

Avslutat
Inte Mårmatjåkka utan några km längre norrut, dvs från norra förtoppen (1821) till Mårmapakte.

Den sjö/issjö jag syftade på låg mitt i din bild och på nivå 3 om man sätter måttet noll på underkanten och 10 på överkanten. Sjön avrann år 1936 genom en smältvattensbäck som gick genom och delvis inuti isen.

Facit!

cnygardh; sa:
quiz06.jpg
I överenstämmele med beslut taget tidigare i tråden avslöjar jag nu var bild 6 är tagen:
Efter en krokig färd från Luottolako via Kassalako,
Vousskelvágge, Habres och Lulep Kierkau hamnar vi på högplattån nordost om Rapadalen, Jåkåtjkaskalako. Blden är tagen från den norra av de två små sjöarna bakom Skierfe, mellan Passåive och Tåresåive. Den spetsiga toppen till vänster i bild är den pyramidformade toppen Suorkisjnjurtje (uttala det den som kan).

default.asp')
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen

Med stor tvekan ger jag mig in i gissningsleken igen. Jag har inte varit så framgångsrik tidigare...;)
Jag gissar på rivieran vid Pietsaure taget från NV. (Jag sitter på jobbet och har ingen karta framför mig,.... skyller jag på om jag har fel.)

HåkanF

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
MAJJEN; sa:
Med stor tvekan ger jag mig in i gissningsleken igen. Jag har inte varit så framgångsrik tidigare...;)
Jag gissar på rivieran vid Pietsaure taget från NV. (Jag sitter på jobbet och har ingen karta framför mig,.... skyller jag på om jag har fel.)

HåkanF
In't behöver du skylla på nått... visst är det Playa del Piets igen. Tänkte att jag skulle kunna lura er genaom att ha samma plats som jag haft tidigare fast i en annorlunnda vinkel. Taget från Lulep Kierkau på väg upp till toppen.

MVH ///Claes

Jockemeister; sa:
Kan det vara vemdalsskalet?
//Jocke
Håller med, visst måste det vara det, fotat åt nordost från trakterna av Högfjället. I förgunden Hovde med Hovdestugan i bakgrunden nordvästra delen av Byn och Ripfjället och backarna vid Stöten.

///Claes

avslutat-1105

Avslutat
Re: Re: Gissa position

cnygardh; sa:
Jockemeister; sa:
Kan det vara vemdalsskalet?
Håller med, visst måste det vara det, fotat åt nordost från trakterna av Högfjället. I förgunden Hovde med Hovdestugan i bakgrunden nordvästra delen av Byn och Ripfjället och backarna vid Stöten
Åt nordväst menar du väl? Vemdalsskalet stämmer, bilden är tagen i närheten av Varggranstjärn.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.