Gissa position

Ok, en topp som är värd att bestigas. Och du har tagit en bild från stort avstånd på ett sätt som får mig att tänka att det dokumentära värdet i bilden är större än det konstnärliga. Då tänker jag att det borde vara en känd topp.
Kan det vara Sarektjåkkå sedd från cirka Vietas?
 
Ok, en topp som är värd att bestigas. Och du har tagit en bild från stort avstånd på ett sätt som får mig att tänka att det dokumentära värdet i bilden är större än det konstnärliga. Då tänker jag att det borde vara en känd topp.
Kan det vara Sarektjåkkå sedd från cirka Vietas?

Jag har lite brist på fjällbilder och jag fann en bild från år 2006 som är tagen på väg till Ritsem, kanske när vi pausade i Vakkotavare. Tror att sjön är Suorvajaure och det är Nabal på andra sidan och så ser vi en topp i fjärran. Visste inte själv genast vilken topp den är. Men efter att ha gått genom bilder från 2019 förstod jag att det var Sarektjåhkkå Nordtoppen. Här en närbild:
DSC02650.JPG


Så Sarektjåhkkå godkänns som rätt svar. Nästa bild var så god!
 
Flott! Jag tänkte en stund att det kunde vara Nabal i framgrunden men gissade till slut på att det var en av högarna nede vid Vietas. Det var ju fel men som tur var var toppen rätt.

IMG_20190820_141253.jpg

Så vad har vi här?
 
En gissning från höften: Någonstans i Tarrekaise-området? (Gissar även om jag inte lyckas få ihop din bild med områdets topografin.)
 
Nja, det är rätt län men längre norrut. Jag tror att en stor andel här har sett de här fjällväggarna men inte lagt märke till dem.
 
Jag tror att du står uppe i Geargevaggi. Vi ser Tjäktjatjåkka till vänster, 1709 i mitten o Tjäktjapakte till höger. Den höga toppen baktill, mitt i bilden är Räitatjåkka o Sielmatjåkka skymtar längst till vänster.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...