Gissa position

Ja, det var sökordet glaciärnisch på google bildsök som ledde till Ruonektjåhkkå (foto av scandiaca på utsidan förresten). Nästa bil, vad heter den högsta toppen på bilden?
P7310011.JPG

Reglerad sjö, låg trädgräns. Tänker Ahkajavrre men det tycker jag ändå inte funkar. Glaciär på toppen (eller?) som är i sol mitt på dagen så toppen borde vara minst 14-1500 hm.

Ledtråd då. Sjön finns i allafall i Stora Sjöfallsdalen och kan tänkas som en del av Ahkkajavrre. Här är en bild tagen från den efterfrågade toppen, kanske hjälper den?
DSC02660.JPG

Ok, en topp som är värd att bestigas. Och du har tagit en bild från stort avstånd på ett sätt som får mig att tänka att det dokumentära värdet i bilden är större än det konstnärliga. Då tänker jag att det borde vara en känd topp.
Kan det vara Sarektjåkkå sedd från cirka Vietas?

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Ok, en topp som är värd att bestigas. Och du har tagit en bild från stort avstånd på ett sätt som får mig att tänka att det dokumentära värdet i bilden är större än det konstnärliga. Då tänker jag att det borde vara en känd topp.
Kan det vara Sarektjåkkå sedd från cirka Vietas?

Jag har lite brist på fjällbilder och jag fann en bild från år 2006 som är tagen på väg till Ritsem, kanske när vi pausade i Vakkotavare. Tror att sjön är Suorvajaure och det är Nabal på andra sidan och så ser vi en topp i fjärran. Visste inte själv genast vilken topp den är. Men efter att ha gått genom bilder från 2019 förstod jag att det var Sarektjåhkkå Nordtoppen. Här en närbild:
DSC02650.JPG

Så Sarektjåhkkå godkänns som rätt svar. Nästa bild var så god!

Flott! Jag tänkte en stund att det kunde vara Nabal i framgrunden men gissade till slut på att det var en av högarna nede vid Vietas. Det var ju fel men som tur var var toppen rätt.

IMG_20190820_141253.jpg

Så vad har vi här?

En gissning från höften: Någonstans i Tarrekaise-området? (Gissar även om jag inte lyckas få ihop din bild med områdets topografin.)

Nja, det är rätt län men längre norrut. Jag tror att en stor andel här har sett de här fjällväggarna men inte lagt märke till dem.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.