Gissa position

Med säkerhet och nostalgikänsla kan jag bekräfta att detta är i Norge ;) Tror att det har varit någonslags överenskommelse att vi gissar på svenska fjällbilder på denna tråd, i allafall så att det finns något som är svenskt på bilden? Jag som finländare har två grannländer åt väster, så för mig är det ok, om vi inkluderar norska fjällbilder också. På grund av brist på fjällbilder ger jag inte den eksakta lokationen ännu, få se om det finns någon annan som vet den?

Visa bilaga 33914

Åland då? Är det inte åt väster?;):)
 
Hejsan,

Tycker mig känna igen vyn från Nuvjavri inne i Sjaunja....men jag har iofs bara varit där på vintern, så man kanske är ute och cyklar

/ Stefan
 
Tycker mig känna igen vyn från Nuvjavri inne i Sjaunja....men jag har iofs bara varit där på vintern, så man kanske är ute och cyklar

Såvitt jag kan bedöma var det en mycket bra gissning! Nej, Nuvjávri är det inte och det är nog trögt att cykla dit :). Men för cyklister är detta vatten absolut inte oåtkomligt.
 
Mina första tankar gick till Treriksröset. Är vi kanske i de trakterna? Kanske längs stora vägen mot Kilpisjärvi? I så fall skulle vattnet kunna heta Ylinen eller Alanen Kilpisjärvi. Eller är även jag ute och cyklar?
 
Mina första tankar gick till Treriksröset. Är vi kanske i de trakterna? Kanske längs stora vägen mot Kilpisjärvi? I så fall skulle vattnet kunna heta Ylinen eller Alanen Kilpisjärvi. Eller är även jag ute och cyklar?

Nej, du är inte ute och cyklar. Jag får ge dig rätt för svaret. Det är inte Kilpisjärvi men väl Könkämäälven som dränerar sjön vi ser.

Lite relaterat till inläggen tidigare (#14811,#14809) så dröjde det således inte länge innan det kom en bild från vårt östra grannland. Gränsen stryker till vänster om ön mitt i bild och på andra stranden ligger Keinovuopio. Någon halvkilometer från fotoplatsen finns en parkering som gott kan vara utgångspunkt för en tur till Pältsan (eller Isdalen!). I fonden syns Pältsamassivet.

Varsågod, nästa bild.
 
Nåja, det blev ju rätt trakter i alla fall efter goda ledtrådar.

Jag tycker att äldre bosättningar i fjällvärlden är intressanta. Var är vi nu?
Foto0294.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.