Gissa position

Mina första tankar gick till Treriksröset. Är vi kanske i de trakterna? Kanske längs stora vägen mot Kilpisjärvi? I så fall skulle vattnet kunna heta Ylinen eller Alanen Kilpisjärvi. Eller är även jag ute och cyklar?

Mina första tankar gick till Treriksröset. Är vi kanske i de trakterna? Kanske längs stora vägen mot Kilpisjärvi? I så fall skulle vattnet kunna heta Ylinen eller Alanen Kilpisjärvi. Eller är även jag ute och cyklar?

Nej, du är inte ute och cyklar. Jag får ge dig rätt för svaret. Det är inte Kilpisjärvi men väl Könkämäälven som dränerar sjön vi ser.

Lite relaterat till inläggen tidigare (#14811,#14809) så dröjde det således inte länge innan det kom en bild från vårt östra grannland. Gränsen stryker till vänster om ön mitt i bild och på andra stranden ligger Keinovuopio. Någon halvkilometer från fotoplatsen finns en parkering som gott kan vara utgångspunkt för en tur till Pältsan (eller Isdalen!). I fonden syns Pältsamassivet.

Varsågod, nästa bild.

Nåja, det blev ju rätt trakter i alla fall efter goda ledtrådar.

Jag tycker att äldre bosättningar i fjällvärlden är intressanta. Var är vi nu?
Foto0294.jpg

Nej, du är inte ute och cyklar. Jag får ge dig rätt för svaret. Det är inte Kilpisjärvi men väl Könkämäälven som dränerar sjön vi ser.

Lite relaterat till inläggen tidigare (#14811,#14809) så dröjde det således inte länge innan det kom en bild från vårt östra grannland. Gränsen stryker till vänster om ön mitt i bild och på andra stranden ligger Keinovuopio. Någon halvkilometer från fotoplatsen finns en parkering som gott kan vara utgångspunkt för en tur till Pältsan (eller Isdalen!). I fonden syns Pältsamassivet.

Varsågod, nästa bild.
Äsch, gav upp lite för tidigt på den. Hade jag bara zoomat lite till tror jag att jag känt igen Pältsan.
Man kan också gå vidare till Dividalen. Anbefales ;)

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Ja, läget är ju ungefär detsamma, och sjöns form likaså. Men vi ska söderut. Som kanske framgår av bilden dominerar granen i dessa trakter och blötmyrar hänger på fjällens sluttningar.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.